Regendagen.

on donderdag 4 juni 2020





De regendagen zijn gearriveerd! 

Je zou bijna denken dat ze nooit meer kwamen. Die gewone Hollandse regendagen. Die dagen waarop je lekker binnen zit en de regen langs de ramen druipt. Dat alles weer groen en fris wordt buiten.

Maar voordat het zover was, was ik gisteren nog bezig met een paar nieuwe pop-up tuintjes. En ik wilde dat even laten zien, voor wie misschien ook nog een last-minute-moestuintje wil aanleggen. Klein en makkelijk en snel, en toch nog wat oogst, deze zomer.

Het enige wat je nodig hebt is een plek in de zon, en wat compost. Je spit één of twee vierkante meter wat oppervlakkig door. De grond hoeft helemaal niet zo best te zijn, zoals deze zanderige plekken hier in de paardenbak.



'


Zoals je ziet heb ik er een hek omheen gezet. Dat is tegen de kippen. Anders eten die de jonge mais en erwtenplantjes op. Maar zo'n hek hoeft dus niet. Als je geen kippen hebt.

Zoals gezegd, werk met een woelvork of spitvork de grond een beetje los. Dan gaat er een laag compost over. Dat kan echt van alles zijn. Gedroogd blad, gecomposteerd keuken- en tuinafval, gemaaid gras, oude en goed verteerde houtsnippers, hooi of stro, liefst bijvoorbeeld met wat konijnenkeutels of cavia-mest of wat dan ook.

Dat werk je dan weer wat door de onderliggende bodem heen. Tot slot, nog wat aarde erover. Water sproeien. En voila, je hebt zomaar een tuintje. Klaar voor gebruik!

Misschien heb je wat zaaigoed. Zo niet, ga dan langs een tuincentrum en haal wat kant en klare groenteplantjes. Die zijn overal! En plant langs de achterkant een rijtje droogbonen in de grond of wat zonnebloempitten.





Iets verderop heb ik precies zo'n tuintje gemaakt, maar dan een ronde. Dat geeft weer een heel ander effect. Je kunt bijvoorbeeld in het midden een 'Indianenheuvel' maken. Een verhoging waarin je wat maisplanten zet, een paar klimbonen zaait, en misschien nog een paar zonnebloemen of wat amarant. Dat geeft een mooi en sterk geheel. Groente en graan en prachtige bloemen.

En daaromheen zaai of plant je dan nog pompoen of courgette.

Dat kan nu allemaal nog prima!






Het legertje kippen komt altijd meteen helpen. Soms trouwens ... van de wal in de sloot. Zodra ik een tuintje af heb gaan zij de boel omspitten. Met hun sterke poten werken ze de aarde om, op zoek naar wormpjes en slakjes. Soms is dat handig, als het plantgoed al groot en sterk is.

Maar soms is dat lastig, als je tere kleine plantjes hebt gezaaid. Dan moet je er eerst even wat gaas of een hek omheen zetten. Zodra de planten sterk zijn kan dat weer weg. De kippen helpen dan om al het onkruid te wieden, en bemesten de tuin ook nog.








Gisteren was ook weer onze kruidenmix, de MoesMix, op. Ik maak nooit heel veel tegelijk. Want dat gaat vervelen. We gebruiken alleen maar die Moesmix in alle gerechten die een smaakje nodig hebben. De Moesmix, of wat bouillonpasta.

En als het op is maak ik weer nieuwe. Met een handjevol van alles wat er voorhanden is. Gedroogde kruiden en zaden en gedroogde pepers en wat grof zeezout. Van al die soorten gaat een beetje in het elektrische mixertje, en malen maar.

En je hebt weer voor twee of drie weken een lekkere smaakmaker uit eigen tuin. Elke keer is het weer anders.

Paul moest gisteravond snel na het eten weg, hij zou Liek en Senne ophalen in Groningen, dus ik moest héél snel iets koken. Dan is zo'n Moesmix goud waard. Je kookt wat broccoli, doet daar na twee minuten wat pasta bij, en dan nog twee handen in grove stuken gesneden champignons.

Na een paar minuten het gas uit. Afgieten. En dan wat van je eigen (Moes)mix erbij, en bijvoorbeeld een scheut zelfgemaakte tomatensaus. Of ketchup. Nog even goed doorwarmen. En opdienen met een gebakken eitje of wat pesto of geraspte kaas.













En vanochtend, vóór de regen aan, moesten de aardbeien nog geplukt en en de aardappels aangeaard. En de vieze kevers en larven uit de aardappels gepulkt. Die dingen kun je het beste vóór de regen doen.

De aardbeien smaken het beste als ze droog geplukt worden. Liefst met warm weer. Zongestoofde aardbeien .... mmmmmm .... zó lekker!

