Bijen aan de zwier!

on zaterdag 29 mei 2021





 


Het is niet mijn volkje, dat je op de foto hierboven ziet, maar een zwerm van buurman Henk. Het is nu de tijd dat bijen gaan zwermen. De kast zit dan heel vol met bijen, en vroeg of laat gaat dan een deel van zo'n volk op stap. Samen met de oude koningin of met een nieuwe. 


Dat noem je een zwerm. Het is een grote wolk bijen die rondvliegen en een enorm lawaai maken met z'n allen. En vroeg of laat gaan ze ergens in een struik hangen. Na een tijdje is het een opeen gestapelde kluwen bijen, met de koningin ergens in het midden. Dat zie je op de foto.


En dan nóg weer later vliegen ze verder. Ergens naar toe. Een paar bijen uit de zwerm wijzen de weg. Die hebben in de afgelopen periode een mooie nieuwe plek gevonden. En dan .... is dus een groot deel van de bijen foetsie ..... en als imker vind je dat meestal niet zo fijn. Het zijn vaak de fitste bijen, die er vandoor gaan! Dus probeer je zo'n zwerm te vangen en in een klaar staande lege kast of korf te bergen. 


En nu heb ik dus ook zo'n zwerm gekregen, van een mevrouw die de zwerm weg wilde geven, omdat ze genoeg volken heeft. Vanmorgen was ik in de bijenstal van Jan, en heb kennis gemaakt met 'mijn' volk. Dit keer géén foto's want ik was zelf ook druk aan het werk met de bijen. En met zo'n pak aan en handschoenen enzo kun je niet goed foto's maken. Maar volgens Jan is het een mooi en vitaal 'natuurvolkje' wat ik heb gekregen, en je zult er binnenkort wel meer van zien!







Voorlopig blijven ze waar ze zijn, de bijen. Pas als ik me er helemaal op mijn gemak mee voel komen ze hier, in Moeskers Moestuin wonen. Dat kan wel augustus worden.


Nou is hier tot die tijd genoeg te doen, dus voor je het weet is het zo ver. Vandaag heb ik een groot deel van de grote moestuin gewied. Dat doe je bij voorkeur met droog weer. Wieden. Alle ongewenste kruidjes lostrekken. Je kunt het dan gewoon laten liggen. Alleen het kweekgras laat ik niet liggen dat gooi ik op het pad.


En de 'gaten' in de rijen groenten (door mollengangen enzo en katten gegraaf) vul ik op met reserve plantjes. 


Je ziet ook de capucijners bloeien. Het zijn de vroegsten. Zó mooi! Straks komt onder elke bloem een mooi peultje hangen. En daar groeien dan later dikke sappige capucijners in. Dit zijn 'Blauwschokkers'. 












Ook ... is de overvloed in de tuin begonnen! Een paar dagen warm en droog weer .... en alles gaat als een speer! Er staan rijen en rijen bladkolen, en dikke hagen met spinazie en rucola en er zijn radijzen en botermalse kroppen sla .... we hebben het maar voor het kiezen!


Vandaag nam ik een Chinese kool mee, en een struik spinazie en rucola. De kool en andere groenten zijn gewassen, een paar slakjes heb je er altijd wel in natuurlijk, gezien ook al die gaatjes, en toen fijn gesneden. Kort meegebakken met een ui, knoflook en sesamolie. Met rijst en zelfgemaakte pindasaus en een handje noten erover was dat een prima maaltje! 








En .... heb je het gezien?? Er is een paar dagen staalblauwe lucht en zon zon zon voorspeld!! Geniet ervan! 


(Met een petje op!😊)






9 reacties:

Lies zei

Ooit een 'zwerm' geblogd, Clarien,
https://liesonderweg.wordpress.com/2013/06/21/bijen/
Lekker maaltje!
Lie(f)s.

Lies zei

Vermoedelijk een foutje gemaakt, Clarien,
opnieuw dus:
https://liesonderweg.wordpress.com/2013/06/21/bijen/
Lie(f)s.

