De storm.

on donderdag 21 januari 2021








De hele dag is er wat te zien. Want in het begin gaat zoiets heel snel. Na een tijdje als het grove werk erop zit zal het wel minder spectaculair zijn.


Ik had vandaag de hele dag bezoek. 's Ochtends, en 's middags zelfs twéé keer ... aldoor netjes met maar één persoon tegelijk, en natuurlijk op afstand. Vanwege een strengere lockdown op komst, had ik alle afspraken en besprekingen maar even in deze week gepland. 


Nu alleen nog één bezoekje, morgen, en dan is het weer voor een tijd afgelopen. Dan is alles geregeld wat er geregeld moet worden. Voorlopig geen bezoek meer. En dan ... is de tuin weer aan de beurt. Eind januari start dat allemaal weer, zolang het niet hard vriest.


In in de voortuin houden we voorlopig natuurlijk gewoon bezoek. Van de acht oranje mannen! 😊


Misschien moeten we een keer kroketten voor ze maken, of appeltaart. Ze zijn hier nog wel een aantal weken, denk ik.


 




Vorige week heeft Giuseppe onze mesthoop omgekeerd. Dat is echt niet te doen met een kruiwagen, er ligt wel acht kuub. Hij heeft het met de trekker gekeerd, en nu ligt het daar mooi zwart te wezen, en te vergaan.


Het is de bedoeling dat dat op het weiland verspreid wordt. 






En daar weer achter, zie je de mooie stormlucht. Vandaag was het hier bar en boos. Het was een echte zuidwesterstorm. Waaien waaien. En koud ook. Een deel van het karton op de tuin is weggeblazen. Dat heb je dus met karton. 


Ook is er 1 kuiken weggewaaid. Heel sneu. We hadden één winterkuikentje nog, drie weken geleden uit het ei gekropen, een heel mooi donker kuikentje ... en hij had ook nog wel twee moeders. Dus er werd goed voor hem gezorgd. 


Maar helaas is er een moment geweest dat het kuiken even los rondliep en toen is het gegrepen door de harde wind, en hup, foetsie. Zo'n donsballetje waait makkelijk weg. De moeders konden het niet meer terugvinden en ik ook niet. Ja het is hard, maar dat heb je met winterkuikens .... die overleven soms niet.







Toch vind ik het prachtig, storm. Al dat geweld in de lucht en die kolkende wolken en de harde wind in je gezicht. Het kan mij niet hard genoeg waaien!


Maar de kippen denken daar anders over. Overdag drentelen ze wat rond, eten wat, niet erg veel, en zoeken beschutting achter een hekje of in de stal.


En 's avonds gaan ze dus de boom in. Dat wil zeggen, de oudere kippen. De moeders met kuikens en de broedende hennen blijven in het binnenhok. Ik zou zó graag willen dat alle kippen in het binnenhok bleven, in die dikke laag warm hooi, maar nee hoor. Ze moeten tóch die boom in. Daar is het waarschijnlijk het veiligst voor kippen. Maar ook koud, en winderig, en nat. Brrrr.





De katten doen dat heel anders. Die komen 's avonds binnen bij ons, bij de kachel. Rond elf uur gaan ze dan weer naar buiten, een muisje vangen, en kruipen dan ergens in het hooi. 


Billie ligt ook graag in karton.😊








En vanavond aten wij pastinakensoep. En was er op de parkeerplaats bij AH óók een mooie stormlucht. 





 


Maar het is nu al teruggezakt naar windkracht 4. De storm is alweer voorbij.


Bijna jammer.





6 reacties:

Petra1945 zei

Hier in Stad was er bedroevend weinig aan de hand... af en toe harde wind. Maar storm, dat kon ik er niet aan constateren.
Ben wel benieuwd: hoe reageert Brit op die acht oranje mannen in de voortuin?

Lies zei

Meestal krijgen 'de mannen', als ze hier buiten iets doen, pizza, met heel veel groenten. Smaakt hen wel 's middags!
Oooh…, hopelijk vind je 'm nog.
Leuke wakers bij het kattenluikje!
Lie(f)s.

Marie zei

Hier stormde het ook flink. Heb jongste naer niet door de wind laten fietsen, dat is ook al zo'n lichtgewicht. Wie weet waaide hij ook weg.
Ik dacht dat je per dag maar 1 persoon op bezoek mocht hebbenen ook maar bij een persoon op bezoek mocht komen. Ik heb mijn mantelzorg dus nu gesplitst.

Barbara zei

Haha, die pastinaken! Links zie ik een lieve vrouw en rechts een slungelige puber, quasi-cool, die zegt Mam! Laat me nou. Er is niks!

Anoniem zei

Mooie luchten op het platte land , net zo als bovenstaande reactie heb ik ook begrepen dat er maar 1 persoon per dag op bezoek mag komen ?
Misschien op het platte land andere regels .

Joop.

Willem zei

@Joop, het is maar hoe je bezoek definieert. Als je het erg letterlijk neemt kun je alleen op zondag en maandag bezoek ontvangen want op die dagen komt de postbode niet en je moet dan ook voorzichtig zijn met bestellingen, want het bezorgmoment kan dan ook gezien worden als bezoek. In mijn eigen definitie is aan het woord bezoek wel een minimum tijdsduur gekoppeld. En nou kun je erover strijden of dat een kwartier is of een uur, maar er mnoet in ieder geval een substantiële tijd mee gemoeid gaan lijkt me zo.
De werklieden die aan het fietspad werken houd je vooral te vriend door ze vriendelijk te benaderen en niet alsof ze stuk voor stuk onbenullen zijn. Op zijn tijd koffie of iets anders te drinken aanbieden helpt daar wel bij. En het klassieke kratje bier werkt alleen vlak voor de vakantie, tenminste in de tijd dat ik er nog mee te maken had. De meeste bouwvakkers, waar ik ook de werkers aan wegen onder schaar, zijn te profesioneel om met een lijf vol bier hun werk te willen/kunnen doen.
In de tijd dat ik nog op een boerderij woonde moest de ruige stalmest,-dat is stalmest met relatief veel stro erin-, minstens een jaar moest rijpen voor het over de akker verspreid werd. Het was dan een mooie zwarte substantie. In mijn herinnering was het geen onaangename reuk, maar ik weet niet of de factor tijd daarin ook een (positieve) rol speelt. Varkensmest moest langer rijpen voor het gebruikt kon worden en de lucht ervan was ook scherper.