Knoflook enzo.

on donderdag 6 oktober 2016



Hoe méér er gebeurt op een dag .... hoe minder fotoos, omdat het gewoon te druk is.

Het begon vandaag met een klein omweggetje door de polder. Ik dacht, ik rij even langs Carel Bouma, mijn vaste pootgoed leverancier. Want ik wilde daar een paar kilo poot-knoflook halen. Om te poten dus. Meestal doe ik dat zo begin oktober. Dan heeft die knoflook nog een paar weken om goed aan te slaan, voordat het echt winters koud wordt.





Zo'n bezoekje is echt de moeite waard. Veel leuker dan gewoon via de website bestellen. Op een boerenbedrijf in volle drukte rondkijken, daar leer je veel van. Kijk hier zie stapels en stapels van die kisten staan, ik dacht dat dat wel voor pootaardappels ofzoiets zou zijn ..... (bleek later niet zo te zijn, het was voor wortels)

..... en eerst kon ik geen mens vinden. Waar is iedereen? Oehoe!!





Maar daar was Carel al. 'Nou,' zei hij, 'je hebt geluk dat je net nú komt. Want over een uur zijn we allemaal weg dan zijn we aan het wortels rooien.'

Hoeveel knoflook ik wilde hebben? Nou, doe maar twee kilo. We hadden uitgerekend dat dat genoeg moet zijn voor 400 bollen, want twee kilo dat zijn ongeveer 40 bollen met in elke bol zo'n tien tenen.

Ook al moet Carel bijna aan het wortels rooien, hij neemt rustig de tijd voor mijn bestelling. Stom genoeg heb ik geen cash bij me, en pinnen kan niet. Ook al geen probleem. Gewoon adres opschrijven en de rekening krijg ik thuis.





'Wanneer ga je ze poten?' vraagt Carel.
'Nou, vandaag.'
'Hm dat is best vroeg. Wij poten ze pas tweede helft oktober.'

Hij legt uit, dat als je ze wat later poot, dat je dan veel minder werk hebt met onderdrukken van onkruid. Dat komt na half oktober haast niet meer op. Okee, goed plan. Ik besluit meteen om óók pas over twee weken te poten!

'Zijn er nog winteruien?' vraag ik op de valreep. Maar nee, die zijn er niet meer. 'Poot je uien maar in het voorjaar', zegt Carel, 'dat levert amper tijdverlies, en geeft veel minder gedoe.' Nou, weer veel wijzer geworden. Ja dat heb je als je even langsgaat bij zo'n bedrijf. Allemaal handige extra tips!






Ja, en dan heb ik niet veel plaatjes meer. Wél veel gedaan. Zoals de container schoongemaakt van voor naar achter. Die vol zat met roest en met heel veel spinnen. Hij is nu uitgeruimd, en daar kunnen voorlopig al die spullen staan die uit Moeskers Moestuin komen.

De spinnen en de vlinders die daar aan het overwinteren gingen heb ik zoveel mogelijk heelhuids naar buiten gebracht. De vlinders vlogen weg .... ik hoop dat ze overleven!






Ook hadden we gisteravond nog een hele nuttige Tasjes-Team bijeenkomst. Hoe gaan we verder de komende periode? En hoe houden we aan onze belangrijke missie vast, om mensen over te halen om hun plastic verbruik te verminderen.

We hebben weer vele leuke nieuwe plannen ... en daar over zal ik binnenkort meer posten!

En morgen laat ik zien hoe het boerderijtje vordert, en zal ik iets over de begroting vertellen! (en over hoe er natuurlijk óók tegenvallers zijn ....... )




0 reacties: