Nachtvorst, en andere slopers.

on dinsdag 11 oktober 2016




Als het gaat vriezen moet je gauw je vruchtgewassen oogsten. Helaas ... lagen onze pompoenen 100 kilometer verderop, toen het zondag ineens 4 graden nachtvorst was.

Oh oh, zouden ze het overleven? Vannacht was het ook alweer raak, vorst aan de grond ....

.... maar gelukkig, ze zagen er nog puik uit toen ik vanmorgen aankwam. Volgens buurman Henk kwam dat omdat die eerste nachtvorst vooral toeslaat midden op de velden. Dichter bij huis gaat dat niet zo snel, daar blijft het nog wat langer warm aan de grond. Nou, maar ik heb wel alle pompoenen nu geoogst. Ze staan mooi op zolder. En nu dus weer opletten voor de muizen, want die komen ook naar binnen als het echt koud wordt. Dan wil ik de pompoenen gaan ophangen.






En wat ik ook zag ..... de helft van mijn nieuwe tuin is ingezaaid met winterrogge! Yes!! Hierboven is dat het het linker deel. Het is zo fijn, dat je niet alles alleen hoeft te doen. Henk denkt daar gewoon aan. Die had op zijn eigen percelen de winterrogge laten inzaaien door de loonwerker, en dacht, ook meteen even de helft van Clarien haar tuin meenemen!

Want die helft, die winterrogge dus, die laten we dóórgroeien. Dat wordt volgend jaar in de zomer als graan geoogst. En het jaar daarna komt daar een bessenveld.

En de andere helft van de tuin, waar de moestuin komt, daar gaan we ook rogge zaaien, met de hand. En dat komt pas later, want die rogge is als groenbemester bedoeld. En dat moet je niet te vroeg zaaien, anders krijg je zoveel gewas. En dat staat maar in de weg in het voorjaar. Tussen je peultjes.





Het zijn nog steeds van-alles-wat dagen. Van Bertie heb ik huiswerk. Zij stelt voor om één van de muren van onze slaapkamer te behangen.

Oh, dat had ik nog niet verteld, maar onze slaapkamer dat is de oude varkensstal. Het is een vrij klein donker kamertje, helemaal niet sjiek ofzo. Vrij laag ook.  Eén van de bouwvakkers die daar binnenkwam zei, 'dit wordt zeker het berghok.'  Nee meneer, daar gaan wij slapen!

Haha nou hoef ik ook helemaal geen sjieke slaapkamer. Maar om het toch een beetje 'op te leuken' is zo'n muur met een kek behangetje wel slim natuurlijk. Maar ja, kies maar es .... er zijn duizenden soorten behang. Allemaal mooi! Hier zie je een paar.




Ja en verder is het binnenwerk van de paardenstal nu dus helemaal weg. Ook mijn leuke tijdelijke keukentje.

Hier zie je timmerman Jan en overbuurman Wim (die toevallig even langskwam en toevallig ook nog architect is) al wat aan het passen en meten. Loopt zo'n muur nou een beetje recht?





.... en hier zie je hele delen die worden afgevoerd. Drie volle containers in totaal. Vrijdag laat ik wel wat meer zien van dat slopen voor de geïnteresseerden.

Ik vroeg het sloopbedrijf, wat daarmee gebeurt, met al dat puin. Dat wordt dus allemaal vermalen tot puingruis en gebruikt bij de aanleg van wegen. Ook hier weer, niks gaat verloren. Mooi toch?


5 reacties:

Anoniem zei

haha, ik slaap ook in de varkensstal, ook een heel lage kamer met een gewelfd bakstenen plafond. Oudste zoon mijdt die ruimte het liefst want hij botst altijd tegen de middelste draagbalk, maar ik kan er net onder, als ik geen hakken draag tenminste. Slapen doe je toch plat hé. Als het aan mij lag zou ik voor het meest rechtse behang gaan;-)

Es zei

Wat een geweldige pompoenoogst!
Ja het rechtse behang of d 2e van links het blauwe is ook mooi....oeh wat een keuzes
X Es

Birgitte aka Bietje zei

Leuk die verhalen over je huis, ik lees ze graag. Voor de slaapkamer zou ik voor het tweede behangetje gaan, dat witte met blauwe bloemen. Niet te donker, blijft de kamer toch licht. En niet te druk. Is voor een slaapkamer beter, daar moet je rusten.
En nog over bouwpuin. Ik zag afgelopen maandag of dinsdag op TV bij binnenstebuiten een reportage over een jong architectenstel dat in de binnenstad van Rotterdam een pand gebouwd had. Voor de gevel hadden ze stenen gebruikt die gemaakt waren van bouwpuin. Ze vertelden dat de witte stukjes, oud sanitair waren, en de bruine dat waren dakpannen geweest. Ook een supervorm van recyclen en niets verloren laten gaan.

Clarien zei

Ja ik zat op dezelfde lijn als jullie, de meest rechtse of die wit blauwe .... totdat Bertie met nóg een ander printje kwam .... nou wachtmaar af! :D

Clarien zei

Birgitte ja dat is prachtig hoe ze van oud nieuw kunnen maken!!