Winterklaar.

on woensdag 12 oktober 2016




Altijd ook weer een fijn moment om je tuin winterklaar te maken. Want dan is het gedaan met al dat werk. Dan kan je andere leuke dingen gaan doen!

Ik heb de kleine moestuin vandaag helemaal afgewerkt. Dus ... de laatste oogsten eruit (nou ja op een bed penen en pastinaken na, die kunnen wel mee de winter in) en de bedden netjes afdekken. Alle kolven van de mais zijn geoogst, een stuk of veertig. Sommige heel klein, sommige met z'n tweeën aan de plant.







Jaja, al die kolven, ik heb ze maar even geproefd. De mais is erg zoet, maar té stevig om gewoon zó van de kolf te eten. Dus ik ga deze kolven drogen, en er dan maismeel van malen, of de korrels poffen. Voor popcorn en rijstwafels. Als er nog andere tips zijn voor mais bewaren en gebruiken hoor ik ze graag. Ik heb nog niet zoveel ervaring met dit gewas.

Nou, ook nog even een fotootje van die mooie luchtwortels van de mais. Zo'n enorme grote plant, en dan met van die kleine grappige blote teentjes bij zijn voet ...... het zijn dus wortels die voeding uit de lucht halen.


 




Ook bij het opruimen van dit bed twijfelde ik .... zal ik de stronken laten staan of niet? Als je ze laat staan geeft dat minder bodemverstoring. Maar ja het zijn wel onhandige obstakels. Toch maar laten staan. We zien wel of ze verteren en hoe snel.

Er komt een enorme hoop groenafval van de bedden. Je ziet hieronder de courgetteplanten. Maar de mais en pompoen dat waren wel 8 kruiwagens vol. Alles gaat op de composthoop, voor weer nieuwe compost voor het voorjaar. Wat mooi toch .......... die kringloop van mineralen!





Alle compost die we hadden op de hoop ligt nu op deze tuin. Het is nu allemaal weer op. Afgevallen blad, en schapenmest, wat ik in Bussum altijd verzamelde in het najaar, heb ik hier niet. Van het najaar maar es bij de boeren in de buurt langs of ik wat mest kan krijgen.

En groen compost? Ja dat weet ik nog niet hoe we daaraan gaan komen. Komt tijd komt raad.

Kijk de zolder wordt steeds gezelliger! Ja zo hoort dat, denk je dan .... pompoenen en najaarsoogsten, op zo'n boerenzolder. Maar wat zag ik vanavond langs de weg????






Hahahaha nou moet het niet gekker worden!! Bij het benzinestation .... waar je benzine en cola en sigaretten en gehaktballen en Red Bull en roze koeken verwacht ..... daar liggen nu ook ineens verse pompoenen!!! En er is verse groentesoep! En nog veel meer gezonds!

Zou het toch nog goed komen allemaal?  :D




Daar word je toch blij van?

En waar ik ook blij van word is dat er sinds twee dagen nu al 54 mensen extra hebben gereageerd op de bloemenzaden!! Oh wat leuk! Hoeveel bloemen en blije bijen zal dat weer opleveren!!

Maarre ... het duurt nu wel ietsjes langer allemaal. Want 130 zakjes vouwen is toch wel iets anders dan 22 ..... :D:D  En er komen nog steeds verzoekjes binnen!

Als je dan nagaat dat de meesten van jullie, die zaadjes hebben aangevraagd, die zaden van hun bloemen óók weer willen weggeven ... dan kan het niet anders of het wordt één grote bloemenzee in ons landje!





Ik verwacht vrijdag alles te posten. Maar met deze aantallen kan er best iets mis gaan. Iemand vergeten ofzo, of een adres fout opgeschreven. Mocht je eind volgende week nog niks hebben (België iets later) email me dan gerust nog een keertje. Zaden zijn er zat!



0 reacties: