Afleiding en aandacht.

on zaterdag 10 februari 2024



Mooi he? 


Het lijkt net een grote rookpluim. Alsof er ergens brand is. Maar het is gewoon alleen maar water. En wolken. Van die rol-deken-wolken. Gisteravond was dat. Onderaan dit blog zie je nog een filmpje van al dat water, en van die ene wolk.


Ondertussen is het zaaien hier begonnen. Het moet een beetje tussen de bedrijven door. Donderdag, einde van de middag, had ik een uurtje tijd om te zaaien, maar helaas regende het. Dus heb ik het binnen gedaan. Op de naaitafel. De naaispullen konden wel aan de kant want daar is de komende periode toch geen tijd voor.







Ook dit jaar heb ik een aantal nieuwe soorten. Zoals sesam, een van origine Afrikaanse plant. Wij eten sesamzaadjes veel, en daarom leek het me de moeite waard om die plant eens op te kweken. En een andere nieuwkomer is  ... teff. Dat is een soort dwerggierst, een Afrikaans graan, en dat wilde ik ook eens proberen. Om er van die platte Afrikaanse broden van te bakken.


En kijk, hier staan de eerste bakjes alweer. Tomaten, paprika, pepers, en dus nu ook sesam. Teff zaai je niet vóór, in bakjes. Die zaai je rechtstreeks, buiten, als het warmer is. 


Volgende week weer een serie bakjes, zoals de eerste kolen en kruiden. En zo komen we er wel! 




Gisteren was ik nog even in het tuincentrum in Zwolle, om spullen te halen voor de Oekraïne Unit, waar we vandaag zouden gaan bollen planten. 


Het was weer volop fleur en kleur in het tuincentrum. Maar van moestuinspullen hadden ze nog niet veel. Geen leuke stekers enzo, en ook geen kleurige schepjes en simpele leuke potten.  


Wel kocht ik een flinke hoeveelheid aarde en ook flink wat bollen, die sterk afgeprijsd waren. Het is namelijk al wat laat voor bloembollen planten, maar in potten kan het nog prima. 


Nou, om 10.00 reed ik het terrein van de Units op, en daar stonden al tafels klaar om de spullen op uit te laden. En Paulus en Henk waren er ook al. Super! 


 




Ik had nu maar mijn eigen spullen meegenomen. Mijn schepjes en potten waren niet echt de mooiste, nieuwste en kleurigste, maar daar ging het ook niet om. Het was gewoon een leuke ochtend. Voor een groep mensen die wel wat afleiding en wat aandacht konden gebruiken. 


Afleiding van alle trieste berichten uit hun thuisland, en aandacht voor hoe ze nu hier hun leven zoetjesaan weer proberen op te pakken. 


Het werken met de bloembollen deed hun zichtbaar goed. Eventjes iets heel anders. Even bezig met fleur en kleur, en natuurlijk tussendoor ook tijd voor grapjes in gebroken engels en met de vertaal-app.


 










Nou, haha, héél wat foto's! 


En koffie natuurlijk. En appeltaart. En dat is dan het mooie van het werk van Prachtlint. We doen dit in eerste instantie voor de natuur, en voor méér groen. Maar dit komt er ook bij. En dit deel  van ons werk is minstens nét zo belangrijk. Het contact met mensen. Zéker op deze locatie.


Aandacht voor mensen. Luisteren naar verhalen. Samen een leuke ochtend hebben.








Misschien als je zo die foto's ziet lijkt het je wel wat om te helpen? We starten weer in maart. Elke zaterdag gaan we dan met deze club een uurtje aan de moestuin en bloementuin werken. Laat het me weten als je in de buurt woont en (een keer) mee wil doen! 


Dat kan via clariencornelisse@gmail.com of prachtlintstaphorst@gmail.com


En dan dus nog dat filmpje. 't Heeft niet veel om handen, maar misschien vind je het leuk om even naar 'Het water van Punthorst' te kijken. 


Klikklik




0 reacties: