Stilte voor de storm.

on zaterdag 8 februari 2020




Haha wat grappig eigenlijk dat het gisteren hier op het blog al zaterdag was. Nou, gelukkig had ik vanmorgen de boel wél weer op een rijtje, en dacht ik toen niet dat het al zondag was. Anders hadden er om kwart voor negen vierentwintig personen voor noppes op hun Pilatesles gewacht.

Hoewel, sommige van de cursisten zijn al zó ervaren, dat ze ook zonder mij zelf best een lesje hadden kunnen fabrieken.



Daarna, weer thuis, technisch werk!

Gisteren zag ik dat sommige aansluitingen van de omheining op het weiland kapot waren. Kijk maar even mee. Ook al vind je het misschien saai. Want wie weet krijg je ook ooit nog es dieren en dan moet je wel iets van omheinen afweten! En van stroom enzo.

(ik wist er echt niks van toen we hier kwamen wonen maar we hadden toen Jan, die voor ons een perfecte omheining heeft aangelegd)





Op de bovenste foto zie je een goed werkende steun. Het ijzerdraad loopt netjes over een plastic katrolletje, en de stroom kan niet 'weglopen'. Maar op de onderste foto zie je bij de oranje pijl een kapot katrolletje. Daardoor komt het ijzerdraad in contact met de ijzeren steun, en dan kan het stroom dus weglopen.

Gevolg ... te weinig stroom op de omheining.

Gevolg ..... je koe kan weglopen. Of je paard. Of je schapen. En je geiten, die lopen meteen weg! Die hebben zoiets onmiddellijk door en zijn er vantussen. Geiten hebben daar een neus voor!

Goed. Repareren dus. Eerst op zoek naar van die dingetjes. Gelukkig, de container is laatst opgeruimd en ik vond ze zowaar!





Nieuw plastic katrolletje, en nieuw ijzeren bandje erom, en dan met de tang nog even wat dichtknijpen. Dan blijft dat katrolletje beter zitten.

Ik keek alles af van die andere verbindingen, die Jan dus gemaakt heeft. En jullie kunnen het weer van mij afkijken!

Dan de draden weer aanspannen, stroom weer erop, en klaar!






Vanmiddag wilde ik wat winterwortelen oogsten.

Er stond nog een flinke rij wortelen op het land ... ik rekende me al rijk, wow .. echt émmers vol nog wel!

Maar helaas .......







De muizen hebben de wortelen ook gevonden.

Ongeveer driekwart van de wortelen bestond alleen nog maar uit een dun vliesje. En binnenin .. helemaal hol! Het is dus zo dat de wortelen heel zoet zijn geworden na de vorst. En dat hadden die muizen ook door schijnbaar.

We hebben er nu nog een stuk of twintig en we zijn vanaf nu dus op wortel-rantsoen!






Stilte voor de storm.

Alles nakijken. Is alles storm-bestendig? Bella's stal kan niet meer onderlopen met die hoge drempels. Ze krijgt nog een dikke laag vers stro en dan is het ... dág Bella ... slaap maar lekker door de storm heen!

De kippen gaan gewoon weer in de boom slapen. Nou ja, moeten ze zelf weten ook.





Die zware balen daar hoeft niks aan te gebeuren. Die gaan ook met windkracht tien écht niet aan het rollen.

Henk H. kwam nog takken brengen vandaag, en hij zei, 'je moet die gaatjes in de balen dicht tapen.'
'Hoezo?' zei ik, 'die piepkleine gaatjes? Zoveel water komt daar toch niet doorheen?'
'Nee maar er komt zo wel zuurstof in de pakken, en dan kan alles gaan schimmelen.'

Ojee. Nee. Dat liever niet.

Dus ik ging pakken plakken.


 





Hoe komen ze er toch in he, die scheuren? Die hieronder lijkt net een angstig gezicht.

Wie zou dat toch gedaan hebben? Het lijkt wel open gekrabt.







Nee. Je komt er niet achter.

😸😸😸



Even wat anders. Precies één jaar geleden maakte ik een lijst van wat we voor één jaar aan eten nodig zouden hebben. Ongeveer. De dieren en wijzelf.








Afgezien van de kippen, die nog gewoon gekocht voer krijgen, is het wel ongeveer zo uitgekomen als gepland.

☆☆☆☆☆




Maar ..... dit komende jaar gaat het anders. Hoe, dat weet ik nog niet precies. Maar ik heb het gevoel dat ik mijn aandacht toch meer 'naar buiten' moet richten. Er is veel aan de hand in de wereld. Op de planeet. Er is écht veel te doen.

Niet alleen hier op de boerderij en op Moeskers Moestuin. Maar ook, vooral, daarbuiten.

Dus dit jaar gaan we de energie en tijd anders verdelen! Ik ben aan het nadenken hoe en wat precies.
Je hoort het wel weer.

Voor nu .... stilte voor de storm ..... en ik wens je een fijn weekend! 😊


5 reacties:

Anoniem zei

Fijn weekend jullie.
Hopelijk valt het allemaal mee met de storm.
Wij hier (Purmerend) zitten tussen het IJsselmeer en de zee in dus het zal hier wel gaan spoken.

Groeten
Loes

Lies zei

Handige Clarien !
Er woont een balenkunstenaar bij jou !
Muizen lusten ook wat, helaas...
'k Hoop dat de storm Moeskers niet vindt.
Lie(f)s.

Anoniem zei

Oh echt hè, die katten. Stelletje vandaaltjes. Hopelijk blijven ze van de ducttape af.

Dat 'lege huls' effect had ik met een aantal rode bieten en met.. 2 van de 3 knolselderijen. Waarom ze die 3e hebben laten staan is mij een raadsel, hij proefde prima en zag er prachtig uit.

Leuk dat je voorspelling klopte! Ben benieuwd naar de ideeen voor volgend jaar.

Succes met het weer!
Vorig jaar kregen we met de stormwind van begin maart een complete boom op het polykasje. Toen waren we blij dat het geen glazen kas was...
Hartelijke groet,
Hilde

M.A.C. zei

Ben ook benieuwd naar je nieuwe plannen voor het volgende jaar,en ja die storm we hebben hier golven van bijna 6.5 mtr en van morgen nog een reddings actie met helicopter en reddingsboot een man uit de zee gevist,weet niet of hij het gered heeft.Sta op het punt om ook een polytunnel neer te zetten maar ben blij dat het er nog niet van was gekomen,met deze storm vrees je toch het ergste met die dingen.een fijne zondag nog

Anoniem zei

Hoi Clarien
Op dit moment ben ik een heel interessant boek aan het lezen dat heet:Zaaien met toekomst. Ook op you tube staan daar filmpjes op, van die boerderij. Vond het heel interessant. Sluit precies aan met wat wij aan het doen zijn. Groetjes Jeanet