Vloeren en poeren.

on woensdag 19 oktober 2016




Hoe je een vloer opbouwt? Nou, dat kan ik je haarfijn uitleggen want ik stond er met mijn neus bovenop de afgelopen dagen. Kijk maar mee.

Op vrijdag zag je hoe de betonvloer van de paardenstal werd gesloopt. Afvoeren. Hup weg.

Daarna werden er in het zand gaten geboord en daarin beton gestort. Dat zijn de palen die de vloer en dus het hele gebouw moeten dragen. Die palen heten poeren. De vloer werd met zand geëgaliseerd en daar kwam een laag isolatiemateriaal op.






En precies boven die poeren werden gaten gemaakt in de isolatie platen. Je zult zó wel zien waarom.

Vandaag was een beetje stress want het beton kwam. Nou ja ik geloof dat ik de enige ws die stress had. Eerst zou het beton om 3 uur komen, toen ineens om 2 uur ..... ik dacht oh dat komt niet op tijd klaar. Want, je kunt niet zomaar beton storten op dat plaatmateriaal. Dat moet worden voorbereid.

Ik vroeg of ik kon helpen? Ja hoor, maak jij die gaten maar schoon. (hahaha ja want daar kon je nou echt niks verkeerd aan doen).





De jongens trokken strak plastic over de vloer, dat is tegen het het vocht. Op de plaatsen waar er gaten onder zitten, waar die poeren dus onder zitten, werd het plastic ingesneden.

tja ...... pffffff ...... al dat plastic ..... en piepschuim ....... Ja dat kan dus helaas niet anders. Wel werden alle resten netjes gescheiden afgevoerd, dat wel gelukkig!

Daaroverheen komen dan van die stalen rekken.






En toen fietsten er een heel stel jongens het erf op. Hoera ..... dat het nu nét herfstvakantie is! We krijgen hulp!! Want dat kruien van beton daar heb je een hele club voor nodig. Dat moet heel snel.

Fiets van moeders even geleend denk ik ......






En daar heb je hem hoor. De betonmolen. Sssssssstorten maar!!!

Onze voorman had alles echt goed voorbereid. Alles stond klaar. Het plateau voor de kruiwagens, twee loopplanken naar achterin de schuur, een team vóórin om te kruien en een team achterin om uit te harken. Ik heb maar niet geholpen. Dan loop je gewoon in de weg.

Eén .... twéé ......





...... GO!!

Daar gaan ze. Af en aan onder de dikke stroom beton, die door Meneer Beton netjes verdeeld wordt over de kruiwagens. Hoe langer de jongens bezig zijn hoe handiger het gaat en hoe sneller hij het beton kan laten uitstromen.

Dat is trouwens ook zoiets, zo'n betonbedrijf. Die moeten dus echt steeds precies op tijd op de adressen zijn, daar gaat een hele logistiek aan vooraf, dat wil je niet weten! Je kunt niet even dat beton laten wachten.






Nou. Het duurt nog wel even. Ik ga maar es iets anders doen. Aan mijn eigen vloer werken, in de moestuin!

Het was mooi weer, en ik heb alvast een bedje knoflook gepoot. Pompiedom. Heerlijk rustig zeg, hier achter, ver van de ratelende vrachtwagen en die drukte allemaal.





Als ik weer kom is het al klaar. Geen twee uur zijn ze bezig geweest. En daar ligt onze splinternieuwe vloer-in-wording. Snap je hoe het gegaan is? Dat beton stroom over de vloer uit, en stroomt óók in die gaten in de isolatie, waaronder die poeren zitten.

Dusss ..... dat beton vormt als het droog is één geheel met die poeren in de grond.

Een hele sterke vloer is het nu, met isolatie eronder. En toch zal dat isolatie niet worden platgedrukt, doordat dat beton in die gaten. Nou ja .... werd er gezegd, alleen als Clarien die gaten niet goed genoeg heeft schoongemaakt, ja dan gaat alles wel een beetje verzakken natuurlijk. Héél grappig! ;-)






De buizen van de riolering steken eenzaam en verloren in de lucht. Wat een balzaal lijkt het nu, met zo'n natte glimmende vloer. Zullen we er een danstent van maken?? Ook leuk!

Binnen ook even kijken. Daar wordt ook aan de vloer gewerkt. De tegels worden gelegd. Met van die klemmen gaat dat. Een puzzel is het om alle randen en hoeken precies op te vullen, waarbij je tegels in stukken moet zagen.

Maar oh wat wordt het mooi!!!






Er gebeurt veel deze dagen. Ik zal zoveel mogelijk alles laten zien. Over de tuin gaat het dan over een week of twee wel weer, als wij hier wonen!

Ik rij door naar Groningen, verjaardag van dochter Eline vieren. En de jongens zijn ook weer naar huis. Geweldig dat ze konden helpen!





2 reacties:

Unknown zei

Gefeliciteerd met jullie dochter en leuk hé om te zien dat beton storten .

Jeroen Janssen zei

Zo he! Dat is nog eens een onderneming. Zo zie je maar weer dat er wel meer komt kijken bij het leggen van vloeren.