Zomer!!

on zaterdag 22 juni 2019




Een grote gele libelle landde vanmorgen op het hoofd van Jan Paasman.

Het was tijdens de koffie, na de inloop. Jan en de libelle zaten beiden heel stil, en zo kon ik snel wat foto's maken.

Het was een mooi moment. 😊





Er was weer veel te doen vanochtend. Eerst pilates, toen de inloop, en daarna thuis, lagen er een hoop van die kolossen te wachten. Daar moest ook iets mee.

Ik ben verschrikkelijk blij met het hooi. Het is prachtige kwaliteit, en mooi kurkdroog in de pakken gegaan. Je kunt het daardoor heel lang bewaren. Inmiddels is er al een deel verkocht, en stiekum overweeg ik om de rest allemaal te houden. Al neemt het veel ruimte in beslag, maar waarom zou je dat mooie spul verkopen?

Onbespoten eerste klas hooi, dat vind je bijna nergens!

Maar ja waar moeten we het weer laten? Vanmorgen heb ik ruimte gemaakt onder de eikenbomen. Wat bosjes gesnoeid, wat geschoven en gerold met de kolossen, en .... ze pasten allemaal! Met gemak! Er kunnen nog wel meer bij. En je ziet er vanaf de tuin haast niks van.





Al met al was het een intensieve ochtend, en een late lunch. Ook voor Paul, die om half drie thuis kwam na een lange wielertocht. Beiden hadden we enorme trek, en dan is een stapeltje boterhammen echt niet genoeg.

Dan moet je minstens een stapel pannenkoeken wegwerken.




Niet zomaar pannenkoeken natuurlijk!

Ze zijn gemaakt met vers roggemeel, volle melk, veel verse kippeneitjes, kruiden, en geraspte bietjes. De eerste bietjes van dit seizoen!

Het blad snij je eraf, je wast de biet (niet schillen!) en rasp er één of twee door het beslag. Het kleurt prachtig mooi roze.









Na het bakken zijn ze trouwens weer gewoon bruin. Maar het is toch lollig.

Paul had zó'n trek, die at er zo drie op, met alleen een dikke laag pindakaas en honing. Wat een baviaan! Nee, ik deed het anders.






Het blad van de biet ging erop, fijngesneden, en dan nog pittige kaas, en wat gemalen peper, en dan oprollen.

Nomnomnom.




En vanavond wéér bietjes in de hoofdrol. Nu in een quiche.

Een heerlijke quiche met bietjes, uien, en geitenkaas.







Recept?

Precies zoals je zou denken. De biet en de ui kleinsnijden en roerbakken tot beetgaar. Bladerdeeg in een ingevette schaal, de groente erin, een mix van eieren en room en kruiden en kerrie erop, en daarop de geitenkaas.

Half uur bakken op 200.

Libelles ..... hooi ..... de eerste bietjes ...... het lijkt wel ZOMER!! 🌸🌸🌸
Geniet ervan! Tot maandag! 🙋


8 reacties:

Lies zei

Wat een tof idee van die libelle om dààr model te zijn !
Het hooi... over enkele maanden zal je zó blij zijn...
En het lekkers -> jàjà..., laat maar komen !
Fijn weekend, Clarien,
Lie(f)s.

tientonnerelf zei

Mmm, die quiche, die ga ik gauw ook eens maken. Ik ben gek op geitenkaas. Vanavond eten we pasta-salade met geitenkaas. Lekker makkelijk, staat al klaar, want vanmiddag gaan we met de kinderen en kleinkinderen naar het Hunzefestival in Groningen van Natuurmonumenten. Leren de kleintjes weer van alles over de natuur !

Aukje zei

Ik kan het zo 1,2,3, niet zien,maar heb je nog wel een dekzeil over de balen gedaan?
Dit hadden wij altijd wel i.v.m. de vogels (vooral kraaien en roeken)die nog weleens in de balen willen prikken.Of (onze) katten die de nagels willen slijpen.
Het zou zonde zijn,dat alles dan vochtig en verschimmelt.

groetjes Aukje

Clarien zei

Nee Aukje er zit nog geen zeil overheen maar dat moet nog wel gebeuren ja. Ik heb er nu even een stuk fleecedoek op gelegd.

Willem zei

Een foto vol symboliek, of is toekomstverwachting een beter woord; de hooibalen nu nog enigszins wanordelijk neer gekieperd, het haardhout tegen de achterwand keurig opgestapeld en in geval van nood staat de vluchtauto ook klaar.
Echt het boerenleven, heden en toekomst loopt door elkaar lijken te lopen en zijn toch onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een vraag die bij me op kwam toen ik het bord zag waarop je het hooi te koop aanbood en het zo nadrukkelijk had over hooi van de eerste snede; is het plan om er nog een tweede snee hooi af te halen? Van huis uit ken ik dat als 'etga(de)'

Clarien zei

De eerste snede is het mooiste spul daarom heb ik dat erbij gezet. Want sommige boeren maaiden vorige week al voor de tweede keer.

Of ik daar twee of drie keer kan maaien weet ik nog niet. Ik denk sowieso wel twee keer. Dat zal ook wel moeten om een beetje uit de kosten te komen. Hopelijk volgende keer hooipakjes maken, en geen balen!

Roxanne zei

Wat fijn die receptjes op je blog. Ik probeer het vanavond gelijk uit!

Willem zei

Hooi van de eerste snee is sowieso fijn hooi en als het zo snel gedroogd is, niet nat geweest is tijdens het 'los liggen', heb je een extra goede kwaliteit. In jouw geval heb je ook nog kruidig hooi en dat zal die klasgenoot van je met haar geitenhouderij, deze winter merken aan de kaas die ze maakt. Vooropgesteld dat ze zelf de melk verwerkt.
Vers hooi had in mijn kindertijd nog een extra voordeel, want doordat er ethyleengas vrijkomt maakten we vaak een 'nussie' waar we onrijpe (val)appels in een of twee dagen rijp kregen. Een 'nussie' is in dit geval een klein holletje waarin de appels(s) in pasten, en moest altijd geheim blijven, want mijn 1 jaar jongere zus was ook gek op appels en als zij het nussie eerder ontdekte kon ik fluiten naar mijn appel. Omgekeerd gold hetzelfde moet ik er wel bij zeggen.
Om maar eens een variant op een bekende reclamekreet los te laten 'Hooi, daar zit wat in' of 'Hooi, het meest veelzijdige product'