Jaws.

on woensdag 8 mei 2019



Liek stuurde nog een appje van haar tak, zoals die nu geworden is. Leuk he? Het is gewoon een tak uit de tuin, met wat touw en wat potjes. En bloemetjes.

Op een druilerige zondagmiddag in elkaar geflanst.

Ze had geluk, want de takken zijn nu allemaal weg. Er waren twee huizenhoge stapels takken, één in de paardenbak en één op het plaatsje achter de kapschuur. Alle buurtgenoten mochten hun takken bij ons dumpen, afgelopen winter. En die twee hoge stapels zijn nu allebei weg. Opgegeten.

Door Jaws.









En ik heb weer twee kuub snippers, om van alles mee te doen.

Goedkoop is het niet, om Jaws te huren. Daarom overweeg ik de aanschaf van zo'n ding. Niet deze hoor, maar een kleinere. Maar dat moeten we nog even uitrekenen. Net als met die frees een half jaar geleden. Die ik overigens uiteindelijk helemaal niet gekocht heb.

Er zijn vandaag aardappels aangeaard en worteltjes gewied en er is wéér een bak pompoenen uitgeplant en de laatste voorgezaaide bonen zijn gepoot. Maar ik heb geen foto's gemaakt. Jullie zouden er maar van gapen. 😴😴😴

Sterker nog, ik gaap er zelf ook van. 😊

En afgelopen maandag, hadden we een schitterende lezing van Joop Verburg, over insecten. Ik vond het zó mooi wat hij allemaal liet zien, dat ik nu tijdens de wandelingen met Brit een nieuwe hobby heb. 

Insecten zoeken, op al die planten.











Op elke plant zitten weer andere insecten. En het verandert ook nog met de seizoenen.

Van een afstand denk je, bah, een beest, maar van dichtbij zijn het allemaal juweeltjes. Stuk voor stuk. Ze zitten zo knap in elkaar, die torren en vliegjes.

Ze zijn allemaal erg belangrijk. Elk beestje dient ergens voor. Zelfs de luizen. Die zijn voor veel anderen voedsel.





Zuinig zijn dus op de kruiden, en op de insecten.

Maar dat wist je allang natuurlijk. 😊



4 reacties:

Lies zei

De tak, met bloemetjes, is echt leuk.
De snippers, mooi gebruiksklaar.
Je foto's zijn nooit vervelend, Clarien !
Insecten... -> boeiend zijn ze wel, hopelijk niet te veel schadelijke...
Lie(f)s.

Willem zei

Erg leuk effect, zo'n kronkelige tak met een paar glazen potjes met bloemen eraan gehangen.
Insecten kunnen erg mooi en boeiend zijn, maar als ze 's nachts in de slaapkamer rondzoemen dan heb ik er toch behoorlijk de pest in. Maar eerlijkheidshalve, een fluitende merel zou mij op dat tijdstip ook storen, hoe mooi ik dat overdag of aan het begin van de avond ook vind.
Over de zin van met name bladluizen, ben ik wat minder positief dan jij. Sinds ik eind april mijn Oleanders uit de winterstalling heb gehaald zitten ze onder de groene en gele bladluis. Ik wacht met smart op Lieveheersbeestjes en vooral op hun larven, maar die laten zich nog niet zien. ik heb dus maar naar de zeep-spritusoplossing gegrepen en ze daarmee bespoten. Het ziet er naar uit dat het geholpen heeft. Die zwarte bonenluis heb ik er nog niet op gezien, wel schildluis, maar die is met een puntig stokje goed te verwijderen. Ik gebruik daarvoor aangepunte Chinese eetstokjes. Werkt als een tierelier, al moet je er wel veel geduld voor hebben.

Clarien zei

Bladluizen, een verhaal apart. Ik ben er ook niet blij mee als ze met duizenden op mijn tuinbonen zitten. Maar toch probeer ik ze 'natuurlijk' te bestrijden, en zeker géén zeep-spiritus erop, want daarmee verzwak je uiteindelijk ook de plant, je haalt zijn natuurlijke beschermlaag weg, waardoor die dan weer vatbaarder is voor andere ziektes en plagen.

Wat ik zelf doe is alles zoveel mogelijk met de hand weghalen, doodknijpen, en de jonge scheuten van de planten aftoppen. Dat helpt enorm. Verder, trek lieverheersbeestjes aan (ergens een brandnetel-bosje laten staan) en vogels, zwaluwen, en ook kippen etc, zijn er ook dol op. Dus bakjes water in de buurt zetten, en misschien wat struikjes eromheen, waar vogels op af komen.

Niet teveel planten van één soort bij elkaar plaatsten, maar tussen de tuinbonen bijvoorbeeld dille planten. Combinatieteelt is een goeie tegen plagen.

Het zijn geen tovermiddelen allemaal, je moet geduld hebben, maar in de loop van de tijd nemen de plagen dan echt af. En hou je je tuin en je planten gezond en weerbaar.

(met Oleanders heb ik geen ervaring, wel is het zo dat kasplanten nou eenmaal wat zwakker zijn dat buitenplanten en daardoor dankbaar doelwit voor luis, maar ook daar zou ik ze persoonlijk eerder doodknijpen en wegvegen of wegspoelen, dan zeep en spiritus gebruiken)

tientonnerelf zei

Die tak van Lieke is écht leuk.
Ben jij net als ik in de stad geboren ? Ik woon nu 40 jaar op het platteland en ik heb in die jaren zoveel geleerd over de natuur. Dat zou nooit gebeurd zijn als ik in de stad was blijven wonen. Die eerste 25 jaar wist ik zo'n beëtje wat een mus en een eend waren, veel verder reikte de kennis niet. Bustijden waren belangrijker 😂.
Ik vind het zo leuk om er zoveel van te weten. Ik loop tijdens een wandeling allerlei plantjes aan te wijzen. Het vervelende is dat nu gezien de leeftijd, ik ook namen begin te vergeten, maar op de telefoon zitten allerlei apps, waardoor ik de naam weer even naar boven kan halen.
Groetjes Tineke