Gamen?

on donderdag 15 augustus 2019





Thomas Braun, je weet wel die beroemde schrijver 😊😊 logeerde bij ons, met zijn twee kinderen. En het gesprek kwam op gamen.

Gamen, spelletjes doen op de computer, hoe gezond of ongezond is dat eigenlijk? Ik heb er wat over opgezocht, en vond geruststellende sites ... waar gezegd wordt dat gamen goed is voor de sociale ontwikkeling, voor het reactievermogen, en voor het doorzettingsvermogen.

Dat het goed is voor de oog-handcoördinatie, voor het geduld, en voor het leren van de Engelse taal.


                






Andere sites waarschuwen juist tegen gamen. Omdat je de hele tijd zit, en dus niet beweegt. Het is slecht voor de ogen. En omdat de contacten 'onecht' zijn, en je daardoor juist vervreemd van de wereld.

Je kunt verslaafd raken. Angstig worden. Depressief zelfs.

Pfjoe.

Niet zo best dus. Hoe ga je ermee om?







Wij hebben er zelf geen ervaring mee. Toen onze kinderen klein waren was gamen nog niet zo hot. De kinderen mochten toen een uur per dag achter 'een scherm' zitten. Computer of teevee. En ik keek over de schouders zo'n beetje mee, waar ze naar keken.

Sesamstraat, Teletubbies, Disney, en later Jeugdjournaal, Het Huis Anubis, andere series, Habbo Hotel, of een autospelletje. Allemaal vrij onschuldig.

Maar het gesprek vandaag zette mij wel aan het denken. Al die jongens en meisjes die uren en uren per dag achter zo'n ding zitten. Die compleet in een andere wereld leven .....









Lijkt me erg moeilijk, als ouder. Hoe je daar mee om moet gaan.

Misschien helpt het als je kinderen ook andere dingen aanbiedt. Kinderen hebben van nature veel verschillende interesses.

Geef ze bijvoorbeeld een vierkante meter in je tuin. Of twee. En laat ze lekker rotzooien. Geef ze zaden, of zo'n makkelijke moestuin bak, of maak samen een bak. Geef er een boek bij. En eet het ook op, wat ze verbouwen.

En niet moeilijk doen natuurlijk als het eerst een onkruid zootje wordt.










Je kunt wel zeggen ... de kinderen moeten méér naar buiten ... maar ja als daar niks te doen is omdat alle buurkinderen aan het gamen zijn .. dan schiet het niet op. Ze moeten daar buiten ook iets te doen hebben.

Alle kinderen een eigen tuintje!!!

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀



En zo zaten we vandaag wat te filosoferen.

Maar filosoferen is natuurlijk makkelijk. Of het echt helpt? Ik weet het niet hoor. Maar wie niet waagt die niet wint. Ik zelf zou het er zelf in ieder geval op wagen, als onze kinderen in dit 'game-tijdperk' waren opgegroeid.











En verder was ik ook erg blij met al die extra hulp vandaag!



6 reacties:

philivd zei

In eerste instantie ging ik hier niet op antwoorden maar ik ben bijna een zeventiger en ik heb de overgang meegemaakt naar het computer tijdperk.Ik was een veertiger vooraleer hier een PC binnenkwam en heb veel boeken en nasaslagwerken gelezen vooraleer ik er mee overweg kon.Want ik wilde dat ding begrijpen.Nu is het gewoonste zaak van de wereld en tesamen met mijn smartphone,cromebook,laptop en GPS'en is het ook een dagelijks gebruiksvoorwerp net als de koffiemachine of bosmaaier.Ik leef eigenlijk tussen 2 werelden,enerzijds oud en anderzijds eigentijds.Ik hou van oude ambachten maar ook van mijn PC en het is,voor mij gemakkelijk te combineren.Een dagelijks gebeuren,niks vreemd eraan.Inplaats van naar de bib te hollen duw ik op de startknop van mijn PC en tik ik bij google in wat ik zoek.Voor de pc tijd zat ik uren in de bib op te zoeken wat ik zocht.Nu nog mag ik geen bib binnenstappen of ik ben uren zoet.Gamen?Nee geen tijd voor.Een pc is een nuttig gebruiksvoorwerp.

Anoniem zei

Helemaal met je eens Clarien en ook met @Phillvd! Wij hebben genoeg buiten -vertier enz.aangeboden! De jeugd dacht er anders over. Heel veel (ook 1 van ons met zelfs 'n hoog IQ)zijn gestrand in de studie vanwege dat gamen. Met alle ellende wat er bij hoort! Hele toekomst naar de knoppen! Laat het een waarschuwing zijn...

Lies zei

Een pc is nuttig, lees ik hierboven, akkoord.
Maar die kinderen stukjes natuur laten ontdekken, dat is een noodzaak, vind ik. En een tuintje, en wat daar bloeit kunnen eten -> héérlijk !
Lie(f)s.

tientonnerelf zei

Hahaha, dit doet mij denken aan mijn zoon. Die was ook een fervent gamer in de jaren negentig.
Op een mooie dag, ze ik, dat hij naar buiten moest komen. Binnen korte tijd zat hij beneden in de tuin, maar met computer en al. In de oude tijd, hè, met aansluitkabels en pc, keyboard.
Maar goed, hem heeft het geholpen in zijn carrière. Hij is er erg goed in geworden! Ing.,Drs., Dr.!

Willem zei

Begin jaren '80 deed bij mijn gezin de pc zijn intrede via een pc-privéproject van het bedrijf waarvoor ik werkte. Het was frappant hoe verschillend de kinderen ermee omgingen. Beiden waren ze rond de tien jaar en dochterlief interesseerde het geen bal. Ze kon haar creativiteit er niet op kwijt; alles moest volgens 'logische' en vooral vaste regeltjes en dat was niet wat ze wilde. Zij had 'vrijheid' nodig. Haar twee jaar jongere broer daarentegen was meer analytisch en vooral onderzoekend ingesteld en wist binnen de kortste keren hoe alles werkte,-try and error was zijn belangrijkste leermeester-, en wat te doen bij een probleem en was bovendien gek op de spelletjes die bij de PC hoorden.
Ze zijn nu allebei de 45 gepasseerd en je ziet nog steeds hetzelfde patroon terug. De een slijt zijn tijd met analytisch onderzoek en de andere vindt haar invulling in creativiteit. En gek genoeg, zoonlief, die zo gek was op spelletjes, vond gamen wel zo verschrikkelijk zonde van zijn tijd en bovendien weinig uitdagend, dat hij het na zijn ca 25e nauwelijks nog gedaan heeft en dochterlief heeft in de loop van de tijd de pc een plek gegeven in haar bezigheden, maar vooral als een gemakkelijk apparaat dat veel routinewerk voor je kan doen.

missc50 zei

Vorige week was ik aan het kamperen in Eenrum. Vlak bij het kampeerterrein, in de woonwijk, was een grappig paadje. Ik ben nieuwsgierig, dus volgde ik het, tijdens het honden uitlaten. Ik kwam daar in moestuin "Het bijtje". Ik heb het later opgezocht: Het zijn allemaal moestuintjes van kinderen. Zo leuk! Initiatief van de school en van de buurt. Heel goed en leerzaam, zo komen kinderen vaker samen buiten.