Aanpoten.

on dinsdag 21 april 2020




Als je wasgoed binnen een half uur droog is .... dan weet je het wel. De föhn uit het oosten is weer lekker bezig!

Ook dit voorjaar zit de wind weer 'op slot' in het oosten, en brengt ons geen drupje regen. Die regen van afgelopen weekend .... niet gezien hoor, hier.

Dus ik heb mijn moed bij elkaar geraapt en heb de pomp weer aangesloten. En alle slangen van zolder gehaald. En uit elkaar gehaald. En naar het weiland gebracht. En toen, oja, waren Q en Q (de sproeiers)  nog steeds kapot. Dus, zonder sproeiers, met de sterke pomp en de lange slangen, is de tuin hier en daar natgemaakt.

En wat ben ik blij met al dat karton op de bedden! Want daar onder is het nog redelijk vochtig. Maar de bedden die kaal en zwart zijn, die zijn droog.






Nou ja. Niks aan te doen. Het weer, daar heb je niks over te zeggen. Klagen helpt niet. Wel kun je er zelf een en ander aan doen, om je voor te bereiden op droge jaren. Zoals, compost door de bodem verwerken. Wat vocht vast houdt.

En zorgen voor een goede beregening, voor het geval dat.

Om de kas te begieten gebruik ik (nu nog) gewoon de kraan. We hebben een kraantje achter op de kapschuur, en dat is erg makkelijk. Alleen wordt het hout onder die kraan nu ineens erg lelijk, van al dat vocht. Dus daar moest even wat op verzonnen worden.

Zoals, een oud schoolbord afzagen ......










..... en dat kwam erachter. Prima.

Ook de jonge boompjes, die moet je nu goed in de gaten houden. Achter op het weiland staat een rij fruitboompjes, en die staan nu prachtig te bloeien. Maar moet daar al water bij? Het beste kun je dat controleren door even een vinger in de bodem te steken en te voelen tot hoever het vocht komt.

Dus ook weer niet zomaar klakkeloos gaan gieten. Als de bodem op een paar centimeter diepte nog vochtig aanvoelt dan hoeft het nog niet. Bij ons is het hier en daar .... op het randje. Vanaf nu dus om de twee tot drie dagen even checken. En als het droog is, elke drie dagen een paar emmers water bij elke boom.

Willen we ooit zelf appels en peren hebben!






De laatste paar dagen ben ik heel druk geweest met het uitspreiden van de achttien bergen compost over het hele weiland. Het is nu klaar. En het weiland is nu groen met bruin. Nogal lelijk.

Maar het brengt voeding in de bodem, en verbetert de structuur. Dus, vandaar. Maar ik vond het een rotklus, eerlijk gezegd, met die wind ook nog, alles waaide steeds weg. Blij dat het af is.





Ja het is aanpoten geblazen, deze dagen.

Ik denk dat ik morgen maar eens een dagje vrij neem! 😊




🎈🎈🎈




2 reacties:

Lies zei

Mijn regenwaterput is weer iets voller, Clarien.
'k Heb een vriendinnetje dat 'off-grid' woont (en een tuintje heeft), dus ben ik, ook voor haar, blij als 't regent.
Jij verdient best eens een dagje vrij!
Lie(f)s.

Anoniem zei



Je hebt groot gelijk Clarien, even een dagje pas op de plaats, Het is je van harte gegund.
Want wat jij voor werk jij allemaal verzet.......
Geniet lekker van je vrije dag en dus ook geen mondkapjes maken;)
Hartelijke groeten,
Annemarie