Warmte en hergebruik.

on vrijdag 10 januari 2020





Overdag staat onze thermostaat op 18,5 graden. Als de zon naar binnen schijnt, dan gaat de verwarming helemaal niet aan. Want met de zon in huis, is het in een mum van tijd rond de 19 graden binnen. 

Als Paul thuis is zet hij de thermostaat altijd omhoog. Want voor hem is 18,5 graden véél te koud. Wat logisch is, want hij doet zijn werk zittend. En daar wordt je niet warm van. 

En aan het begin van de avond, in de herfst en winter, gaat de houtkachel aan. Tot een uur of elf. We gebruiken dan een stuk of tien tot vijftien blokken, in een jaar is dat zo'n drie tot vier kuub. Dat is zeg maar één middelmaat eikenboom. Wat dat betreft zijn we nog niet zelfvoorzienend. Maar we planten wel alvast elk jaar bomen bij.

Het is 's avonds dan meestal zo'n 20 graden in de woonkamer. De verwarming gaat dan vanzelf uit. In de rest van het huis is het gewoon koud, behalve op de zolder, vanwege de warme kachelpijp die daar doorheen loopt.

Hoe doen jullie dat met verwarmen? Gas? Hout? Elektrisch? Warme truien?😊

🔥🔥🔥🔥🔥


Over 'koud' gesproken .... het koude weer zit er nog niet aan te komen. Het blijft maar lauw-lauw. Voor de tuin, de bodem, en veel andere dingen zou het goed zijn als er nog een stevig kou-frontje langs kwam. Even van dat strak-bitter-koude weer. Super reinigend!






Nu zie je hier en daar zelfs nog bloeiers! Zo zag ik vandaag deze Wilde Margriet nog, met bloemen. Ik heb er uiteraard zaad van meegenomen. Dat met je écht doen, van zo'n late bloeier! Die zijn zo belangrijk voor late insecten.

De zaadknoppen waren nat en al bijna aan het rotten. Maar je kan ze nog best redden. Meteen als je thuis bent spreid je ze uit op papier, en laat ze drogen. Dan herstelt het zich weer prima. Want zaden zijn nou ook weer niet zó kwetsbaar. Ze zullen nog best ontkiemen.






De foto is niet heel scherp, maar hierboven zie je een zaailing van een appel. Het is één van de zaden die in de koelkast zijn ontkiemd. Ik heb ze toen in een bakje met aarde gezet, gewoon buiten, en ééntje komt er nu op.

Van de andere appels nog geen teken van leven.

Wel is er ander leven, in de kas. De broccoli, die ik nog in september zaaide, die staat mooi fier rechtop. De bloemkooltjes ook. Met een beetje geluk hebben we dan in mei al verse kool. En rond de kooltjes komt de knoflook op die ik eromheen in de aarde gedrukt heb. Dat was eigenlijk alleen maar omdat ik wat van die teentjes over had.

Waar zetten we die? Och, gezellig rondom de broccoli. 😊





Aan de andere kant van de kas spiralen de jonge erwtjes en tuinboontjes uit de grond omhoog. Mooi teer spul is het. Deze zullen niet uitgroeien tot volwassen planten, maar we eten ze als micro groenten. Rauw smaken ze erg lekker. Echt zoals doperwt en jonge tuinboon smaakt.

Zo lang er geen echte strenge vorst is kun je in een Hollandse winter het hele jaar vers groen verbouwen. Wat een luxe!

Ook binnen staat zo het één en ander. Een paar basilicumplantjes, die in het winterse licht slapjes en bleekgroen opgroeien, maar toch dapper volhouden.

En een stekje van een buurvrouw, dat ik in eigen compost heb gezet, waar dan vervolgens weer allerlei spontane plantjes uit omhoog groeien. Volgens mij is het venkel.




 



Vandaag heb ik de kapschuur wat opgeruimd. Er stond zoveel rommel. Nog wat kratten hout, overal los stro en hooi, een paar opengesneden halve hooipakken, planken, pallets, touw, ach ja, van die dingen die altijd blijven liggen.

Overbuurman had laatst ook uitgelegd hoe hij die ronde balen openmaakt. Eigenlijk is het héél simpel, maar je moet het nét even weten. Hij snijdt niet de bovenkant eraf, maar snijdt langs de onderkant, rondom, het plastic door. Dan een lange snede over de bovenkant en de zijkant, en dan kan je het plastic er zó in één beweging vanaf halen.





Helaas had ik te diep gesneden.

'Want,' zei overbuurman, ' je moet niet dóór dat netje heen snijden, wat eronder zit. Alleen maar door het buitenste plastic. Dat net zit er namelijk alleen maar rondom omheen gewikkeld, en dat kan je dan zó weer los wikkelen. Even het begin opzoeken en je rolt het zó los.'

Ja. Alleen had ik het kapot gesneden, dus.




