Weggeefhoekje op het blog.

on vrijdag 24 januari 2020




Vandaag slechts één onderwerp ...

.... en dat kwam, door iets wat ik gisteren deed.

Gisteren pakte ik een aantal tijdschriften in, om ze op te sturen naar een bloglezeres. Zij had mij om wat informatie gevraagd over het tijdschrift 'Taproot' waar ik een abonnement op heb. 'Taproot' is een heel inspirerend Amerikaans tijdschrift. Maar omdat het elke keer van overzee moet komen, zijn de verzendkosten erg hoog.

Op deze manier, door ze weer door te geven, ruim je je spullen op, en zo bespaart een ander die verzendkosten. Daarbij ben ik géén 'bewaarder'. Als ik een tijdschrift lees, dan schrijf ik op wat ik wil onthouden. Of ik maak foto's, van websites en blogadressen, en van mooie plaatjes.

En dan daarna, uit is uit.

Dan mogen ze weg. Naar iemand anders.






En nu bedacht ik dat ik daarom óók een ander tijdschrift ga weggeven. Drie jaar lang had ik een abonnement op het tijdschrift 'Farming Magazine'. Het is een tijdschrift dat wordt uitgegeven door een Amish boerengezin uit Ohio, in Amerika.

Het gaat niet alleen maar over de Amish en hun levenswijze, maar het gaat wel over een eenvoudige levensstijl, over het boerenleven, over de natuur, over simpele recepten van het land, over zelf dingen maken, over tuinieren.

En het gaat ook héél veel over dieren. Kippen, schapen, geiten, koeien, paarden, alles komt voorbij. Veel tips over omheiningen maken, over fokken, over voeding, inenten, dat soort dingen.

Wacht, ik zal er even iets van laten zien ......










 






Ik zal je zeggen ik lees ze van kaft tot kaft. Zelfs de advertenties vind ik leuk. Die zijn soms van héle piepkleine winkeltjes en bedrijfjes, die de Amish zelf houden in een schuur achter de boerderij. In precies zo'n winkeltje ben ik zelf ooit geweest, toen we bij de Amish langs gingen, in 2014.

Maar meestal zijn het gewoon advertenties voor boerenprodukten, simpele dingen, geen enorme precisie-zaaimachines ofzoiets, maar van die gewone agrarische gereedschappen.

Ook staan er veel recepten in. Geen fusion, maar simpele lokale ingrediënten.

Nou ja, kortom, het is een blad naar mijn hart!










Héél veel informatie over bijen. Niet alleen hoe je ze moet verzorgen, maar ook, wat je aan kruiden en bloemen moet zaaien om ze jaarrond van genoeg honing te voorzien. Zodat je ze niet met suiker hoeft bij te voeden.

Och ..... en nog veel meer. Ook gewone leuke en inspirerende verhalen. Over hoe mensen leven. Wat ze doen. Wat voor problemen ze tegenkomen op het platteland, en hoe ze dat dan weer oplossen.

Het gaat dus over mensen, en over land, en ook over de buurt. En buurthulp.

😊🍀😊🍀😊🍀









Oja. En het is allemaal wel in het Engels dus. Dat wel.

Nou. Die stapel van twaalf tijdschriften ga ik weggeven. Want ik heb ze uit en heb alles wat ik wil bewaren en onthouden vastgelegd. Ik ga ze weggeven per twéé exemplaren.

Mocht je interesse hebben stuur me dan een email, met je adres. Dan krijg je ze per post, en kost het je alleen de verzendkosten. Die zijn zo rond de 3 a 4 euro.





En ook ..... heb ik nog veel méér spullen en mooie boeken die ik eigenlijk wel kan missen. Dusss .... af en toe komt er een weggeefhoekje hier!

