Handige zakjes vouwen.

on donderdag 15 februari 2024



Nét als Rouveen, had ook de dorpsraad van Staphorst ons uitgenodigd om als Prachtlint een tafeltje te bemannen op hun jaarlijkse bijeenkomst. Dus daar stonden Jan en ik afgelopen maandagavond. Te vertellen over Prachtlint, parels aanwijzen op de kaart, en zadenzakjes en flyers uit te delen.


De hele avond aan het praten met allerlei belangstellende Staphorsters. En toen waren de zakjes op en de flyers waren ook op en we waren allebei schor.


Die zadenzakjes. Ik heb het al vaker laten zien maar krijg elke keer weer de vraag hoe je die maakt. Nou, hier komt 'ie nóg een keertje!





Men neme papier, maakt niet uit, kranten ofzo, vouwblaadjes, of bijv een oude agenda zoals ik hier gebruik. Bij voorkeur uiteraard restanten papier. Geen nieuw. Het is handig als het papier vierkant is. Dan hoef je het niet bij te knippen. 


Vouw het dubbel tot een driehoek. Belangrijk is dat je het héél precies vouwt, en de vouwen goed aandrukt, met een vouwbeen of zoals ik het doe, met een schaar. Als je te slordig werkt vallen de zaadjes er namelijk uit.





Leg de brede vouw aan de onderkant en vouw eerst de linkerkant opzij en omhoog zodat de punt precies op de zijkant komt, en dan de andere punt eroverheen. Zodat de bovenkanten precies over elkaar vallen. Kijk maar op de plaatjes. Dat is even oefenen. Het helpt als je bedrukt papier hebt, dan kun je precies langs een regel of lijntje vouwen.


Nou, gewoon proberen. En ook hier, de vouwen goed aandrukken. 


Dan vouw je de bovenpunt die uit 2 lagen bestaat, omlaag, over die twee punten heen. De achterste laag doe je dan weer omhoog, dat wordt de sluitflap. En de voorste laag vouw je naar binnen, zodat het zakje vast komt te zitten. Je hebt nu een envelopje dat vrij stevig is. 







Grabbel een handjevol zaadjes uit je voorraad en strooi die in het envelopje. Dan de sluitflap ook naar voren en er bij in stoppen. Nu zit het dicht.


Mooi he? En geen nietjes of plastic nodig! Dit kan na gebruik zó op de compost!






Ik maak binnenkort weer even een flinke set en wie wil kan dan via het blog zo'n zakje van mij krijgen. Dan heb je een mooi voorraadje zonnebloemzaad, allerlei verschillende soorten, en kun je ook meteen kijken hoe zo'n zakje in elkaar steekt.


Binnenkort!


Nu eerst even naar de wandeling die ik dinsdag maakte met Jan en Paulus en Henk. Die wandeling willen we binnenkort als 'Prachtwandeling' organiseren, dus dit was even op proef. 


Mooi joh! De Klokkenstoelroute, in Staphorst.








Nah. Op foto's zie je het niet zo goed. Hoe mooi het was. 


We hadden ook nog prachtig weer. Als je mee wil, hou dan even onze website prachtlintstaphorst.nl in de gaten. 


En thuis. Gewoon aan het werk. Met het voorjaar voor de deur is er veel te doen. Ik wil graag nog wat dingen af hebben voor de drukte van zaaien weer begint. Dit keer was ik in de bessentuin.


Daar wordt alles rigoureus omgegooid.





Wat je hier onder ziet dat wás de aardbei-tuin. Maar dat is vorig jaar helemaal fout gegaan. Ik had er te weinig tijd voor en het was één dikke jungle geworden van wilde planten. 


Dit jaar gaan de aardbeien naar de grote moestuin. Zodat ik ze in het zicht hou en ze netjes worden bijgehouden (hoop ik). 


En de aardbeituin wordt bessentuin. Dit hele stuk van voor naar achteren daar komen nu allemaal bessen- en frambozenstruiken. En Paul mag daartussenin dan maaien. Dat leek me wel makkelijk.




Nog gewandeld met Brit. 


En we zagen steeds van die plaaaaatjes, onderweg! Dan wou je toch écht dat je kon schilderen. Moet je dit nou zien!







He Brit?


Brit drinkt hier bij het talud altijd even water. Dus dan rusten we even uit. En dan zie je weer ander moois. Zoals van die mosjes, die op het steen groeien. Dat zijn ook weer hele wouden op zich.






Miniatuur woudjes. Prachtig.




 



0 reacties: