Week 8 alweer!

on donderdag 12 februari 2015



Een mooie droge winderige dag, niet al te koud. Prima weertje om wat te poten op de tuin en wat te zaaien, te verspenen, nou ja, het gewone tuinwerk dus!

Uit het teeltplan haal ik de lijst klussen voor deze week. Ook kun je daarin aflezen wáár een en ander gepoot moet worden. De uien en sjalotten gaan vandaag de grond in, tussen de rijen waar de bieten en de wortelen binnenkort komen. Op het wortelvak dus.




Waar de pen naar wijst, dat is de kolom van februari, week 6 tot en met 9. Ik zit dus niet helemaal precies op schema, de sjalotten moesten al eerder, maar dat steekt niet zo nauw.





Deze uien, de gele ui ´Sturon´ en de sjalot ´Red Sun´ zijn van de firma Van der Wal uit Hoogeveen. Ze hebben er een kadootje bijgedaan. Een zakje zaad van een leuk plantje met gele bloempjes, dat ook nog eetbaar is.

De omschrijving klinkt goed! Die ´Huzarenknoop´ komt zeker op de tuin.




Morgen wordt in deze kas weer gezaaid, vandaag neem ik alleen maar een bosje raapstelen en rucola mee. Het zijn nog kleine plantjes, ze groeien erg langzaam, maar toch .... verse groene kost midden in de winter!!




Het verdere zaaien en verspenen enzo gebeurt vandaag in de achtertuin. Want daar heb ik nu ook een kas dus dat kan mooi dicht bij huis. Zaden zijn er nog van vorig jaar.




en veel zaden hebben we natuurlijk geoogst afgelopen seizoen. Zoals de sugar snaps. Dat is een peul die tussen de doperwt en het ´peultje´ in zit. Je kan hem oogsten als doperwt, maar ook als peul, en ook ertussenin. Zelfs rauw smaakt hij erg lekker. En daarom ga ik dit jaar niet moeilijk doen met én doperwten én peulen, ik zaai alleen maar deze ´Delicat´ peul, die ons vorig jaar erg goed bevallen is.





Er gaan tweehonderd erwtjes in de voorweek, om te laten kiemen in de kas, en uit te planten als ze een centimeter of wat groot zijn. De rest van de zaadjes gaat over een maand ofzoiets zonder voorweek de volle grond in. Dan heb je een gespreide oogst. Dit jaar héél veel sugar snaps, want die doperwtjes uit de vriezer zijn net snoepjes zo lekker, en die hadden we veel te weinig dit jaar.

Volgende aktie, de Vanille Orchidee verpotten. En dan valt hij zomaar bij het oppakken uit elkaar. In drie stukken. Hm. Hoe kan dat? Is de plant onderweg toch gevallen? Bij nader inzien lijkt het erop dat het drie aparte stekjes zijn, want alle delen hebben worteltjes. Dus gaan ze in drie potjes.

Ik heb hem nog geen week en nu al jonkies! Dat belooft wat met die vanille! :D






Wat moet er allemaal verspeend worden vandaag? Ja dat hangt een beetje van de grootte en conditie van de plantjes af. Deze koolplantjes bijvoorbeeld zijn duidelijk nog te klein.






Maar de sla zaailingen, die 26 januari gezaaid zijn, die moeten wel verspeend. Eigenlijk is het voor die plantjes ook wat vroeg, want ze hebben nog geen derde en vierde blad, maar ze zijn zo lang en slungelig geworden, dat ze toch over moeten (van mij dan). Mijn ervaring is dat de sla daar best tegen kan.

Net als vorig jaar gebruik ik weer die bakken die in de bouw gebruikt worden. Ze bevallen goed, hebben als enige nadeel dat ze niet zo diep zijn. Ik moet de lange dunne worteltjes een beetje opvouwen om ze in de potjes te krijgen.









Want het mooie van verspenen is, dat je dat slungelachtige kunt laten verdwijnen. Je stopt het plantje gewoon tot zijn nek in de aarde, en wég lange witte steel. Hij is weer een mooi en parmantig klein ventje geworden, en stevig. En zo wil je de sla straks hebben op het land, mooi stevig, op een korte steel.

Van de kruiden verspeen ik alleen een deel van de selderij. De rest is nog te iel. En zo hebben we dus weer een bak vol baby's, veertig keer sla en twintig keer selderij.




Ook zaai ik alvast een tweede partij kropsla en ijsbergsla. Dat kan nu inmiddels in potgrond in plaats van zaaiaarde, en het mag wel een beetje minder secuur dan die eerste lading, dus niet meer met dat vergiet enzo. Want het plantje kan al meer hebben nu het langer licht is. Omdat ik hier geen platte bakken heb gaan ze in een druivendoosje. een wasknijper is een prima steker.





Zo zie je maar dat je helemaal geen fancy materiaal nodig hebt! In de eierdoos gaat de bloemkool. Omdat mijn ervaring is dat bloemkool nooit allemaal opkomt, zaai ik twee zaadjes per kuiltje. Naderhand dan ééntje daarvan weghalen.

En zo wordt het langzamerhand al heel gezellig in de kas!





Ja en dan nog even terug naar Groningen, hoe het helemaal goed kwam met die kamer! Blinkend schoon is het, geen spinneweb of muis meer te bekennen. Mij benieuwen voor hoe lang!





helaas helaas had dat muisje nog een staartje ..... want die muis, die in mijn tas was gekropen ... is er blijkbaar in mijn auto uitgekropen .. op zoek gegaan naar eten




En in het vakje voorin vond hij pepermunt. Niet zo lekker voor een muis. Hij heeft vooral de doosjes aangeknaagd. Maar ik vind het gevaarlijk, een muis in mijn auto. Hij kan de bedrading doorknagen. maar ook ... stel, hij springt in je nek als je met 130 op de snelweg rijd .....

.... dus die muis moet weg. Vinden kan ik hem natuurlijk niet. Dus moet het maar zo. Maar ik vind het echt niet leuk!!!!







.. het is helaas niet anders.

2 reacties:

madelief zei

Dacht het nog, die muis zal toch niet nog in die tas zitten?;-) Mooi hoor al die zaailingen; belooft een goed jaar! Hier is de grond nog erg zompig en nat, krij de pastinaak maar moeizaam uit de grond.

@nnemiek zei

Hier ook geen erwten en peulen, maar wel sugarsnaps, heerlijk! ik ga vanaf volgende week beginnen met voorzaaien. Succes met het vangen van je muis!