Wim, en Wuik.

on woensdag 15 mei 2019





Af en toe denk ik wel es .... zal ik weer de hele riedel klusjes hier laten zien? Van vandaag? Want hoe interessant is het eigenlijk?

Al dat gepriegel in de tuin ....

..... maar er wordt toch steeds nog flink meegelezen elke dag weer .... dus ga ik er maar gewoon mee door!

Vanochtend ging de reis naar Wim. Ga je mee?





Ik had een kruiwagen vol mooie levende compost bij me, en een bakje met wat pootaardappels, poot-uien, en envelopjes met zaden van wortelen, radijs, bonen, pompen, sla, en nog wat dingen.

We gingen vandaag Wim zijn tuin weer aanleggen. Net als vorig jaar. En kijk, de tuin is vergroot! Hij is wel twee keer zo groot als vorig jaar. Die Wim!😊  Het is goed bevallen dus!

Er staat wel veel onkruid. Kweek, brandnetel, zevenblad, dat soort spul. Nou, spitten maar.

'Maar eerst koffie hoor!!' zegt Jacky.







Dan gaan we van start. En Wim komt me helpen dit keer.

Daar moet ik aan wennen! Want ik werk meestal alleen, en ben nogal eigenwijs. En bazig ook nog. Wim haalt keurig alle plantjes en alle wortelstokken weg. Terwijl ik alles snel snel doorspit, en het kruid en blad en alles, gaat gewoon onderste boven. Ik haal niks weg. Nooit.

Maar Wim zegt, 'Al die kleine stukjes wortel kunnen weer uitgroeien tot nieuw onkruid. Dat moet echt weg hoor!'

Niet als je regelmatig wiedt. Denk ik. En het is kostbare voeding voor de bodem. En het houdt vocht vast. Denk ik.

Maar we doen het gewoon allebei op onze eigen manier. En dat gaat best.





Ondertussen zijn we de tuin in gedachten al aan het inrichten. Op één deel gaat flink compost. Daar komen de pompoenen en de courgettes en de kolen.

En dan komt Jacky aanlopen, met een bakje vol bloemenzaden.

'Kunnen die ook op de tuin?' Ja hoor dat kan ook. Mooi langs de randen. Maar wel éérst voorzaaien, anders verdwijnen ze in de hark van Wim.

Of ik nog een plattegrondje wil maken? Want anders onthouden ze het niet.




Leuk zo'n project van hun samen. Want na de eerste aanleg bemoei ik me er niet meer mee.

Het is niet alleen maar burenhulp hoor. Ik krijg er ook wat voor terug. Ik mag onze koe in hun weide laten grazen, vanaf juni. Een top-deal is het, voor ons allemaal!

💪💪💪



En nu .... krijg je een les efficiënt tuinieren. Ook al lijken de foto's op het eerste gezicht saai, kijk toch maar even mee.

Want ..... wist je dat ........






....... de mens ........

....... de meest efficiënte en multifunctionele machine ter wereld is?

Ga maar na. De landbouwmachines die wij kennen, zijn inmiddels Computergestuurde Precisie Machines geworden. Ze kunnen alles. En ze doen alles héél precies.

Maar. Wat wij nu even gaan zien, op de tuin, dat kunnen ze niet. Namelijk, vier dingen in één beweging. In één graai.








Op het bed van de suikerbieten staan ook uien. Combinatieteelt is dat. Het is goed tegen plagen, en helpt mineralentekorten te voorkomen. Maarrr .... een machine kan daar niks mee. Met die verschillende soorten naast elkaar.

Maar een mens kan dat wel!

Eerst haal je het onkruid tussen de uien weg, en wat daarvóór ligt. Dat gaat echt heel snel. Uittrekken en laten liggen. En in de tweede beweging haal je het onkruid tussen de bieten weg, en dunt de bieten meteen uit! En dan ook nog even de aarde tegen de planten aanstrijken, aanaarden dus.
Hop hop hop hop.

Voila!!

Vier klussen in één beweging. In een half uur dat hele bed in orde! En geen druppel diesel nodig.





Geweldig he? Wat een mens toch kan. Probeer maar es, 't is nog leuk ook.

Nah. Wat verder. Och ... ik heb voor de zekerheid extra mais en pompoen gezaaid. In kratten. Voor als de plantjes op de tuin het niet overleven.






En stenen opgeruimd, die in de weg lagen.

