Eet eens .... een voederbiet.

on dinsdag 4 februari 2020




Een beetje verveeld lagen de dieren gisteren de halve ochtend in hun manden, naar buiten te kijken, naar de regen. Gelukkig werd het na een tijdje droog en kon het hele spul naar buiten.

Ze waren zich weer aardig aan het krabben de laatste tijd, en bij nadere inspectie bleek het weer zover te zijn.

Vlooientijd!







Zo één keer in het half jaar hebben we een vlooien-invasie, en dan moet de hele boel even op de kop. Gisteren was het ook weer zover. Heb je nét het hele huis op de kop gehad in januari, en dan komen die vlooien doodleuk langs in februari.

Nou ja. 't Is weer achter de rug.

Allemaal een pipetje in de nek, en we zijn er weer voor een half jaar vanaf.






Zelf ben ik ook als een vlo aan het rondspringen. Februari, het seizoen is begonnen, waar beginnen we mee?? 

Er is veel werk te doen op de tuin en op het weiland, maar tussen de bedrijven door is er ook tijd voor wat leuke zaai projectjes. Zo hadden we gisteren verse tomaten. Gekocht bij de buren, op verzoek van Paul, die de wintergroenten een beetje zat is.

Ik had wat tomaten gekocht, en een bakje champignons, en daar kwam zomaar een project uit voort!











Schijfjes tomaat in een bakje met aarde. Op een warme lichte plek zetten en na een week komen de eerste plantjes op. Makkelijker en sneller kun je het niet hebben!

In de kas lagen ook nog aspergebessen. Die moeten eerst even 'in de kou' en ik hoop dat de kas koud genoeg voor ze was. Ik druk die bessen óók de aarde in, en ze spatten onder het indrukken kapot,  want ze zijn overrijp.








Elke dag een paar van die zaai projecten tussendoor, en voor je het weet heb je de vensterbanken en de kas weer vol staan met jong plantgoed!

De laatste zes hopen compost zijn gekeerd, en toen ik naar huis liep zocht ik iets voor het avondeten. Paul vertelde over de heerlijke curry, die Liek op de wintersport had gemaakt. Zó lekker, met paprika en bloemkool en doperwten, en een hele lekkere saus, lekker pittig.

Goh ... curry .... ja daar heb ik ook wel zin in. Maar bloemkool is er niet. Paprika ook niet. Nog láng niet. Maar in plaats van een bloemkool kun je ook wel een knol nemen natuurlijk. Toch?

Kool is kool.





En er kan ook best een voederbiet door de curry. Vind ik. Want die hebben we zat!

Haha Billie en Bossie zitten, vlo-vrij, de hele voedervoorraad van Bella te beschermen tegen muizenvraat. Zó handig, katten!

Ik zoek de allerkleinste voederbiet uit, en een dikke knol, en hop we gaan curry maken! Winterse curry. Van eigen oogst!












De yoghurt komt uit een pak. De rijst ook. En het kerriepoeder komt uit verweggistan. Maar verder is alles eigen teelt, en we hebben ervan gesmuld!

Groentecurry van voederbiet

Moet je nagaan, dat zo'n voederbiet zó makkelijk te telen is, soms tot wel acht kilo kan wegen, en ook nog gezond en lekker is. En de hele winter vers bewaarbaar.





Waarom eet niemand die dingen?


5 reacties:

Anoniem zei

Dat ziet er lekker uit.
Waarom niemand ze eet? Omdat ze niet in de supermarkten liggen. Daarom.

Anoniem zei

Heel leuk om te zien en te lezen weer. Mooi ook, die foto met wapperend textiel.
Hier ook enthousiast bezig met compost en keuken experimenten. Nog even rustig aan met zaaien, want vorig jaar zaten we met veel te veel planten...
Hartelijke groet, Hilde

Lies zei

't Kriebelt weer hé, Clarien, dat jonge plantgoed !
Gestoofd met andere groenten, waarom zou dat geen delicatesse zijn ?!
Lie(f)s.

Willem zei

Uit mijn schooltijd herinner ik me nog een leuk, komisch gedichtje van John 'O Mill over wasgoed.
Een onderbroek, hoog aan de lijn
hing te klapperen van de gein.
Lekker wapperen in de wind,
is wat zo'n broek geweldig vindt.
Het valt niet mee om alle dagen,
verplicht het kruis te moeten dragen
en van maagd man en oude vrouwen
de bolle bipsen warm te houden.
De leraar Nederlands vond het wel 'leuk' gedicht maar de dichter niet geschikt voor de literatuurlijst, daarvoor was het begin jaren '60, te 'ordinair' en van onvoldoende niveau. Desondanks waren zijn gedichtjes wel populair onder een aantal leerlingen.

berber zei

gaat dat echt lukken met die tomatenplakjes? wat een geweldig idee, ga ik zeker proberen.
Komt er misschien ook een foto als er nieuwe plantjes uit zijn gekomen?
Fantastisch leuk en informatief blog heb je, ik geniet ervan; en wat ben je actief.

Berber