Ook nog bijen??

on vrijdag 29 januari 2021










Vanmiddag kwam Jan D. langs. Hij is al ruim vijvendertig jaar imker, en dus kregen we het al snel over bijen houden. We liepen over ons terrein en natúúrlijk vonden we toen al snel een hele geschikte plek voor een eventuele bijenstal.


'De opening moet het liefst op het oosten', zei Jan, 'en aan de achterkant moet je ruimte hebben om langs de kasten te lopen. Ook is het handig om een paar struiken aan de voorkant te hebben. Dan moeten de bijen omhoog vliegen op hun vliegroute, en zullen ze je niet snel in de weg zitten op de tuin.'


Verder, een plek met 's middags schaduw. En droog, onder een paar bomen bijvoorbeeld. Ja, daar voldoet die ene plek allemaal precies aan. Jan zei, het is een plek die eigenlijk vraagt om bijen! (geen foto van gemaakt, het is onder de eiken, ik laat het nog zien)


Dus. Haha. Bijen? Oók nog? Het hoort er wel bij, eigenlijk, als zelfvoorziener. Maar of daar óók nog tijd voor is? Je moet sowieso eerst een cursus volgen. En de imkercursussen in de buurt zitten allemaal vol omdat ze vorig jaar vanwege corona waren afgelast. En of het dit jaar wél doorgaat, is nog maar de vraag. Maar Jan had een voorstel. Hij plaatst hier alvast één van zijn kasten, waar ik mee mag 'oefenen'. Hij gaat uiteraard helpen. En dan kunnen we altijd nog wel zien of het iets is voor nu, hier, bij ons.


En ook nam hij nog wat mee ....





Heerlijke honing!


Overigens is honing niet de reden voor mij om eventueel bijen te houden. Het is vooral voor de bestuiving. Toen in mijn vorige tuin Liesbeth de imker daar bijen kwam plaatsen, had ik het jaar daarop véél meer oogst. Door al die ijverige honingbijtjes. 


Ook is het zo, dat de wilde insecten wel eens wat hinder kunnen krijgen van ál die bijenvolken, nu imkeren ineens in korte tijd zo populair is geworden. Er zijn ineens zoveel honingbij-volken bij gekomen. Dan krijg je concurrentie om de honing, zeg maar. En de wilde insecten kunnen daar dan door gedupeerd worden.


Daarom wil ik er allereerst voor zorgen dat er héél veel bloeiende planten en kruiden bij komen hier op de tuin en het weiland, en nog meer bloeiende bomen en struiken. Zodat ook die wilde bijtjes en hommels en vlinders en alle andere honing-eters, allemaal genoeg te eten hebben.


Nou, we gaan het zien!


Daarna ben ik de frambozen gaan snoeien. Dat is erg makkelijk. Gewoon, afknippen, onderaan.






En van die afgeknipte takken kun je weer stekken maken. Ik nam een paar potten en vulde die met compost en daar heb ik de stekken gewoon maar ingestoken. Net als vorig jaar. Dat ging prima.


Willem vertelde ooit in de reacties hoe je zo'n stek knipt. Onderaan, vlak onder een knop, snij of knip je het goed schuin af. En bovenaan, vlak bóven een knop, snij je het recht af. Minstens 4 of 5 knoppen (ogen) per stek. En dan tot aan de nek in goede aarde steken. 


Eventueel kun je ook nog stekpoeder gebruiken. Ik heb dat niet, en gebruik meestal wilgenwater om de aanmaak van wortels te stimuleren.




ONDERKANT

BOVENKANT


En dan heb je helemaal voor niks weer een hele serie mooie stekken. Om een frambozenhaag aan te leggen. Of, om als kado aan iemand te geven. Of misschien zo nonchalant-weg hier en daar eentje te planten. In vergeten hoekjes. Want wespen en ook andere nuttige insecten zijn er dol op.


Vanmiddag wilde ik nog gaan prutsen aan een paar oude werkbroeken. Ik had onderstaand plaatje op Instagram gezien, en dat leek me wel wat. Met een vrolijk stofje die broeken opleuken en repareren.


Maar er kwam van alles tussen en het kwam er niet van. Ik laat het toch even zien. Misschien heb je zelf ook zo'n oude broek, en tijd over dit weekend. 😊







Het koken viel gelukkig mee, vanavond! 😄


Na het eten bladerde Paul de streekkrant door en zag een plaatje van een kokoskoek. Hij kreeg meteen enorme trek in zo'n kokoskoek. Haha, de man wil koek. Nou, vooruit maar dan. Toevallig had ik kokos in huis uit het een of ander kerstpakket, en ben maar gaan bakken. 








