Circus Renz in de paardenbak.

on maandag 17 mei 2021







Het land is nat, het gras is nat, en ook de dieren zijn kletsnat als ze binnenkomen. Zoals Bossie, die nu net hierboven bij mij binnen komt wandelen en de druppels even komt uitschudden boven mijn laptop en paperassen.


'Dankjewel Bossie.' 😖

'Niks te danken hoor!' 😸😸


Overdag zit ze in de lege stal. Daar zijn de katten nu heer en meester, sinds de koeien op het weiland staan. Er is geen één muisje meer te bekennen in die hele stal. Er zijn wel zwaluwtjes, maar die zitten veilig bovenin. Daar kan geen kat bij.







En hoe het met de koeien gaat? Buiten op dat natte weiland? Och, ze hebben buren, want overbuurman heeft zijn jongvee naar het weitje iets verderop gebracht. Bonnie en Bella gingen ervan rennen, zo opgewonden waren ze. ANDERE KOEIEN!! 


En nu kijken ze steeds naar elkaar en gaan ze op slapen op dezelfde hoogte als de kudde verderop. Aandoenlijk. Ik geloof dat ze het best naar hun zin hebben. Ze hebben gras en veel kruiden. Ze eten bijna alles, behalve Ridderzuring (die moet ik dus nog uitsteken) en het knopkruid, en de boterbloemen. Boterbloemen zijn giftig voor ze. 


Ik kan er dus ook niks mee koken. Maar ze gaan wel mee naar huis want ze zijn zo mooi botergeel, en ze blijven lang goed op een vaasje.  







Maar nee, géén boterbloemen in onze maaltijden. Wel brandnetels natuurlijk. In een brandnetelsouffle! Netels eten we de hele maand, zolang ze zo mooi jong en mals zijn. Goed voor huid, haar en nagels. Mijn (bijna altijd) gespleten nagels zijn inmiddels al helemaal geheeld! En Paul's inhammen in zijn haar worden wat minder, dunkt me.


Haha. Maar dat kan ook verbeelding zijn hoor!😊






En hier zie je het werk op de tuin. De moestuin is inmiddels helemaal ingezaaid. Alleen nog een klein stuk van de mais moet nog gezaaid. Dan is het daar verder alleen nog maar wieden, en over een tijdje .... oogsten!


In de paardenbak is altijd werk. Omdat er steeds weer iets nieuws wordt bedacht. Door iemand ....😶😶


Zoals nu, komt er een tweede deel aan de bonenbak. Want we hebben véél meer bonen nodig. Dus, een haakse hoek erop (voor het leuke) en daar komt dan bonenbak nummer twee.






En och kijk nou .... de buitentomaten staan te bibberen van de nattigheid. Ze vinden het écht niet fijn. Dus dat dak moest ook snel komen. Ik had dacht ik al geschreven om misschien een stuk golfplaat te kopen. Op maat. Als afdakje voor de tomaten.


Maar éérst moest die voorste rij palen nog geplaatst. Daaronder komen straks pepers en paprika's.  Die palen zijn wat korter, zodat het afdak dan schuin omlaag afloopt.


En vannacht had ik ineens een inval. Zo half in slaap, dan komen de mooiste ideeën soms langs. Ik bedacht me dat er ergens nog een rol plastic van de verbouwing moest liggen. Van dat sterke plastic dat voor de bouw gebruikt wordt. Zou dat niet wat zijn voor een afdak?






Zoeken. Op zolder. En ja, ergens helemaal achteraan ......






...... daar vond ik die rol terug. Het is dan wel niet zo stevig als golfplaat. Maar het scheelt weer plastic kopen. Plastic kóóp ik gewoon niet graag. Niet nieuw in elk geval. Er is al zoveel van, op de wereld. Maar van de Kringloop vind ik dan weer geen probleem. Want dat plastic is er al. En van je eigen zolder is natuurlijk helemaal mooi!


En tja ... en dan? Nou, het ging niet van een leien dakje. Het plastic was vierdubbel opgevouwen. De rol was een meter lang, dus het was vier meter breed. Ik had het dus gewoon in de breedte moeten gebruiken, want vier meter was méér dan genoeg om breedte van de bak te overspannen. En dan een stuk van zeven meter afknippen, want dat was de lengte van de bak.


Maar nee hoor. Zo slim ging dat niet. Ik deed onhandig, en zal je de details besparen. Alleen dan, dat er natuurlijk ergens een stuk te kort was afgeknipt, en daar moest dan weer een reep aan worden vastgeplakt. Met duct tape. In de regen. En die tape was niet waterproof. 