Willem zei

Als in mijn jeugdjaren er een bijenzwerm door de boomgaard vloog was het volwassen volk er altijd als de kippen bij om te zorgen dat de zwerm zo gauw mogelijk ging zitten in een fruitboom. Ik herinner me nog dat er lawaai gemaakt werd door deksels van melkbussen tegen elkaar te slaan, of dat er zand door de zwerm gegooid werd. Waarschijnlijk allemaal om de zwerm te desoriënteren. Hing de zwerm in de boom dan werd de buurman, (de plaatselijke imker) gewaarschuwd en die kwam ook vrijwel altijd meteen kijken. Soms werd de zwerm meteen geschept, maar meestal wachtte hij ermee tot het begin van de avond. Wat zijn overweginge waren; geen idee.
De zwerm werd automatisch zijn eigendom, maar de honingopbrengst van het eerste jaar kwam hij aan het eind van het seizoen brengen. Dat was de beloning voor het zeer tijdelijk onderdak bieden aan een bijenvolk.
Heb me vaak afgevraagd waar die bijen vandaan kwamen. De buurman was de enige in de wijde omgeving die bijen hield en die woonde hemelsbreed toch zeker 300 m bij ons vandaan. Misschien waren ze wel afkomstig van onze eigen (wilde) bijen die, zolang ik me kan herinneren, hun nest hadden in de (holle) stam van de walnotenboom. Wij hadden in ieder geval vaker een bijenzwerm dan onze buren, en die hadden ook vrij veel (fruit)bomen rondom hun huis staan.

Clarien zei

Mooi verhaal Willem! En wat mooi dat jullie wilde bijen hadden in een holle boom.

Dat slaan met pannendeksels was waarschijnlijk om onweer na te doen. Ook wordt er soms water gesproeid oo een zwerm. Een zwerm vliegt namelijk niet weg bij regen of onweer.

Anoniem zei

Jouw dagen mogen wel meer uren hebben met zoveel werk ,knap ik doe het je niet na !


Gr Femke.

Teunie zei

Bijen vliegen tot 3 kilometer van hun kast/nest.

Na 4 uur gaan bijen niet meer zwermen/verder vliegen. Daarom wordt een zwerm na vieren geschept. De imker zet de korf of kast open op de grond bij de vindplaats. Zo kunnen de bijen die nog rondvliegen de koningin ruiken en zich bij hun volk (zwerm is nieuw volk) voegen. Na het invallen van de schemering haalt de imker de zwerm op en geeft hem een standplaats.

Anoniem zei

月儿圆圆,稻米飘香,正逢农家收谷忙Full Moon, Fragrance of Ripe Rice, Farmers Busy Harvesting Crops | Liziqi Channel
29.491.677 weergaven•14 sep. 2019

489K
hoi clarien, volgens mij heb jij eens een blog geschreven over rijst verbouwen. dit filmpje op You Tube gaat ook over rijst verbouwen. ik moest aan jou denken toen ik t zag. mss leuk om te kijken als je even zit bij te komen. groetjes ciska

Griemmank zei

Een eigen volk straks op de tuin, Clarien. Hoe leuk is dat? En erg nuttig uiteraard. Onze buren hadden een langskomende zwerm bijen die een beetje ongelukkig in een lage struik hing. De gewaarschuwde imker dacht dat ze vanzelf wel weg zouden gaan, maar dat gebeurde niet.... dus de andere dag kwam hij ze tegen de avond ophalen. Wij waren er jammer genoeg niet want anders had ik wel een filmpje gemaakt van het gedoe.

Clarien zei

Dankje Teunie voor de aanvullende info! Het is ook altijd leuk om op jou blog mee te kijken hoe je met de bijen werkt!

Ciska haha ik had je reactie bijna gewist .... het leek net spam met al die chinese tekens! Maar toen zag ik je naam eronder. Ik ga zeker kijken!

Griemmank jammer dat het niet gelukt is, het is echt spectaculair zo'n zwerm!