Toen ik doosjes vulde voor in de vriezer moet ik denken aan vorig jaar. Toen was ik zo blij met wel veertig kilo aardbeien in de vriezer. En toen .... helaas .... is de stroom er een dag af geweest. In de schuur. Zonder dat we dat door hadden. Toen ik aardbeien ging halen waren twee van de vier lades  met aardbeien complete pap geworden. Bevroren aardbei-pap.

Zo jammer was dat. Want je hebt er dan zoveel werk aan gehad. Ik heb het ontdooid en er toen maar saus van gemaakt. 🍓🍓🍓





En vanmiddag .... ja hoor .... eindelijk die lang verwachtte regen!!

Alles herademde!!

De regentonnen waar nog water in zat begonnen al aardig te stinken. Ik heb ze allemaal leeg gegooid en schoon geboend, en nu stromen ze weer vol met lekker fris regenwater. Wat kan je blij zijn met gewoon water!

Eindelijk ook weer tijd, komende dagen ... voor dingen binnenshuis. Ik verheug me erop! Lekker weer naar binnen!









Ben je ook blij met de regen? Of baal je ervan? Omdat de terrassen ook net open waren? 😊





9 reacties:

Lies zei

Je pop-up-tuintjes worden mooi, Clarien.
Wat een mooie oogst aardbeien!
Wij kregen hier amper een paar spatjes. We snakken allemaal naar regen, denk ik...
Lie(f)s.

Anoniem zei

Hier tot nu toe ook nog weinig gevallen .
Nog een druppel op een gloeiende plaat.
Heerlijk die regen, de grond snakt ernaar.

Groeten
Loes

Anoniem zei

Onze aardbeien zijn nog niet rijp. Maar het beloofd een rijke oogst te worden, ook de frambozenstruiken hangen vol en die zijn al deels rijp en de kersen kleuren al rood. Zo leuk om te zien groeien en te oogsten (en op te eten). Ben heel blij met de regen, voor flora en fauna en voor mezelf. Heerlijk koel verfrissend weer. Hoe fijn een zonnige zomer ook is, ik kom altijd weer helemaal bij van een koelere en regenachtige periode.

Anoniem zei

Jouw pop-up-tuintjes heb ik 2x met daarbij wat plekjes in 2 borders om samen tot een postzegel van zo’n 8 vierkante meter te komen. Slechte start dit jaar mede door de droogte. Volgend jaar jouw voorbereidingen toepassen. Vandaag prachtige regen gehad. Omgeving Utrecht. Veel te kleine tomatenplantjes gezet en nog wat gezaaid. Een rijtje met om en om 2 kleuren slaplanten voor de 5 bonenstaken, die al aardig groeien. Om een uur of 5 morgenochtend wordt meer regen verwacht. Vrijdag de 2 pompoenplanten, waarin volgens mij al knoppen zitten ook nog ergens zetten. In de ene zak met aardappelplanten bloeit er al wat. Nooit eerder gehad. Geen idee wat voor soort piepers het zijn. Bewaar er gewoon een stuk, of acht en zie dan wel. Heb net ook het slakkenleger al zien opdraven. Voorzorgsmaatregelen: koffieprut, schors, brekerszand. Tuinieren blijft, hoe klein je tuin is, altijd spannend.
Groet MiekeR

Hilde zei

In omgeving Zwolle ook veel en lange regen gehad. Wel vergeten om iets van een regenton neer te zetten.. dom!! Gelukkig begin je erover.
Ik ga er direct een klaarzetten.

Anoniem zei

Heerlijk regen ik ben er dol op ,die hitte kan mij gestolen worden wat heb ik daar een hekel aan.
Hoop dat het weken lang door blijft regenen.


Gr Jan.

Anoniem zei

Hier in het midden van het land ook zo blij met de regen....

Willem zei

Bij mij in Zevenaar was het de afgelopen maanden zo droog dat ik zelfs het sedumdak heb moeten sproeien. maar van de regen die de afgelopen 24 uur is gevallen is het pas echt opgeknapt. Je hoort de plantjes gewoon jodelen van plezier en niet alleen het sedumdak, maar ook de rest van de tuin.
Volgens de weersberichten blijft het nog een paar dagen kil (schaapscheerderskou volgens mijn vader) en nat en je kunt er op wachten dat er gemopperd zal worden op dat Nederlandse klimaat waar het altijd regent. Maar uit de tijd dat ik mijn brood nog verdiende op 'kantoor' weet ik dat het met het aantal regendagen echt wel meevalt. De 19 km naar kantoor fietste ik zeker driekwart van de tijd en het kwam weinig voor dat ik nat op kantoor, of thuis kwam. Nou had ik het geluk dat we op het bedrijf een sportruimte hadden en dus kon douchen en ook mijn fietskleren op kon hangen/luchten. Waar ik wel een hekel aan had was de wind. op de een of andere manier had je die altijd tegen als je door de polder fietste.

Heleen Buth-Villerius zei

Je hebt wel heerlijk veel grond om de deur joh. Dan kun je inderdaad zomaar een nieuw mini moestuintje scheppen. Leuk geschreven weer.