Foute bonen.

on dinsdag 8 maart 2022






'Snijbonen uit Marokko???' vroeg Paul. 'En ook nog in plastic??'


Haha een paar jaar geleden zou ik zo'n vraag nooit krijgen. Maar door mijn gedram steeds over Zeer Foute plastic verpakkingen en Zeer Niet-duurzaam ingevlogen voedsel, let Paul daar nu ook op. En krijg ik zomaar op mijn kop als ik eens zin heb in verse snijbonen ....


......  uit Marokko dus.







Ze waren lekker joh!!😊



Zoals je weet teel ik onze eigen zaden. Dat wil zeggen, elk jaar maar een paar gewassen. Want je moet goed opletten voor kruisbestuiving. Als je óók je eigen zaden wilt verbouwen, kies dan elk jaar bijvoorbeeld voor één soort biet en één soort pompoen en één soort kool. Dit jaar laat je es een bloemkool doorschieten, en je wint daarvan de zaden in de herfst. Een volgend jaar broccoli, en het jaar daarop boerenkool, enzovoorts. Dan heb je géén kruisingen, maar echt de originele soort.


Je eigen verbouwde zaden zijn héél kiemkrachtig en blijven lang goed. Dus zo kun je uiteindelijk een complete eigen zaadbank aanleggen. Goud waard!!


Hier stopte ik wat winterwortels in de grond, om uit te groeien voor het zaad. Het gat voor zo'n wortel maak ik met een stok. Die timmer je een centimeter of vijftien de grond in, dan even draaien met de stok, en je hebt een spits toelopend gat waar zo'n wortel precies in past. Goed aandrukken en meteen water geven, dan vult het gat zich goed op. 


In de zomer krijg je hiervan eerst schitterende schermbloemen, en dan landt er met een beetje geluk op een goeie dag de beeldschone Koninginnepage op je wortelplant. En in de herfst, heb je dan ook nog die wortelzaden. Het proberen waard dus. 


 



de Koninginnepage, hier niet op wortel maar op verbena



Gisteravond hadden we de Algemene Ledenvergadering van de vereniging. Je weet wel, zo'n vergadering met een iets deftiger tintje waarin de jaarcijfers en de begroting en de bestuurswisselingen en meer van dat soort zaken besproken worden. 


Wij gaven met ons groepje natuurlijk ook een overzicht van de plannen voor dit jubileumjaar, en voor het Prachtlint. Wij waren zelf daverend enthousiast, maar de anderen? Och, haha, sommigen vonden ons wat aan de ambitieuze kant, geloof ik. Het is soms lastig, als energiek clubje met grote plannen, om leden te enthousiasmeren, och, die alles al wel eens voorbij hebben zien komen.


Zou het handiger zijn om alleen met een klein groepje verder te gaan? Dat geeft zoveel meer bewegingsvrijheid, en minder 'gedoe' eromheen. Maar aan de andere kant brengt een vereniging gewicht in de schaal. Er wordt beter naar je geluisterd. Je bent een groep, met een historie, en bekend in de omgeving. Tja, zo zijn er voors en tegens. Zoals met alles.


   




Ik had vanavond nog wel zo over het één en ander willen babbelen, maar ben de laptop een beetje zat. Spuugzat, eigenlijk. Zit er al de halve dag achter. Vandaag waren er zoveel dingen te doen als gevolg van de vergadering. Dan zijn er vele losse eindjes die moeten worden afgewerkt.


Zoals het schrijven van een ingezonden stuk, voor het politieke debat hier in Staphorst, aanstaande vrijdag. We willen als vereniging weten welke van de partijen zich serieus gaat inzetten voor de natuur en de biodiversiteit hier in de gemeente.


Dus daar heb ik om gevraagd. Wat de concrete plannen daarvoor zijn, van de diverse partijen. Ben héél benieuwd wat de lijsttrekkers gaan antwoorden! 


 







Maar het was gelukkig niet alleen laptop maar vanavond. We waren ook nog eventjes bij Waanders in Staphorst. Om onze 31e trouwdag te vieren! 😊😍





 

13 reacties:

Anoniem zei

Gefeliciteerd! En nog veel goede jaren samen toegewenst!

