Shoppen en kannibaliseren.

on vrijdag 6 maart 2020









Ik laat even weer de zeven vaatdoeken zien, die ik vandaag precies één jaar geleden kreeg van Clazien. Toen ze op mijn blog las dat mijn zelfgemaakte vaatdoeken allemaal aan het slijten waren, en ik helemaal geen tijd heb om nieuwe te breien, bood ze spontaan aan om dat voor mij te doen.

En een paar weken later kreeg ik dit stelletje dus in de post.







Nou Clazien ... ze worden héél veel gebruikt. En elke keer als ik zo'n doek uitwring denk ik even aan 'onbekende' gulle Clazien!

Zoiets past ook weer helemaal in het 'niks kopen, niks weggooien' wat ik de laatste maanden probeer te doen. Het is al twee maanden gelukt, maar vandaag ging ik flink voor de bijl! Het is namelijk zo, dat toen we van't weekend op Schier waren, toen had ik mijn rugzak bij me, en daarin vond ik een stapel VVV pasjes terug. Van die cadeau-passen.

In totaal voor bijna 100 euro.

Ik had ze ooit in die rugzak gestopt om er iets voor te kopen, en ben ze toen dus een beetje kwijtgeraakt.

Een tuinbon zat er ook bij. Dus, ik besloot om te gaan shoppen vanmiddag. Mét die bonnen.








Als je eenmaal in zo'n tuincentrum rondloopt wordt je aan álle kanten verleid. Ik wel tenminste. Er was net allemaal verse aanvoer van fruitstruiken en mooie sterke jonge fruitbomen.

Voor twee kersenboompjes stond ik erg te dubben, want ze bloeien zo mooi, en de zoete kersen zijn zo lekker ... maar worden die niet altijd door de vogels opgegeten?

Daar kwam toevallig net Jeltje langs, en hielp mij met een beslissing. Want Jeltje zei ... 'Het geeft toch helemaal niks als de vogels ze opeten? Je hebt dan ook al die mooie bloesems gehad. En dan hebben de bijen en de vogels er ook wat aan.'

Och ja, dat is ook zo. Wij mensen denken dat alle opbrengst altijd alleen maar voor ons moet zijn. Haha dankjewel Jeltje dat je me op weg hielp! Van de laatste VVV bon heb ik dus twéé kersenbomen gekocht!




Twee kersenbomen rijker, en drie frambozen en een doornloze braam en een Goji-bessenstruik en een kiwi. En een vijg. Het is allemaal zelfbestuivend, staat op de kaartjes. Nou, ik voel me de koning te rijk! En de bonnen zijn schoon op!

Daarna was het weer wat klussen in de kas. Want op de tuin was het me te nat vandaag. In de kas in weer een nieuwe tray met bietjes gezaaid. En zijn de eerste kooltjes verspeend. Ik kan me alweer verheugen op de eerste spitskool en bloemkool. En plakjes knapperige koolrabi op een boterham met kaas!

Maar nog even geduld dus.






Tot slot wil ik je nog iets grappigs laten zien, wat ik laatst zag, op zo'n youtube filmpje. Je weet wel, zo'n filmpje met allemaal van die handige tips die er dan heel makkelijk uitzien. Deze ging over zaaien en stekken en planten. Ik ben nu een aantal van die tips aan het uitproberen.

Of het allemaal écht zo makkelijk gaat als op zo'n filmpje is nog maar de vraag. Maar je kunt het altijd proberen.

Een Aloe Vera zaailing opkweken ... in een banaan! Haha wie verzint nou zoiets???

Let op:









Zie je het?

Ik heb één van de Aloe stekjes met een lepel uit de aarde geschept, met zoveel mogelijk wortel er nog aan. Toen een inkeping gemaakt in een banaan, en daar het stekje ingedrukt. Eerlijk gezegd heb ik het filmpje er niet meer bij gehad, maar zo moest het ongeveer.

En nu schijnt dat dat stekje heel goed gaat groeien in die banaan. De banaan rot langzaam weg, en het stekje krijgt een mooi wortelgestel. Die kannibaliseert dus op die banaan. (wat planten altijd doen trouwens, elkaar opeten)

Nou, wordt vervolgd!










3 reacties:

Lies zei

Kleine kunstwerkjes, Clarien, je vaatdoeken.
Wat een aanwinst !
'k Volg je experiment !
Lie(f)s.

Petra zei

Wat grappig dat met die banaan, ik gebruik wel vaak de schil bij planten die een beetje staan te kwijnen. En bij de stamroos leggen we ook altijd de bananenschil en deze bloeit als een malle. Dus er zit waarschijnlijk een stofje in dat planten heerlijk/fijn vinden. Gebruik dit overigens al jaren, heel lang geleden eens van iemand gehoord toen die een plant op de vensterbank zag staan die het niet naar zijn zin had. Gezellig weekend groetjes Petra.

Anoniem zei

Wat lief om die vaatdoeken voor je te maken, ik vind ze leuk. Ik verheug me ook op de komende tijd. Ben nu aan het snoeien in de tuin en aan het onkruid wieden. Heb al besloten wat ik nog bij moet planten en kijk uit naar de zomer. Dat bezig zijn in de tuin vind ik ook ontspannend en je ziet meteen resultaat van je werk. Ik heb zelf twee vuurdoorns in de tuin, zijn ook puur voor het genieten. Van de witte bloempjes in de lente, de bessen in de nazomer/herfst en van de vogels die de bessen opeten. En een prunus met kleine rode appeltjes erin, ook puur voor de vogels. Heeft geen praktisch nut voor onszelf maar ik geniet ervan. In de vuurdoorns nestelen ook altijd vogels, vooral duiven.