Peulen, en even off-topic :)

on maandag 23 februari 2015





Het is nog steeds volop drukte op de peulenbedden. Ja want hoe vroeger je die zaait, hoe eerder en langer je kunt oogsten, maar ook, hoe minder last je hebt van plagen. Zoals de zwarte luis, die altijd op de tuinbonen afkomt.

Nou, die luis zal heus wel op je tuin langkomen, maar dan is de plant ouder en sterker, en heb je de top er al uit geknepen, zodat de luis niet zo gelokt wordt met allemaal babyzachte blaadjes. Misschien vliegt hij dan wel gewoon door.





Tuinbonenbed. Zoals je al eerder gezien hebt moet er eerst wat compost op zo'n bed natuurlijk. Maar dat hoeft maar heel weinig. Ik heb maar één kruiwagen compost gebruikt voor een heel bed. De bonen en peulen mogen zowiezo geen verse stalmest. Mijn schapenmest (in de compost) is al wat ouder, maar dus niet teveel van die compost.

Deze gewassen hebben niet veel stikstof nodig, want dat kunnen ze uit de lucht halen.

Bij de tuinbonen heb ik een experiment gedaan, uit hebberigheid! Ik wil graag wat meer planten op één bed, en heb daarom in dubbele rijen gezaaid. In plaats van één rij met een tussenafstand van 15 cm, heb ik een dubbele rij met tussenafstand 20 cm. Geen idee of dat meer bonen oplevert. Misschien wordt de hebberigheid wel afgestraft met extra veel luizen! Maar je moet es wat proberen he?




Toen ik vandaag de sugar snaps en de capucijners aan het zaaien was, bedacht ik me iets. Ik heb weer zaden over en wil die graag met jullie delen. Vooral de Witte Lupine wil ik graag delen, omdat het heel mooi zou zijn als die op veel meer plaatsen geteeld gaat worden. Zodat iedereen dit boontje omarmt en in z'n hart sluit!! :D

Dan hoeven we geen soja bonen meer van ver te halen, met alle kosten en vervuiling en de gekapte wouden enzo die daarbij horen.

Het liefst gaf ik iedereen die dat wil een handje vol. Maar ik heb er niet zoveel meer, misschien twee handjes .... dus we moeten ze eerlijk delen!





Er zijn 10 pakjes met in elk vijf zaden. Van één zo'n pakje kun je prima een paar planten opkweken. Je bewaart het zaad daarvan, en dan heb je volgend jaar genoeg zaad voor een heel bedje. Het is overigens niet alleen een plant om van te eten, maar ook een juweeltje voor je tuin, en super voor de bijen.

Als je graag zo'n pakje wil hebben, reageer hieronder dan even of stuur me een email, Clarien1@zonnet.nl. Ik wacht tot donderdag, en laat dan weten wie de zaden krijgen. Als er meer dan 10 reageren moeten we loten .... niet zo sympatiek ... maar dat is niet anders. 

Volgende week doe ik dat dan nóg een keer, met zaad van Sugar Snap en Capucijner, en als ik ze óver heb ook de tuinboon. En als ik er aan denk wil ik elke maand wat zaad weggeven op deze manier, van zaad wat je op dát moment kan zaaien. Dan kun je mooi met mij meedoen! Gezellig samen aan het zaaien!

En nog wat off topic dingetjes ... 





Vanochtend zag ik op de sportschool wat folders liggen. Oja het is voorjaar, carnaval geweest, het is zeker weer tijd om de boel van binnen te reinigen.  Detoxen, sapvasten, voor elk wat wils. Nou ... mij niet gezien hoor. Maar ... er lag er ook eentje die mij wel aansprak, na een winter van vele vele glazen rode wijn.....

Zou je een maandje zonder kunnen?



Met vier feestende studenten kinderen in de alcohol leeftijd is het niet gek om es een keer een voorbeeld te geven. Alleen denk ik niet dat het me gaat lukken!! Want dat glaasje is zo lekker!

Pieker pieker ... en als we het es met een aantal doen? Wat jullie? Gewoon proberen voor de gein? Nou ik ga het doen en laat het wel hier weten. Eerlijk. Ook als het hapert! (grote kans!)



En dan, wel weer een beetje 'on-topic' namelijk of die zeep nou echt werkte, die ik vorige week maakte van as en reuzel. Oh loop maar even mee naar boven dan laat ik het zien hoe ik daar de was mee deed. In een leeg jampotje ging wat warm water, een dikke klodder zeep, wat loogwater en wat soda. Dan schudden, hee het schuimt!! En daarmee vulde ik twee wasbollen. Die gingen bij de was.