Anoniem zei

Ook van harte met 31. ben op weg naar 55. koop van de week ook die lekkere snijbonen voor de blote billetjes in het gras. Zelf bescheiden met zaad van eigen planten. Blijft bij pompoenen en bonen, gezien de grootte van de moestuinbakken. Even een vraagje tussendoor: kun je ook water van wilgentakken met katjes gebruiken bij het zaaien? Het begint te kriebelen. Even de vorst weg en dan losbarsten op mijn postzegelmoestuin van 6 vierkante meter. Groetjes MiekeR

Anoniem zei

Gefeliciteerd met jullie bezaanlederen huwelijk! Groeten, Elisa

Danielle zei

Gefeliciteerd! Ik zie dat jullie wellicht plannen hebben om een Tiny Forest aan te leggen? Toevallig gaan wij volgende week donderdag 17 maart met de basisschoolkinderen, achter hun nieuwe school, een Tiny Forest aanplanten. De bomen zijn deels gesponsord door omwonenden. Deze krijgen als 'ruil' een label aan de boom met een zelf gekozen naam. De een gedenkt hiermee zijn overleden kind of ouder, een ander schenkt zijn boom aan de kleinkinderen. Een mooie buitenschoolse praktijkles, want het is wel de bedoeling dat de kinderen (samen met ons) het bos gaan onderhouden en verzorgen. Je bent van harte welkom om te komen kijken, tis wel een stukkie rijden :) Als je meer informatie wilt over hoe we het aanpakken kan ik je wat stukken mailen. Groet Daniëlle IVN Spau-Beek

Anoniem zei

Gefeliciteerd met julle huwelijks jubileum. Jouw blog lees ik altijd graag, zeker in deze tijd is het zeer ontspannend. De gewone, normale, dagelijkse bezigheden. De (moes)tuin, de katten en hondje, het bakken en koken etc. Bedankt.

Clarien zei

Danielle zou je me willen mailen? Clariencornelisse@gmail.com

Want, wat een top idee!

Marguerite zei

Ik had de snijbonen ook in mijn handen. Zag marokko staan en heb ze terug gelegd. Probeer ook meestal hollandse groenten te vinden. We hadden ooit een cavia die alleen hollandse worteltjes at. Had je per ongeluk spaanse zette hij daar zijn tanden niet in. Die smaken toch anders

Anoniem zei

Zoals de gemeente ,de regering en al die instanties die iets in de melk te brokkelen hebben ,veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven ,en maar vergaderen dit hele land is een molshoop van vergaderingen .
Zo komt mijnheer splinter door de winter !

Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijks jubileum .

Gr Jan.

Lies zei

Te begrijpen (bonen)reactie, Clarien!
GefeLIESiteerd!

Willem zei

Om te beginnen, gefeliciteerd met jullie 31-jarige huwelijk. Er zijn velen die dat niet halen is ook even goed om te bedenken. Het herinnert me er wel aan dat ik dit jaar al 53 jaar met een-en-dezelfde vrouw getrouwd ben. In augustus niet vergeten een bloemetje te kopen.

Ja, de ALV is een verplicht corvee en vastgelegd in de wet. Als ik het goed heb moet die ieder jaar voor 1 mei geweest zijn. Zijn wij bij onze vereniging mooi twee jaar in overtreding geweest en nog wel door maatregelen die onze eigen wetgever afgekondigd had.
Aankomende vrijdag, na twee jaar weer een 'reguliere' ALV. Mijn ervaring ermee is dat de leden maar zelden veel op-en aanmerkingen hebben over wat het bestuur doet en organiseert. Als er al opmerkingen komen dan zijn die als regel gemakkelijk te verklaren of uit te leggen. En bang zijn voor het ook vaste agendapunt 'bestuursverkiezing' hoef je als regel ook niet te zijn; de meeste leden hebben er geen enkele behoefte aan om aan de knoppen te draaien en diegene die het wel wil zit als meestal al in het bestuur. Ik ga even af op mijn eigen ervaringen hoe het is om alleen al de kascie ieder jaar weer bemand te krijgen en dat het niet keer-op-keer dezelfde personen zijn.

Het lijkt me ook wel leuk om planten waarvan je zaad wilt winnen in de bloementuin tussen de tuinplanten te zetten. Een wortel bijvoorbeeld vind ik hartstikke mooie bloemen hebben en ook andijvie bloeit mooi blauw en witlof waarschijnlijk ook En de meeste soorten kool bloeien mooi heldergeel. Kortom, bloeiende groente kan best eens een aanwinst zijn in een bloementuin en de kans op vergissingen lijkt me ook kleiner te worden. Daarbij komt dat ik je niet aanzie voor iemand die de (bloemen)tuin inricht volgens een superstrak plan waarvan geen millimeter afgeweken mag worden en die met bonsai-precisie bijhoudt.

anneke broos zei

ik wil jullie ook graag feliciteren en soms is het heerlijk om te ,,zondigen,,en er lekker van te genieten.Ik ben zo dol op spercieboontjes.
Vier het leven en de vrijheid.

MC zei

Ik sluit me volledig aan bij Anneke Broos en voeg er mijn welgemeende felicitaties bij.

Clarien zei

Dank jullie wel hoor .. voor de felicitaties. En alle leuke fijne reacties weer! Ik lees ze altijd met veel plezier!😊😊

(reageer niet altijd helaas ... voorjaar he? echt druk alweer op de tuin!)