Corona tijden.

on woensdag 20 januari 2021






Het was nog héél vroeg vanmorgen, toen er acht oranje mannen langs liepen. Ze liepen naar een serie vrachtwagens iets verderop, en ander groot materiaal, en ze gingen aan het werk.


De foto's die je hier ziet zijn wat later genomen. Er was toen al van alles gebeurd. Allemaal zwart spul over de weg gestrooid. De berm geëgaliseerd. De laatste struiken uit onze voortuin weg. En ook .... was de grote berk weg. 😔😔 Helaas moest die tóch wijken voor het nieuwe fietspad. Wij hadden gehoopt dat hij daar misschien kon blijven staan.


Nu ligt die berk in de voortuin. In stukken. Het geeft heel mooi brandhout ... dat wel .... maar ik had toch liever die sterke volwassen berk daar levend en wel gehouden.


 




Maar goed. Het gaat beginnen dus, het fietspad. Er komt ook een tweede brug. Heel spannend allemaal. Ik zal jullie zo nu en dan wat laten zien. Wellicht een leuke afleiding in corona tijden. 


Ook op andere plekken gebeurt al best veel. Loop gewoon even de natuur in, en je ziet alweer allerlei dingen veranderen daar. De katjes aan de hazelaars gaan al bijna bloeien. De jonge brandnetel komt op. Sneeuwklokjes zijn er, de eerste bloeiende paardenbloemen, man, het is al haast niet meer bij te houden .... 


Als je je misschien verveelt in corona tijden, hou dan een dagboek bij van één vierkante meter in je tuin of berm. Wat er aan plantjes bijkomt, aan bloei, een vliegje komt misschien wel voorbij, kleine miertjes zie je, pissebedden, wormen, een nieuwe molshoop, of zowat. Wedden dat je het niet eens kan bijhouden, zo snel als het gaat? Je schrijft je suf!






Maar goed. Hier op ons erf was het verder vandaag een copy paste dag. Van gisteren. Alleen was Nic er nu natuurlijk niet, en was ik vanmorgen nog even bij mijn moeder. Kort maar. Bakjes brengen, koffie drinken, alles goed? En toen weer snel naar huis want vanmiddag moest Paul weg. 


Hij ging bij één van de dochters langs voor een knipbeurt. Het haar krulde hem over de kraag en hing tot over zijn ogen. Zelf heb ik dat ook, mijn ponnie hing alweer op mijn neus. Maar ik pak dan zelf de schaar, kam het goed recht, en knip-knip, klaar.


Hoe doen jullie dat? Qua haar?


Ook was er weer een baal hooi nodig uit het eikenbosje. Die gaan er in rap tempo doorheen. Ook omdat ik soms de hele buitenrand van zo'n baal linea recta bij de compost kan gooien, vanwege schimmel. De balen zijn al wat ouder en soms komen er gaatjes in. Door vogels, of takken, of door de katten. En dan kan zo'n pak hooi ineens heel hard gaan schimmelen, als er ook maar een vleugje zuurstof bij komt. 


Ja, en dan ga je dus snel door je hooi heen.






Bella staat hier alweer op stal. Het is half vijf en ze heeft haar groenten en brokken op, en staat nu tevreden te herkauwen en naar naar buiten te koekeloeren. De plastic zeilen aan weerszijden, die daar hangen tegen teveel wind en kou in de stal, heb ik even bij elkaar geknoopt. Ze woeien bijna weg, door die storm vandaag. 


En nu lijken het net twee gezellige gordijntjes, en Bella lijkt wel een buurvrouw die eens uit het raam kijkt of je toevallig ook langs kwam.  





Haha. Corona humor, zeg maar.


Alleen had buuf géén tijd. Ik wilde nog snél voor het donker werd, de tuinbonen en peulen in nat zand zetten. Dat heb ik ooit geleerd op mijn stageplek 'Land en Boschzigt' van tuinder Sijmen. Die deed dat altijd al tijdens de eerste helft van januari. Tuinbonen en erwten en peulen in nat zand, en dan op een warme plek wegzetten.


Als ze gaan kiemen plant je ze op een kluitje in de kas, en als ze dan minstens een duim hoog zijn, gaan ze het land op. Dan krijg je mooie vroege planten, en heb je al in juni peulen op je bord!








En binnen maakt Paul de kachel aan. Hij is keurig geknipt. De nekkrullen zijn weg en de lokken op zijn voorhoofd ook. Maarre .... er is ook nog iets méér weg.  


Hahaha .... ja die tondeuses ..... gevaarlijke dingen hoor! Of is dat gewoon mode? Die streep? 😄😄


 





 


Nou. 


Corona tijden dus. Een avondklok. Misschien nog maar 1 bezoeker per dag. Pffffff. 