Eerst een witte was. Hopelijk wordt het geen vette bende ... ik zag pas achteraf dat er een heel duur overhemd van Paul tussenzat ....... aarch .... maar gelukkig was het allemaal schoon! Oef!! Fris en schoon en wit. Niet te geloven eigenlijk, van die vieze as!




Ook de gekleurde handdoeken werden schoon. Nou, proef gelukt dus. Wat me het meest verwondert is waar die lekkere geur vandaan komt. Je zou het voor de grap es zelf moeten proberen, want alleen al dat loogwater (aswater dus) ruikt al zo lekker. Het is zo'n vaag bekend luchtje, zepig, fris.

Tot slot ... de datum voor onze handwerkdag wordt ..... vrijdag 27 maart!


19 reacties:

Anoniem zei

Leuk, die witte lupine! Ik doe graag mee aan deze leuke weggeefactie, lief van je.
Zou ze heel graag in de moestuin zetten. De handwerkdag lijkt mij ook heel erg leuk om mee te doen, heb je nog een plekje?

Bo

Anoniem zei

Ik lees sinds een paar maanden je blog en ben ook heel benieuwd naar de lupine! Dus ik ding graag mee naar de zaden, groetjes Iris

Clarien zei

Ja hoor Bo de handwerkdag zit nog niet vol! er komt nog wel info over, binnenkort!

Crafts 'n' Skills zei

Oh! Nou.. als het mag schrijf ik me graag in voor de Witte Lupine! Wat een aardig idee!

We hebben hier straks waarschijnlijk ook wel wat zaden over (vooral de stokbonen). Een aantal gaan naar familie en vrienden, maar zo op het blog delen lijkt me ook een goed idee.

Anoniem zei

Hoi Clarien,

Ook ik ding graag mee naar het zaad van de witte lupine.Mooi initatief.
groetjes, Hanny

Anoniem zei

Hallo Clarien,
Leuke blog heb je! Elke dag weer een leuk stukje over je tuin en andere zaken.
Ik kan dit jaar niet meedoen met de lupinezaden, misschien volgend jaar.
We gaan verhuizen en ik ben dus aan het opruimen.
Ook mijn spinnewiel mag weg, er zit ook nog een vacht bij.
Heb je belangstelling, of iemand anders van je volgers?
vriendelijke groet Janny

Ellen zei

Hoi Clarien,
Ik zou heel graag een paar lupinezaden krijgen. Ik probeer zoveel mogelijk groente te kweken in combinatie met bloemen voor de bijen.
Ik doe mee met de 30 dagen geen alcohol. Al eens eerder gedaan in het kader van het vasten.
Groetjes, Ellen

Lizzie zei

Goedemorgen!
Ik zou heel graag de zaden willen ontvangen, zodat ik dezeweer kan delen met mijn lieve schoonmoeder, die net als mij ook zo gek op bloemen is :)
Gr Lizzie

liz zei

Hallo! ik wil ook heel graag meedinen naar de witte lupine, als het tenminste wel op een dakterras kan en niet de hele dag volle zon behoeft (ik heb nog 1 lege bak om in te zaaien). ik stuur een email grtjLiz

leonie zei

Heb je nog een pakje met lupinezaden over? Dan doe ik ook graag mee. Ik heb geen idee hoe het gegeten moet worden, maar dat lees ik dan te zijner tijd wel op je blog :)

Anoniem zei

Oo..lijkt me leuk om te doen..heb zins een paar dagen een volkstuintje..ben nu overal aan het rondneuzen voor tips enz. en op zoek naar kruidenzaadjes..

Clarien zei

Leuk hoor, die Lupine gaat straks heel Nederland over!! Nog even een tip, als je anoniem reageert, zet dan wel een naam bij je bericht, hoeft niet je echte naam te zijn, anders kan ik je niet op de lijst zetten.

En gezien de belangstelling probeer ik nog aan wat meer zaad te komen.

Clarien zei

O en Janny, ik heb zelf al een spinnewiel, maar goed idee van je om het hier te vermelden want misschien wil iemand anders hem? Kun je nog even aangeven in welke regio je woont?

Crafts 'n' Skills zei

@ Janny: ik heb misschien wel interesse!

Anoniem zei

Hallo, ik woon in Bennekom...
leuk dat er belangstelling is!

groet Janny

Anoniem zei

Hallo

als je nog wat zaden hebt om in België te zaaien graag. Ik wist niet dat je dat kon eten.
Groetjes Connie

Clarien zei

Jannie en C&S als jullie mij allebei een email sturen kan ik die wel koppelen

Anoniem zei

ik heb m'n emailadres doorgegeven(denk ik ;))
janny

Crafts 'n' Skills zei

Mag ook direct via onze site hoor, staat daar ook vermeld; craftsnskills(apestaart)gmail(punt)com
Dank je wel Janny en Clarien!