Surprise!!

on dinsdag 13 oktober 2015




Vanochtend 200 kilometer naar het noorden gereden voor een afspraak, en nu ben ik hier in ons vakantiechaletje, in het noordelijkste topje van nederland ... en wat denk je ..... surprise!! 

Jan Rap zit hier ook!!





Wat een eigenwijs beest is het toch zo´n konijn.  Hoe meer tijd je doorbrengt in de natuur, hoe meer je leert over dieren. Hoe sterk en vitaal ze zijn, hoe ze meeleven met de seizoenen, hoe vindingrijk ze zijn en hoe goed ze voor zichzelf en hun nageslacht kunnen zorgen.

Maar dat mijn eigen Jan Rap, 200 kilometer verderop, gewóón weer opduikt, en meteen hier weer achter de vrouwtjes aan gaat zitten .... respect hoor! ;-)


wildpluk

Mocht je nog graag wat bosbloed willen verzamelen, en je bent nu inmiddels te laat voor braam en vlier ... dan heb ik goed nieuws! Het was een prima rozebotteljaar dit jaar! En die mooie rode botteltjes, van de wilde rozen, die zijn nu rijp! En daar kan je ook heel goed siroop of jam of diksap van maken!





Overal hangen de bottels met mooie rode kleuren te pronken. En ook de duindoornbessen zijn er nu volop. Maar dan moet je wel aan de kust zitten.

Ik pluk elk jaar wat duindoornbessen, maar niet veel, want die doorns daar heb ik altijd ruzie mee. Die schieten zo makkelijk onder je nagels.... Toch is het de moeite waard want ze zitten stampvol vitamine C. En ze zijn lekker in de limonade, met hun bitterzure smaak. Of combineer ze met de rozenbottels.




Nóg een surprise .... toen ik in het huisje kwam.

Zus Marjan heeft hier een tijdje gebivakkeerd en er waren allemaal kadootjes! Een superstrak opgeruimd huisje, compleet met de ramen gelapt en het gras gemaaid ... en een hele stapel foto's van mooie zonsondergangen!






Allerlei dingen waren gerepareerd, en er lag een mooi boek. Dankjewel lieve zus!

Goed, nu even een snelle makkelijke vakantie-prut maken, en dan lekker aan het blogs lezen!





Ja en naar buiten kijken, dat ook natuurlijk!


3 reacties:

cin zei

Ik vind het ook altijd weer een wonderlijk moment wanner je de gelegenheid krijgt zo'n vrij dier te observeren. Hier komt regelmatig een haas voorbij het raam en fazanten. Die fazanten worden echter uitgezet voor de jacht, maar de zijn er toch ieder jaar wel een aantal die weten te ontsnappen ( o.a door zich te verstoppen in onze tuin) en in de lente hoor en zie je ze dan vechten voor een vrouwtje. Konijntjes hebben we ook, achterin het wildernisje in de tuin, beschermd door rozen en bramen. Vorige lente werd ik zelfs bespied door een jong reebokje die en passant alle jonge malse blaadjes geranium in één van de borders had afgegraasd. De geraniums hebben zich goed hersteld en ikzelf vond het best wel een goede ruil : oog in oog mogen staan met zo'n mooi dier die dan op zo'n gracieuze manier weghuppelt. En natuurlijk, ik vroeg me vandaag nog af of ik nog niet te laat was om rozenbottels te plukken, nog zo'n experiment die op mijn lijstje staat. Duindoorn hebben we hier niet, maar misschien lukt dat binnenkort, want ik moet een aantal keer naar de kust. Geniet van het zicht en het schoongemaakte vakantiehuisje!

Anoniem zei

je leert veel over dieren.....? Volgens mij is Jan Rap een haas!!!!!! HaHaha

Clarien zei

oje ... dat weet hij zelf niet eens, hij zit toch echt achter de dames konijntjes aan hier, tot in de holletjes zelfs! :D