😊🎈



Zaterdag 10.00: De tijdschriften zijn allemaal al weg! Nou ja, nog niet verstuurd, maar wel al door velen aangevraagd. Vanwege de grote belangstelling stuur ik ze nu wel per stuk op. Je krijgt dus 1 exemplaar ipv 2. De eerste 12 die reageerden krijgen hem begin volgende week, in de envelop vind je mijn banknr voor de portokosten. 😊 




16 reacties:

Lies zei

Heel leuk/mooi idee, Clarien !
Je maakt vast meerdere mensen gelukkig !
Lie(f)s.

Spaarmoeder! zei

Ik ga eens kijken of ik taproot via MP kan bemachtigen. Lijkt mij een mooi tijdschrift. Het andere ook, maar met mijn rijtjeshoekwoning en mijn bijna full-time baan is dat wat minder interessant.

Anoniem zei

Dag Carien,

Heel graag zou ik de tijdschriften van je overnemen. Wij wonen sinds 2017 in Zeeland en hebben bijna 2 hectare grond.
Dus ik lees heel graag hoe je alles aanpakt. We zijn nog aan het starten met de moestuin, het houden van kippen en aanplant van bomen, dus alle tips zijn welkom.
Veel succes met al je bezigheden!
Hartelijke groet,

Martine

Annamarie Damman zei

Wat leuk! Ik zou wel graag eens een editie van het farming magazine willen proberen! Als er iets over is hou ik me aanbevolen :)

Gerrie zei

Ik wil graag 2 exemplaren ontvangen. GV ùt Fryslãn.

Unknown zei

Beste Clarien, heel graag zou ik een farmers magazine ontvangen. Inspiratie is altijd welkom.Afgelopen zomer hebben de zaadjes die ik van je heb ontvangen van de zinnia en grote afrikaantjes prachtig gebloeid, ik geef de zaadjes ook weer door! Hartelijke groeten uit Zeeland.

Clarien zei

Willen jullie me dan een email sturen? Met je adres?

Clarien1@zonnet.nl

Janneke zei

Hoi Clarien,
Ik heb je juist een mailtje gestuurd om het blad 'Farming" van de Amish te ontvangen, maar zie dat ze allemaal al vergeven zijn :-(
Ik hoop dat er iemand onder de lezers is die het blad tzt naar mij zou willen sturen?!

Wat een super goed idee van je om te delen Clarien! Dat zouden we met z'n allen eens wat vaker moeten doen ;-)
Fijn weekend toegewenst en succes met het versturen van je post!

Groetjes Janneke

Clarien zei

Volgens mij was jij net de 12e Janneke. :))

Janneke zei

O super leuk zeg, daar maak je me heel blij mee :-)

Op het leven zei

Bestaat het blad nog steeds? Ik zou zelf wel een abonnement willen. Heb je een adres?

Anoniem zei

Ik vis achter het net zie ik maar vind het een leuk idee. Duurzaam ook! Fijn weekend.

Clarien zei

Het is een Amish familie, ze hebben géén website ofzo. Ik heb ze gewoon zelf geschreven en om een abonnement gevraagd. Elk jaar kreeg ik dan een briefje of ik het wilde verlengen. Het blad kost 5 dollar, en de verzendkosten 11 dollar per stuk. Die 11 dollar betaalden ze in het begin nota bene zelf (omdat ze zo blij waren met een Hollandse abonnee!) maar die heb ik uiteraard later zelf betaald.

En ik stuurde ze het geld gewoon contant. Omdat het met overschrijven allemaal heel ingewikkeld was.

Als je wilt kan ik je dus het adres van die familie wel geven, dan kun je ze zelf contacten. Stuur me dan even een email.

Unknown zei

Ah ik ben net te laat geloof ik...

Anoniem zei

Goed idee die bladen delen. hier wordt dat ook gedaan. Diverse abonnementen hier, gaan eerst naar de kinderen, daarna naar schoonzus, zij geeft ze door aan de hulp en daarna komen ze nog in het verzorgingshuis op de leestafel. De bladen gaan 6 - 8 adressen langs.

Op het leven zei

Dat is me iets teveel werk voor een tijdschrift, maar bedankt voor je informatie.