Ook hier ..... liefst zo weinig mogelijk afval, dus ik ging eens onderzoeken wat er van dat verpakkingsmateriaal te hergebruiken is.

Dat plastic, daar kan ik niks meer mee. Helaas. Maar dat net, dat is best handig. Volgend jaar wil ik de pompoenen in netten ophangen. Omdat ze steeds beginnen te rotten op de plek waar ze op liggen, wil ik kijken of je ze hangend langer kan bewaren.

Dan heb je heel wat netten nodig. En dit net-materiaal is best sterk spul.







Maar dan moet je ze niet kapot snijden dus.

En een manier vinden om ze op te rollen zonder dat je per ongeluk een katje mee oprolt! 😄



7 reacties:

Lies zei

In mijn kleine huisje staat de thermostaat (gas) op 17°, Clarien (om financiële redenen). Vloerverwarming, dus dag en nacht. Één of meer dikke(re) truien, en als 't koud is gaat tokkelen op 't pc-tje ook met handschoenen aan.
Knoflook schiet hier ook, buiten. Groen wordt reeds spaarzaam geplukt.
Heel knap opgeruimd !
Slimme overbuurman, maar jij mag de volgende niet 'door' snijden hé ! 'k Rol zelf net op op restjes buisisolatie, omdat het eventueel buiten kan blijven liggen.
Lie(f)s.

M.A.C. zei

Tot een paar jaar geleden had ik een chocolaterie hier in Engeland,mijn bestelde chocolade dozen uit België werden verpakt in prachtig blauw plastiek best zonde om weg te gooien,maar wat doe je er mee.Ik ben er toen boodschappen tassen van gaan haken en die gebruik ik nog steeds voor de boodschappen of voer het vervoeren voor gereedschap of ander spul voor mijn moestuin.wij wonen op het strand als in de herfst of winter de windt uit de zee komt kan het vrij koud zijn dan gaan bij ons s’avonds lekker ouderwets de gordijnen dicht,verder de trui aan en soms de verwarming,fijn weekend weer.

Anoniem zei

Hier ook de temp op 18,5°,en in de avond houtkachel aan.
Verwarmd alleen de woonruimte. Als het te koud wordt kruik mee naar bed.
Die weer gevuld is met warm water van het oventje dat in de houtkachel zit.
Groetjes Els


Anoniem zei

Wij hebben een Tichelaar kachel en wij stoken met onze eigen hout van de wilgen die wij elk jaar met de hand knotten.
Het is een heerlijk werkje om warm van te worden. 10 jaar geleden zijn wij begonnen met het aanplanten van wilgen in een nat
stuk weiland.We hebben gewoon stokken in de grond gezet die we hadden gekregen en sinds die tijd stoppen we nog steeds takken in de grond. We kunnen genoeg oogsten om de kachel te laten branden. Ook hebben we een cv met vloerverwarming en muurverwarming. We willen binnenkort wel een warmtepomp maar daar hebben we even nog geen geld voor.

Clarien zei

Dankjewel anoniem voor de tip van de wilgen! Ik wilde nog wat bomen planten langs het weiland, voor schaduw voor Bella, en ik denk dat ik dan ook maar wilgen neem. Ik wist niet dat die goed kachelhout gaven!

HomebijAnita zei

Ik heb onze verwarming altijd op 19 graden , wil dolgraag van het gas af...maar in ons huisje uit 1893 is dat nog een lastige erg kostbare zaak. 18 graden is voor ons te laag, maar als het echt koud word zet ik onze openhaard erbij aan of een dikkere trui.
Word zo geinspireerd door het minderen en jou verhalen en dan ook nog de leuke reacties...ga nu eens bedenken of ik ergens ruimte kan maken voor wilgen...want wellicht kan ik daar dan manden van maken. Het plastic van je rollen kun je misschien tassen van haken nadat je het in stroken hebt geknipt? Ik ben nu bezig om plastic te fuzen(weet niet of ik het goed schrijf.) maar daarbij strijk ik het overgebleven plastic aanelkaar (smelten)en ga ik proberen er grote tassen van te maken..nog een work in progress zeg maar ;)
Zou ook graag meer zelfvoorzienend zijn , en ik heb een moestuin maar die is niet groot genoeg, dus druk bezig om te kijken waar ik nog meer ruimte kan creeren voor nog meer moestuin, en door het lezen heb ik ineens een supergoed idee om mijn moestuin met een aantal vierkante meters te kunnen vergroten..zo blij!

Groetjes Anita (Veendam)

Clarien zei

Erg leuk om jullie verhalen ook te lezen! Ik krijg daar ook weer ideeën van! Zoals dat sprokkelen van Suzanne~!

En ook de tip van Priegeltje om van het buitenste plastic van de balen (de wikkelfolie) om daar tassen van te haken. Ik ga de volgende keer proberen of ik die folie eraf kan wikkelen in plaats van doorsnijden. Dan heb je eigenlijk al een soort van héle lange draad.