Dat zag ik bij Jan en Anneke Vos, waar ik van de week was. Die hadden ook zo'n muurtje gemaakt van losse stenen die 'over' waren. In no time zit zo'n muurtje tjokvol nuttige insecten en wilde bijen.

En herinner je je Wuik nog? Met zijn pleeggezin? Kijk hoe hij gegroeid is. En hij is nog steeds de Nanny! 





😊


9 reacties:

Lies zei

Gewoon doen, Clarien, 'k geniet/'k reis mee...
Wims tuin -> hoe lief van je ! En hoe leuk straks, om te oogsten !
Niets slimmer dan een mens...
Lie(f)s.

Anoniem zei

i love Wuik

Wendy zei

Blijven posten (aub), ik geniet van AL je blogposts. Is Wuik die witte? Is die gegroeid. Lief dat je ondanks je eigen drukte toch tijd maakt voor Wim en vrouw. Allebei echte goede buren.

tientonnerelf zei

Ik sta er altijd weer van te kijken, wat een energie jij hebt, Clarien 👍👍👍👍👍

Adelheid zei

Ha, ik spel je blogs hoor! En ik steek er veel van op. Ik ben ook druk bezig in de tuin, met onkruid en uien en bieten en raapstelen en kool. En gelukkig heb ik mijn pompoenplanten nog niet buiten gezet! Ze mogen nog een poosje thuis blijven wonen. Kunnen sperziebonen wel beter tegen de kou? Ze worden binnen zo slungelig.
Maak je van de zomer een foto van Wims tuin? Ben wel benieuwd hoe die eruit gaat zien, met bloemenrand en al!

Clarien zei

Adelheid ik denk dat nu alles wel naar buiten kan. Ook de bonen. De nachttemperatuur ziet er vrij stabiel uit, gaat langzaam omhoog.

Wendy, Wuik is die witte ja. Hij was het eerste kuiken dit seizoen. Daar heb je dan toch een speciale band mee, zoals vorig jaar met Pina. :)

Anoniem zei

ja, clarien, blijven schrijven alsjeblieft! je bent zo inspirerend! ik reageer (bijna) nooit, maar geniet elke dag!
Anna H.

Anoniem zei

Moi Clarien,

Ook ik reageer zeer weinig, Máár kan ook niet meer zonder je blog!
Heerlijk moment van de dag om even mee te genieten wat er nu weer te beleven is bij jullie, SUPER!
Alles is leuk en inspirerend.
Als ik weer es wat aan het uitproberen ben zegt mijn man al, :" iets van Moesker zeker"
Geweldige waardering voor je energie en inzet👍
Vooral doorgaan zo!

Groet'n uut de tuun van de bruun🌱

Willem zei

(Tuin)planten kun je best vergelijken met mensen, zat ik te bedenken. Onder beide species vind je vreetzakken en zuipschuiten en ware asceten en alles wat er tussenin zit. Je geeft het zelf al aan; de pompoenen krijgen extra compost en de uien kunnen met heel wat minder toe. Ook het door mijn vader nogal eens gebezigde gezegde "Wat de ien niet lust, et de aander zuch dik in", gaat ook op voor planten. Een aardig uitvloeisel daarvan is de combinatieteelt. Zelfs zaken die in de mensenwereld 'not done' zijn, zijn in de plantenwereld de normaalste zaak van de wereld. Ik doel op kannibalisme, al klinkt kringloop wel een stuk vriendelijker.
Eigenlijk een geluk voor ons dat planten niet, net als mensen, met rede begaafd zijn, maar gewoon het ritme van hun natuur volgen.

Wat me opviel aan de tuin van mijn naamgenoot, eigenlijk aan het onkruid dat er zo welig tierde, was dat je allemaal onkruiden noemt die het uitstekend doen op stikstofrijke grond. En in ieder geval van het zevenblad en kweekgras weet ik dat ieder stukje wortel(stok) dat achterblijft een nieuw plantje wordt. De enige voorwaarde is dat het stukje wortelstok een knoop bevat. In de tijd dat de (stal)mest schaars was, werd kweekwortel wel gedroogd en als meststof (?) weer uitgereden. Ik heb ook wel eens gehoord dat kweekwortel als veevoer gebruikt werd, maar ken het waarheidsgehalte daarvan niet. En eerlijk gezegd; als je een karrevracht kweekwortels van je land kunt halen heb je het onderhoud ook een behoorlijke tijd zwaar verwaarloost.