Maandagavondpraatje.

on maandag 14 maart 2022







Er zijn deze week allerlei afspraken 's avonds, en ook nog twee vergaderingen, dus .... niet zoveel blogtijd. En daarom dacht ik, laat ik vanavond dan maar een praatje houden. Gewoon, een maandagpraatje, over niks. Haha. Want de week is nog maar net begonnen.


Nou ja, ik heb weer een zuurdesemstarter gemaakt. Dat is alvast iets. Voor zuurdesembrood. Dat begint bij mij altijd met één kopje rogge. Het is onze eigen rogge, die bewaard wordt grote canvas graanzakken, op zolder. Daarin blijft het droger dan in plastic emmers, en kun je het eindeloos lang bewaren.


Die rogge moet natuurlijk eerst nog worden gemalen. Dat kan in de graanmolen, maar voor zo'n klein beetje kan dat ook prima in de koffiemolen. Prrrrrrrt .... vijftien seconden ... en je hebt meel.


 




Voor een zuurdesemstarter meng ik één kopje gemalen rogge met een kop lauw water in een grote pot. Goed roeren, en wegzetten met een katoenen doek als deksel. Dan óm de dag gaat er steeds wat roggemeel bij en evenzoveel water, tot het geheel begint te borrelen. Dat is na een dag of drie, vier.  Afhankelijk van hoeveel gist er op de rogge zit, en wat er zoal in je keuken rondzweeft, en de temperatuur, enzovoorts.


Als je het proces wat wilt versnellen, kun je er een onbespoten appelschilletje bij doen of bijvoorbeeld een paar druiven. Daar zitten ook heel wat gistcellen op. Maar ik hou het dit keer bij rogge.






Een maandagavond praatje. Hm. Over violen?


Violen zijn mijn favoriete bloemen! Ze komen nu hier en daar alweer heel voorzichtig tevoorschijn, in het gras en tussen de tegels en zelfs in de borders ... maar het gaat mij niet snel genoeg. Dus koop ik elk jaar in maart een tray vol viooltjes. Liefst de gewone. Het bescheiden driekleurig viooltje, met veel paars en blauw, en wat wit en wat geel. 


Ze zijn klein en teer ... maar oh zo sterk. Elk jaar komen ze terug en zaaien zich steeds verder uit. Ook worden ze al eeuwenlang om hun geneeskracht gebruikt.












Achttien plantjes zitten er in zo'n tray. Ik koop ze altijd bij De Groene Vakzaak, die hier vlakbij in Nieuwleusen, pal achter de Hema zit. Zo'n fijne winkel is dat, met hele vriendelijke mensen. En Henny, die met haar man de zaak runt, koopt altijd precies die viooltjes op de veiling die ik ook mooi vindt. In de basiskleuren.


En dan heb je die violen uitgeplant, en dan heb je die lege tray met potjes nog. Die dan weer precies geschikt blijkt om de jonge peperplanten in te zetten. Die moesten namelijk net worden verspeend! 







En die moeten dan weer naar binnen. Voor de pepers is het nog te koud in de kas. Hoewel ze op zich wel tegen een stootje kunnen. Pepers zijn minder gevoelig dan paprika's. 


En kijk, daar in een hoekje staan twee nieuwelingen. Ze waren uitgekozen voor een gelegenheid, maar die ging onverwachts niet door. En toen stonden ze daar bij ons, een beetje sipjes, overbodig te wezen. En toen hebben wij ze maar geadopteerd.   


De rechterplant is een combi van voorjaarsbloeiers, en de linker is een vaste struik, voor in de border. Ik had hem uitgekozen omdat hij zo mooi en zo vroeg bloeit, en zo gul ook, met al die lipbloemetjes. Het leek mij een goeie plant voor vroege insecten. Wat ook zo bleek te zijn, want kijk maar ....







Het is alleen nogal dom, want ik ben het naamkaartje kwijt, en de naam vergeten. Het was iets met een F. Fantasia of Filantera ofzoiets. Als iemand het weet? 


En in de tuin gaat het nu ook elke dag een stap verder. Ik heb vanmiddag een bed voor de doperwten vrijgemaakt. De mulch ligt er nog in bulten naast, maar die gaat op een composthoop iets verderop.


Mulch na de winter laten liggen op het bed doe ik niet meer. Dat levert me teveel slakken op. Dus de mulch gaat aan de kant, wordt dan in een aparte hoop gecomposteerd (met hulp van wat poepsoep) en komt dan in het najaar als verteerde compost weer terug op het bed.





En dan dit. Ken je dit? Zo'n zakje?


Bij ons in de AH is het nieuw. Sinds een week of wat liggen die zakjes er soms. Gevuld met groente en fruit dat voorheen weggegooid werd.







Ja en ik neem dat natuurlijk mee. Nieuwsgierig.😄 En leuk ook. Zo heb je es wat anders op je bord dat wat je normaal altijd meeneemt. 


Er zit wel een vlekje aan de meeste dingen. Maar dat zijn we gewend. De wortels uit onze eigen tuin daar zitten ook vlekjes aan. En op onze eigen uien zitten stipjes. En aan onze aardappels groeien soms sprieten. Allemaal heel normaal, bij levende groenten.


