Jammen.

on dinsdag 11 mei 2021






                      



Jammen.


Volgens de encyclopedie betekent dat .... improviseren. Muzikaal improviseren. Maar ook gewoon ... improviseren. Je doet maar wat, zonder masterplan. Een beetje tudelen. Zien wat eruit komt.


Ik was vandaag ook aan het jammen. Er is natuurlijk van alles wat hoognodig moet, maar ik liet me vandaag een keer niet opjutten. Toen ik de container op ging halen rook het daar vlakbij heerlijk naar seringen. Dus, een mes halen, en seringen snijden. Waardoor het hele huis nu verrukkelijk ruikt!🌸🌸🌸


En ... er kwam iemand langs met interesse voor de vereniging. Nou, dat werd een héél leuk gesprek van twee uur. Midden in de mei-tied! 😊 Mét een rondleiding op de tuin, want dat vond ze ook heel leuk. 


Tijdens die rondleiding zag ik al wel dat de bladvakken nodig gewied moesten worden. Want de planten groeien nu ineens met een noodgang, maar het onkruid ook! Dus dat deed ik daarna. Wieden. En daar werd meteen een lunch geïmproviseerd, want de kooltjes zagen er zo lekker uit. Frisgroen en schoon van de regen. Ik nam een vergiet vol vers koolblad mee, en wat radijzen, voor .....








..... voor een jam-lunch!


De radijzen in plakjes snijden, en fruiten met wat knoflook en een uitje, in een scheut sesamolie. En daar ging al toen dat groene blad bij, klein gesneden. Ook éven aanfruiten. En toen een simpel beslag erover, van wat meel en water, met een eitje, wat kruiden en zout. 







In stukken snijden, en serveren met een tamari-dip. Mmmm!


👌👌👌👌👌



De volgende jam-sessie vandaag was in het nieuwe tomaten-bed. Ik wil graag een hoog rek voor de buitentomaten dit jaar. Het liefst mét een afdakje. Van een aantal palen en een paar latjes maakte ik alvast de achterkant van het rek. 


De voorkant wordt dan wat lager. Dan kunnen de tomaten in het achterste rek mooi de hoogte in en goed gesteund worden, en de pepers en paprika's in het lagere rek, ervoor. En dan een afdak van golfplaat op die twee rekken. Ik zag dat dat bestaat, doorzichtig plastic golfplaat op een rol, wat je zó kan uitrollen en dan vasttimmeren. Of zou dat wegwaaien? 


Ja want met jammen loop je soms ook risico's. Want levert het wel het gewenste resultaat op??? Het is nou eenmaal zo dat haast alle projecten die we hier doen niet 'standaard' zijn, en dat je dat dus niet even op het www op kan zoeken. Hoe het moet. 


Dus .... dan moet je wel jammen!😊🎵







Op de terugweg liep ik even langs de vriezer. En zag toen hoe vol die nog zat. Terwijl hij eigenlijk ontdooid moet worden, en schoon gemaakt voor de nieuwe oogst. 


Ik haalde dus alvast maar alvast één lade leeg, waarin onder anderen rabarber zat en ook nog bessen. Dat ging mee naar de keuken. En daar staat dan een dienblad vol met pakken bevroren rabarber, en een paar pakken met gemengde rode en zwarte bessen, van vorig jaar.


Nou, jammen maar weer.😄








Alles ging in een grote pan en het werd gekookt. Met een paar handenvol muntblaadjes erbij. Het moest limonadesiroop worden, maar ik zette per ongeluk, gedachtenloos, de staafmixer erop. Onee. Géén limo dus. Want met de staafmixer wordt het moes. 


Dus ging er toen een kilo geleisuiker bij, en werd het ..... 








 


haha ... ja .... inderdaad.


JAM!


2 reacties:

Lies zei

Vindingrijk ben je, Clarien, op alle vlakken!
Lie(f)s.

Marguerite zei

Wat is het lezen van jou blogje toch heerlijk.