Te weinig en te kort.

on woensdag 12 mei 2021






Je ziet het zeker al wel. Die tomaten mogen eruit. Uit de pot.  


Ze mogen naar buiten, de vrijheid in. Nou ja, niet helemáál vrij, want ze hangen nog wel aan een touw. Dat doe ik meestal met tomaten. Ze indraaien in een touw, dat je van te voren boven de tomaten vastmaakt. Elke keer als hij een stukje groeit, draai je de kop om het touw heen. Zo hoef je niet met bandjes en klemmen te werken, die de stengels kunnen beschadigen.


Wel is het zo, dat je soms de kop van de tomaat niet meer kan vinden. Soms heeft hij ineens twéé koppen. Of, soms is de kop gewoon weg. Haha ... met tomaten kun je echt van alles beleven. 





Die krat hier vooraan, dat zijn nog kleintjes. Die moeten nog wachten. Ik plant tomaten pas uit in de volle grond als er een begin van bloei is. Als je ze te vroeg uitplant, dan heb je kans dat hij als een gek gaat groeien, maar alleen vegetatief. Dat wil zeggen, hij zet als z'n energie om in héél veel groen, en hij vergeet dan gewoon om ook nog te gaan bloeien en vrucht te maken.


Dus, pas verplanten als je die eerste knopjes ziet.


Nou, dat ziet er nu nog netjes uit. Moet je straks over een maand of twee kijken, dan is het hier een oerwoud!😊






Aan de overkant, vlakbij de sloot, zijn vanmorgen 80 pompoentjes uitgeplant. Ook die zaten al krap in hun schoenen. Langs de buitenrand van dit bed heb ik wat hooi gelegd, in de hoop dat het de slakken gaat tegen houden.


Maar we hebben nogal slimme slakken hier op de tuin dus of het zal helpen??






En gisteren belde Miriam. Ja diezelfde Miriam die mij jarenlang heeft geholpen toen we hier net woonden. Zij kwam toen wekelijks een dagje klussen bij mij op de tuin. Mega gezellig was dat! Maar nu gaan zij en Mike emigreren .... en ze zijn druk met spullen opruimen en ook wegdoen. Of ik nog belang had bij een en ander?


Ja tuurlijk!! Ik kan altijd van alles gebruiken hier. Het is echt leuk om met gerecycled materiaal te werken. Het is zelfs zo, dat ik de klussen altijd afstem, op wat er ligt. 


Miriam weet dat. Dus vandaar dat ze mij belde voor die spullen. Vanmiddag ben ik er heen gereden, en je ziet het, hier ligt alvast een deel daarvan. En later kwamen ze ook nog een aanhanger vol spullen brengen. Echt lief!!





En terwijl ik weg was kwam Willem ook nog langs met een doos vol planten. Je wilt vast wel even vertellen Willem wat dit voor exemplaren zijn? En heel erg bedankt weer hoor!! Ook Cis voor de flesjes!


Dan nog even langs de koeien om hun draad te verzetten. 






 


Mei mei .... je dagen zijn te weinig en te kort!! Ze vliegen voorbij!



6 reacties:

Anoniem zei

Hoi, even een vraag over dat touw bij de tomaten. Maak je dat onderaan ergens aan vast? Of hangt dat los? Ik moet ook nog wat verzinnen voor m'n tomaten. Vandaar m'n belangstelling....;-) groet Jo

Lies zei

Gezonde planten, Clarien!
Geven is leuk, krijgen ook...
Lie(f)s.

Clarien zei

Jo het zit los aan de onderkant. Maak bovenin een grote lus zodat je het later wat kan laten 'vieren'

Willem zei

De opgepotte plantjes zijn hoofdzakelijk zaailingen van tuinstruiken. Links vooraan staat een zaailing van een Laurierkers, waarschijnlijk van eentje die een boom wordt, maar ook de kleinblijvende 'lusitanica' staat bij mij in de buurt, maar daar zie ik zelden vruchten aan, in tegenstelling tot de Laurierkers in de tuin van de buurvrouw.
Verder staat er nog een zaailing van een es van vorig jaar, net onder de Daslook en de rest zijn zaailingen van de tuinhibiscus. De grootste kans is dat ze paars/lila van kleur zijn en allemaal enkelbloeming. Ikzelf heb een rood/witte in de tuin staan en aan de andere kant van de schutting heeft de buurvrouw een paars/lila-kleurige staan en ik heb me laten vertellen dat de bij vererving via zaad de rood-witte variant recessief is ten opzichte van de paarse. Ik geloof ze op hun woord.
Het loof van de daslook zal waarschijnlijk binnenkort afsterven, maar de bolletjes kunnen probleemloos gepoot worden. Het breidt zich enorm uit, bloeit mooi in het voorjaar en geeft dan ook nog eens smakelijk blad door salades etc.
De Hibiscussen kun je toppen waardoor er een bossige struik ontstaat, maar dat uitstelt tot later zal de struik ook bossig worden, maar dan wat minder gecontroleerd.
Succes ermee.

Willem zei

'k Heb de foto van de gekregen planten van je emigrerende vriendin even bekeken en vraag me af of de plant achter de Avocado, een Franchipani is. De plant is ook bekend onder de naam Plumeria met nog een Latijns klinkend achtervoegsel.
Die hoge plant met de langwerpige bladen die glanzend groen zijn aan de bovenkant en grijsachtig aan de onderkant is de uitgezaaide avocadopit.
Zowel de avocado als de Franchipani zijn niet winterhard, ze kunnen echt geen vorst hebben.

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht: Sis zegt "Graag gedaan"

Clarien zei

Fijn Willem! Ik wist dat er een avocado bij zat maar wist niet welke. Die hoge dus! Hij staat binnen hoor. En de Franchipani ook! Doordat ik hem nu kon opzoeken zag ik ook dat hij na de bloei zijn blad verliest. Goed om te weten! Anders had ik zeker gedacht dat ik hem dood had laten gaan! 😊