Nou, maar de groenten en het fruit uit dit zakje leven zeker niet meer. Haha de vitaliteit is er wel uit. Maar voor zo af en toe kan dat best. We hebben vandaag de koolrabi, en wortel en de uitjes bij de vis gegeten. En de bananen, die waren zó rijp, dat ik daar meteen maar fruitrepen van wilde maken. En van het één kwam toen het ander. 


Want ineens werden het fruit-graan-noten-zaden-repen.






Ik dacht, als ik tóch repen maak, en de oven aan moet om ze te laten drogen, laat ik dan meteen een hele bende maken. Dus er kwamen aardbeien, bessen en frambozen uit de vriezer bij, en dillezaden en venkelzaad, hennepzaad en boekweitzaden. Ook een handjevol gedroogde meidoornbessen, fijngemalen.


En als graan ging er gemalen rogge, mais en wat tarwe bij. Eigenlijk gewoon die dingen die we van de tuin hebben, en wat me lekker leek en gezond. Het bevroren fruit heb ik eerst iets verwarmd in een pan tot het zacht was, toen de bananen erbij, en dan het geheel pureren. Daarna heb ik de gemalen zaden en het gemalen graan erbij geroerd. 


Op drie liter fruitmoes waren het ongeveer vier kopjes gemalen graan en zaden, die het geheel moeten binden. Gebruik vooral wat je hebt. Zelf een rest jam kan erdoor of wat rozijnen of andere soorten fruit en granen.







Oh ja kijk, en walnoten, die ook nog. 


Het zijn niet zoveel walnoten, want het is altijd zo'n werk om ze te kraken. Je bent tijden bezig en hebt dan nét een schaaltje vol. (Dat is meer iets voor Paul als hij voor de teevee zit. Dan schuif ik hem soms een bak walnoten toe en krijg ze aan het einde van de film gekraakt en al retour.)






Na het mengen en mixen is de fruitmassa uitgespreid op een bakplaat en in een bakvorm. En dat staat nu te drogen in de oven, op 50 graden. Mocht je het ook willen maken, wacht dan even tot het af is, want ik heb nog geen idee of dit gaat lukken. Nu is het in elk geval nog lang niet droog. En langer dan een paar uur wil ik de oven niet aan laten.


Misschien kan het morgen verder buiten drogen. We gaan het zien.


De voorjaarsuitjes uit de zak kun je ook hergebruiken. De worteltjes zaten er nog aan. Zet ze in een glas met wat water en ze blijven gewoon groeien. Dan kun je er af en toe van knippen. Buiten uitplanten kan ook, ze kunnen dan weer helemaal uitgroeien. Wel gaan ze dan waarschijnlijk doorschieten, dus je oogst het blad, niet de ui




 



En ik eindig weer met violen. Mijn favorieten. Dat wil zeggen, in maart. Later in het jaar zijn het dan weer de paardenbloemen, dan de korenbloemen, en de goudsbloemen, en in de zomer natuurlijk de zonnebloemen ....


..... en en en en en en en .....







Allemaal een fijne zonnige week gewenst!!


🌞🌞🌞



10 reacties:

Anoniem zei

Dat struikje is een Hebe, Golden Katrina geloof ik. Groet, Jo

Petra1945 zei

Ja, ik kwam ook op Hebe uit. Een Hebe franciscana, lijkt het.

Lies zei

Fijn, Clarien, dat je elke keer weer vertelt hoe je het doet.
De naam van je plant lees ik reeds.
Voor één euro, en een gratis zakje..., laat je toch niet liggen... En van 't een komt 't ander...
Lie(f)s.

Edith zei

Haha, kan volgens mij ook de Hebe Andersonii zijn ;-)

Miki zei

Wat een leuke muurtjes waar je die violen in plant! Had ze nog niet eerder gezien in je blog.

Anoniem zei

Nu met de hoge gasprijs lijkt het mij een duur grapje !

Gr Piet

Clarien zei

Oja dat was het!! Fransiscana! Stond op dat kaartje. Hebe Fransiscana dus. Dank jullie wel! Ga meteen kijken of je hem kan stekken want hij is prachtig en ook nog goed voor beestjes dus!😊

Piet, valt mee hoor. De electrische oven op standje lauw, en na een paar uur ging hij uit. Nu hopen dat we het buiten verder kunnen drogen, wordt vervolgd.😉

Petra1945 zei

Nou, stekken of scheuren, dat zal allebei wel kunnen...

MC zei

Mooie tekeningen maak je.

Anoniem zei

Ha gezellig hoor zo'n maandags praatje.
De drukke tijd komt er inderdaad weer aan,maar toch ook genieten.
Krijg altijd weer inspiratie van jou kant en voor nu lekkere repen, het ruimt tegelijk de diepvries wat op 😊
Ruimte voor straks heerlijke nieuwe oogst.
Veel tuinplezier allemaal!

Groet'n uit de tuin van " de Bruin " ( Greetje )