Jeuk en hooi.

on maandag 24 juni 2019






Zo. Heb je lekker op een strand gezeten vandaag? 🌞🌞  Of moest je gewoon werken? 

Bij ons was het een gewone dag, met gewoon maandagwerk. Bekkie heeft het zichzelf makkelijk gemaakt in de container. Lekker koel, op de stalen bodem.

Boven haar hoofd vliegen de zwaluwen in en uit, maar de nesten zitten op de houders van de TL buizen en daar kan ze gelukkig niet bij. Miauw.





Iets anders.

Ik heb weer erge last van jeuk. Echt overal bulten. Eerst dacht ik dat het misschien van de aardbeien kwam, of weer door die oogstmijten, maar inmiddels denk ik nu ....






..... dat het misschien komt van de eikenprocessierupsen.

Want héél vaak ben ik bezig onder die bomen, bijvoorbeeld met de was, ophangen en opvouwen, en ik zit daar ook altijd te verspenen. En we drinken daar koffie. Al die haartjes van al die rupsen vallen natuurlijk de hele tijd naar beneden.

En vorige week, was ik daar óók al, al die balen hooi onder de eikenbomen aan het stallen. Met korte mouwen en een korte broek natuurlijk. Dat was ook niet slim. Nou, ik geef het maar even door als tip, kijk een beetje uit met de eikenbomen ... als je gevoelig bent voor jeuk en beestjes.

Paul heeft nergens last van. Die heeft nooit bulten.

Omheining weghalen (vanavond wordt ons eigen weiland gemaaid) en nog snel even een paar dikke bossen kamille plukken.






Bella krijgt elke middag een paar emmers water in haar drinkbak, en om de twee weken kieper ik de bak leeg en maak hem schoon. Maar toch .. wilde ik liever een pompje voor haar. Want dan kan ze zelf haar water oppompen. 

Voor mij minder werk, maar het is ook veel verser natuurlijk.

Ik heb er even mee gewacht want het is wel weer een behoorlijke aanschaf. Een weilandpomp heb je nodig, en een slang, naar de sloot, en een filter, en wat verbindingen. Maar ja vroeg of laat met je tóch zo'n ding hebben, of je nou één koe hebt of meer.

Dus, de pomp vandaag gehaald. En dat gingen wij vanmiddag even fixen, die pomp.



 



Alles is vastgemaakt. We hebben water in de slang gegoten. En toen, pompen pompen .... maar wat denk je? Geen water!

Hoe dat kan? Oh, hij is niet kapot hoor. Het ligt zeker weten aan ons zelf. Buurman en buurman. Er is natuurlijk een handigheidje, iets wat je moet doen om het water omhoog te krijgen.

Ik vraag overbuurman morgen wel.😊








Nou je ziet het wel he?

Ik ben weer bezig met een deel van het weiland te bemesten. En ondertussen wordt er al gemaaid. Dit keer lukt het vast om hooipakjes te maken. Die zo lekker ruiken. En waar je geen plastic voor nodig hebt. Alleen maar wat touw.

Vind je het al saai? Al die verhalen over hooi?

Tja .... we zijn er nog lang niet doorheen. Want juli, dat is pas echt de hooimaand! 😊





10 reacties:

Lies zei

Niks is hier saai, Clarien, wel erg..., die bulten... Helpt azijn tegen 't krabben ?
Lie(f)s.

Anoniem zei

Hier ook bulten en jeuk van de eikenprocessierups. Wij wonen tegenover een eikenwal. Heel mooi, maar nu even wat minder leuk! Wat de huisarts ons adviseerde is aloe vera gel. Ik heb het in de koelkast liggen. Koelt heerlijk! Al is het tijdelijk natuurlijk. Als je er erg last van hebt kan je ook nog een antihistamine tabletje nemen. Succes ermee!

Willem zei

Ik geef het meteen toe, de eikenprocessierups is een hot item tegenwoordig en zeer zeker ook serieus te nemen, maar je mag ook niet uitsluiten dat die jeuk en bulten komt van ander stekend en/of bijtend klein gespuis.
Vanavond toen het iets koeler werd, ben ik nog een uurtje druk geweest met de druiven en na afloop had ik ook een aantal hinderlijk jeukende bultjes op armen en benen, waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze te herleiden zijn naar de eikenprocessierups. Heb in ieder geval nog niet gehoord of gelezen dat de druif een waardplant is voor dat beestje. Wel bestaat er een variant voor de naaldbomen. Die ben ik zeker 12 jaar geleden eens tegengekomen op Kreta. Of de dennenprocessierups zich al in onze lage landen gevestigd heeft, heb ik nog niet gehoord of gelezen. Maar het zal wel een kwestie van tijd zijn met die klimaatverandering.