In plaats van suiker nam ik de honing van Jan, en in plaats van witte bloem nam ik ons eigen donkere roggemeel. Dus de koek werd niet mooi goudgeel, maar donkerbruin. 


Tsssss. 






 


Maar soit. Kokoskoek is kokoskoek.



8 reacties:

Lies zei

Amai, Clarien, bijen! Fijn dat je zo'n mooie start krijgt!
Het duurt nog even voor ik framboos-takken heb om te stekken, startte vorig jaar pas, in een pot...
Die koek zal minstens zo lekker geweest zijn, én gezonder!
Lie(f)s.

MC zei

Slim van je, en ook attent, om te wachten tot de bijen voldoende bloeiende planten hebben om de wilde insecten niet te beconcurreren.
Het is bijzonder dat jij over alles rationeel nadenkt, maar ook evenzoveel met je hart.

Marie zei

Mijn imker cursus ging inderdaad niet door het afgelopen jaar en ook dit jaar gaat hij niet door heb ik al bericht van gekregen. Jammer.

Willem zei

Nog even een aanvulling op het stekken. Als je een snoeischaar gebruikt, zorg dan dat die scherp is. Is dat niet het geval dan krijg je veel bastschade en vergroot je de kans op rotten van de stek. In dat geval altijd de knipwond bijsnijden met een scherp mes, zodat een gladde wond krijgt.
En schuin onder en recht boven heeft ook nog een hele praktische kant; heel vaak is bij stekken onduidelijk wat de onderkant is en wortelen doen ze echt alleen maar aan de onderzijde. Consequent de onderkant schuin en de bovenkant recht voorkomt dan verwisseling.
Druiven stek ik op een nog andere maniet. Je kunt ze heel goed stekken op de wijze die beschreven wordt, maar ik gebruik meestal eenoogstekken. Na het snoeien, -dec./jan, als het blad gevallen is en VOOR de sapstroom weer op gang gekomen is, en dan kan al in februari zijn!-, een sterke snoeischeut boven een oog recht afsnijden en ca 5 cm onder het oog schuin afsnijden. Deze in 5-cm-potjes met stekaarde zetten en vorstvrij wegzetten in een kweekkasje. Na enige dagen/weken in een warmere en lichte ruimte plaatsen, maar uit de zon houden. Na enige tijd zie je de knoppen zwellen en op enig moment beginnen de knoppen uit te lopen. Na een tijdje pamperen vormen zich wortels. Oppotten in goede potaarde in bijvoorbeeld 10-cm-potjes en na de zomer, soms al eerder, kun je de plantjes ter plaatse uitplanten. et voordeel van eenoogstekken is dat je uit een sterke scheur meer plantjes halen kunt.

Clarien zei

Marie ik heb begrepen van de bijenverenigingen dat ze nu ook soms werken zoals ik het nu doe. Dus met begeleiding van hun ervaren imkers de nieuwe leden opleiden. Je kunt vaak online wel een theoriecursus volgen. En als je dan een imker in de buurt zoekt om je te 'mentoren' in de praktijk? Dus eerst bij hem of haar meekijken, zeg maar stage lopen, en dan wil hij misschien wel tijdelijk een volk bij jou plaatsen voor praktijkervaring?

Ik zal mijn 'leerschool' hier ook delen misschien heb je daar ook wat aan!

Willem, top, die eenoogstekken!! Ook een leuk scrabble woord trouwens! :))

Lies, het gaat snel hoor. Komend jaar heb jij vast ook veel stekken van je 2 jarige framboos!

MC dankjewel :)))

Willem zei

Clarien, een oude Drentse (vooroorlogse) zegswijze is "ie kunt niet in ien kèer van de zolder op de vloer stappen". Dat werd gezegd van mensen die met erg veel enthousiasme (veel) nieuwe dingen begonnen.

Tamar zei

Dank je wel voor de tips voor de frambozenstekken. Wat dom, ik heb ze dit jaar weggegooid....
En bijen... dat is zó leuk! Ik heb ook een paar volken speciaal voor de bestuiving van mijn eigen tuin, hoewel ze overal heenvliegen natuurlijk. Maar het is wel erg arbeidsintensief. Super leuk dat je dit jaar met een imker kan meekijken en meerommelen... dat is de beste manier om te zien of het bij je past.
Ik vind het nog steeds leuk, maar heb bijvoorbeeld gemerkt dat ik op steken bijna allergisch reageer. En helaas, dat wordt bij mij ook niet minder.... dus goed beschermen is noodzaak.

Lies zei

:-)
Lie(f)s.