Het moet éérst nog even omlaag schijnbaar, voor we weer de lift in gaan! Maar gelukkig is er ook tijdens een lockdown nog genoeg te lachen! 






💇 😅😅😅



9 reacties:

Lies zei

Altijd spijtig, Clarien, een gezonde boom... weg.
Gelukkig kan 'de natuur' mij ook verwonderen.
'k Ben in geen jáááren bij een kapper geweest, dus hier geen probleem.
Hoe romantisch -> Bella!
Pauls haar groeit wel weer bij...
Lie(f)s.

Anoniem zei

Oei, ja de tondeuse. Erg handig, maar oeps..... Zo heb ik mijn man zowat helemaal kaal geschoren.
Ik draai mijn haar op het ogenblik in een knot.
Leuk zo buurvrouw. Jammer van je berk. Moet de ronde struik ook weg of mag die blijven?

Jolanda zei

Ik heb ooit een korte knipcursus gedaan en knip al jaren het haar van onze kinderen, ook de meiden, zelf. Ik heb toen ook een echte skappersscharenset gekocht. Je hebt die kosten er zo uit. Ik heb een blogje erover geschreven toen, kun je opzoeken als je wilt. Je hebt nu ook filmpjes op youtube over kappertje spelen. Kijk maar eens, je steekt er allicht wat van op, ik denk dat jij ook zo'n autodidact bent dus...
Die bomen, tja.. planten ze er niet wat kleiners voor terug of blijft het zo kaal?

Coby Breitner zei

Heerlijk gezellig blogje om te lezen, ja en gelachen heb ik ook om de koffie bij de buuf en tja de kapper????

Hilde zei

Haha, je hebt zelfs bloemetjes getekend, in de vensterbank van buurvrouw Bella.

Hier vullen we de stille avonden met tuinplannen bedenken, muziek en nieuwe recepten proberen.
En inderdaad, de natuur gaat wel door. Nog even en er is weer vanalles te doen buiten!

Anoniem zei

Haha, je laat ons wel lachen met Bella (en Paul gelukkig groeit het weer aan) Ik steek het haar nu maar op en denk erover om t maar zo te houden. Geen gedoe met de kapster.
Ja de natuur gaat haar gang alles loopt al uit het lijkt ook gewoon voorjaar als je de vogels hoort.

Anoniem zei

Dank je wel voor je blogs! Een stukje vrolijkheid, gezellig en knus! Een heel fijn begin van de dag in deze bange tijden!

Willem zei

Och dat mijn seniorenblonde haar wat langer wordt op mijn hoofd vind ik niet zo erg. Het is zelfs een (relatief) voordeel in de winterse kou. De isolerende werking van haar mag niet onderschat worden. Waar ik grotere problemen mee heb is de wildgroei van mijn baard. Ik tracht het wel zo goed en zo kwaad als het gaat, zelf bij te houden, maar kan niet tippen aan de kundigheid van mijn kapster. Die trimde bij elke knipbeurt ook de baard en dan werd meteen de afspraak gemaakt voor de volgende knipbeurt.
Al de lockdown, na half februari nog verlengd wordt dan is het meer dan 3 maanden geleden dat ik bij de kapper geweest ben en dan voorzie ik toch wel enkele probleempjes met mijn hoofdtooi.
Ik wens je veel sterkte met de werkzaamheden en de bijbehorende hinder die onherroepelijk met de bouw van de fietsbrug en de aanleg van het fietspad gepaard gaat. Vooral als er nog een heimachine aan te pas komt.
Misschien een idee om vooraf je huis te inspecteren op scheuren in het metselwerk rondom de kozijnen en dat goed vast te leggen. Achteraf is het leveren van bewijs daarvoor vele keren moeilijker, zo niet bijna onmogelijk.

Anoniem zei

In België zijn de kappers al van november gesloten. Het is bij mij geleden van september dat ik nog naar de kapper geweest ben. Omdat ik halflang haar heb, is dat geen probleem. Ik gebruik een haarband, steek het op of laat het los. Maar de kapper kleurt ook mijn haren en ik kreeg na een tijdje toch wel een grote uitgroei. Gelukkig kun je op bestelling een kleurpakket kopen bij mijn kapper. Mijn man heeft mijn haren gekleurd en ik was er heel blij mee. Ik heb mijn man zijn haren met de tondeuse “geknipt “. Ik heb mij wel serieus voorbereid en heb eerst heel wat filmpjes bestudeerd. Als je met de grootste kam begint, kan er bijna niets misgaan. De contouren moet je met de punt van de tondeuse doen. Ik denk eraan om na corona een cursus kapper te gaan volgen. Nooit van mezelf gedacht, maar nu lijkt het me wel leuk om te doen. Ik lees je blog heel graag en vind je heel inspirerend.