Clarien zei

Je hebt gelijk Willem het kunnen ook wel andere insecten zijn geweest.

De eikenprocessie rups heeft steeds minder natuurlijke vijanden. Vooral op plaatsen waar om de eiken heen alles gesnoeid en gemaaid wordt. We moeten eigenlijk een paar nestkastjes ophangen voor de mezen, zodat die ze opeten. Iets voor volgend jaar!

Dank voor de aloe vera tip anoniem! Ik heb vers sap erop gesmeerd en het helpt goed!

yvonne zei

Dag Clarien,
Even over die jeuk, heb je er wel eens aan gedacht dat je kippen veerluis kunnen hebben? Nou ja, alle kippen hebben wel in meer of mindere mate veerluis maar zeker met dit weer. En dan gaan die beestjes onder de waterbakken zitten of onder het stro waar ze de eitjes leggen want ze hebben een hekel aan daglicht. Maar als je dat dan aanraakt komen ze op jou. Ik heb ook een tijdje niet geweten waar mijn mysterieuze bultjes op mijn armen en in de nek vandaan kwamen. Mijn man heeft er veel minder last van dan ik. We hangen tegenwoordig de stokken van de kippen op ijzer in de hoeken, en daar smeren we kogellagervet op. Blijven de veerluizen aan plakken op weg naar de kippies... We behandelen ook wel eens het hele nachthok met de gasbrander en er is speciaal zand voor op de bodem van het hok waar de schildjes van de luizen op kapot schuren (zoiets).
Sukses in ieder geval met het achterhalen van de oorzaak van de jeuk!
yvonne

Anoniem zei

Hallo Clarien,
Het is wat met al die kriebelbeestjes!
Kennissen van ons hadden de was buiten hangen onder een eik met de processierupsen,
de volgende dag zaten ze onder de jeukende bulten, tot onder het ondergoed.....
Het vervolg van het verhaal ken ik niet, maar het vermoeden is dat er aardig wat haartjes in de was is gewaaid....
sterkte met je jeuk!
groet Janny

Anoniem zei

Zittend in de veranda, omdat het te heet is om in mijn postzegelmoestuin te werken(mede gezien leeftijd)) gestoken door een aantal Brandford flies 1 tot 2 mm grote grijs/zwarte vliegjes, lid van de knutten familie.. je ziet ze bijna niet, maar ze steken wel. Mijn armen zien er niet uit met alle vervelende gevolgen van dien. Jeuk, jeuk en nog eens jeuk. Het overkomt je gewoon. Schijnen zelfs door stof heen te steken. Sterkte met het prikkend insectenimperium. Groet MiekeR

Clarien zei

Haha hoe vervelend ook voor iedereen, het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben met steeds die jeuk! Misschien maar een lotgenoten-club oprichten? :))

Roxanne zei

Hi Clarien,
Wat had je weer een prachtige dag! Ik heb met dat mooie weer de keuken staan schilderen, moet ook gebeuren.
Ik ben al niet blij met eiken (hooikoorts) maar die beestjes maken de eik nog stommer. Haha nee hoor, eiken zijn best mooie bomen.
En ik vind het juist leuk om al je hooi verhalen te lezen!

Nicolette zei

Hee Clarien!
Wij zitten, zoals je weet, in Bretagne en hier zitten de processierupsen niet in eiken maar in naaldbomen.
We kunnen hier rustig onder onze eik gaan zitten, maar overal om ons heen hangen er rupsenvallen in naaldbomen. We zagen die dingen al jaren en vroegen ons af hoe erg dat nou helemaal kon zijn, zo'n rupsje... Nou, best lastig dus, als ik de verhalen van iedereen hoor.
Wel vreemd dat ze hier (Fr) in andere bomen zitten dan bij jullie. Misschien dat ze in de toekomst in Nederland ook van boom switchen? Verandering van spijs doet eten geldt misschien ook voor rupsen!