 





En toen had ik drie losse zeilen, in plaats van één lange. Maar toch was dat ook wel weer handig, want anders was het wel heel zwaar geworden. Aan één kant van de zeilen draaide ik ijzeren buizen in het plastic, en dat heb ik op de rand van de paardenbak gelegd. En vastgemaakt.


En de andere kant van het zeil ging over de rijen palen heen, en met stenen vast op de grond. Als het dan droog en zonnig is kun je de stenen weghalen, en de zeilen zó naar achteren oprollen. En bij regen, er weer overheen.


Kijk, en dat kan met een afdak van golfplaat dan weer niet!







Het is een leuk tentje geworden voor de tomaten. Nu maar hopen dat het ook bij harde wind houdt. Maar zo kun je vrij simpel en goedkoop een alternatief voor een afdak maken. Mocht je dat willen. Er zijn natuurlijk nog vele andere methoden. Kijk youtube er maar op na.


Je kunt er ook een kas van maken, door de zijkanten ook dicht te maken. Als je nét een moestuin hebt is dat misschien wel een idee. Want als je meteen een dure kas koopt, en na twee jaar blijkt dat je er toch niks aan vind, of je hebt geen tijd meer .... dan zit je met zo'n dure kas. Nee, dan zou ik éérst zoiets proberen. Ik ben zelf in Bussum ook ooit met zoiets begonnen. Met wat plastic en wat van die lange grijze pvc buizen. En véél stenen, om het plastic op zijn plek te houden!





 


En dan hebben we zomaar Circus Renz in de paardenbak!😄🎈🎪




8 reacties:

Lies zei

't Geluk straalt eraf, Clarien, met je bosje boterbloemen!
Amai, héél knap gevonden! Mijn tomaten staan 'nat', nu nog deels beschermt door andere planten. We zien wel.
Lie(f)s.

Willem zei

De kunststof folie een paar slagen om een panlat wikkelen en dan zo dicht mogelijk onder de goot vastschroeven op de planken van de schuur. Heb je daar in ieder geval geen last van inwateren of lekkage en een evt. overstromende goot zal verder geen waterschade veroorzaken
Dan kun je de folie over de beide horizontale latten, richting grond geleiden, om het daar vervolgens met bijvoorbeeld straatklinkers te verzwaren. Krijg je een behoorlijk windvaste constructie.
Als je het helemaal luxe wilt maken dan wikkel je de folie om een ronde lat of buis en bevestig die aan de aangrenzende schuur. Knutsel er een oprolmechaniekje aan en je kunt naar believen het zeil op- of afrollen. Zonneschermen van ca 7 m breed zijn er ook te krijgen, dus zal er ook wel een eentje van die lengte weggedaan worden omdat het doek versleten is, of omdat het motiefje niet meer van deze tijd is, etc. De meest gekke smoezen worden bedacht. En anders overbrug je de lengte in delen van gemakkelijk verkrijgbare lengten.
Zo even wat overpeinzingen bij jouw knutselkas.

Clarien zei

Zonneschermen ... wat een goed idee!

philivd zei

Bedankt,Moeskers moestuin heeft me op een idee gebracht.

Marguerite zei

Wat een super handige oplossing.
Soms is de oplossing gewoon in eigen schuur te vinden

Anoniem zei

Hallo Clarien
Geweldige oplossing zo! En je boterbloemen, wat een gezellig bos! Ik kijk uit naar je belevenissen, en geniet ervan. Een tijdje geleden zag ik op een van je foto's , een (deel van) een boek geschreven door David Grayson. Het sprak me aan, en na even zoeken op internet haha, had ik een exemplaar gekocht! Heel erg leuk, ook weer fijne verhalen.
Hoe gaat het met Salmiakje? Ik moet nog steeds glimlachen om zijn naam...
Met vr gr
Nicoline

Willemijn zei

Dat is een mooi afdakje geworden! En -het weten dat je 't hebt gemaakt zonder er iets voor te kopen maakt het nog leuker.
Twee van onze dochters wisten nog niet dat boterbloemen giftig waren, en aten er afgelopen vrijdag van. Dat was wat minder fijn, vooral de jongste (6) heeft er flink buikpijn en diarree van gehad ...

Clarien zei

Nicoline wat leuk, David Grayson (pseudoniem voor Ray Baker) is een van mijn favoriete schrijvers!

Willemijn wat vervelend. Hopelijk inmiddels weer voorbij? Ik stop ook wel eens per ongeluk een verkeerd blaadje in mijn mond en herken het hoor! Alle planten hebben wel een beetje 'gif' maar sommigen net iets meer en dan ... buikpijn! Maar meestal is het snel over. Echt zwaar giftige planten komen in onze natuur weinig voor. Ik zal er eens iets over schrijven, over gif. Leuk onderwerp! (je dochters dachten natuurlijk ...BOTERbloem, die smaakt naar BOTER!! :)