Wortelman sluit af.

on zaterdag 9 februari 2019



Nieuwe mensen ontmoeten. Zelfs gewoon thuis. Want daar was Wortelman. Maar dat was pas 's avonds. 

Vanochtend, bij de inloop, waren er ook nieuwe mensen. Ik geloof dat we de zaterdagse inloop  inmiddels wel een succes kunnen noemen. 馃槉 We liepen dit keer met twaalf man sterk het bos in, en we waaiden zowat weg. 

Man, tjonge jonge, zelfs in het bos, waai waai. Overal dikke lellen van afgebroken takken. Eigenlijk was het misschien wel een klein beetje levensgevaarlijk .... maar daar denk je later pas aan.

Zo zie je maar! Ga met ons mee en je beleeft nog eens wat!!





We kwamen ook zomaar langs een piepklein onontdekt vennetje. Echt, niemand van ons had het nog ooit gezien. Een diepe kuil was het, volgestroomd met water.






De bomen zwaaiden heen en weer boven onze hoofden. En ze huilden met dikke tranen van hars. Bij sommige dennen leek het alsof er kaarsvet uit de boom droop.

En dus w茅茅r nieuwe mensen erbij vandaag. Eigenlijk moet je dan de namen opschrijven. Want wie weet zitten er personen tussen die wel willen helpen met de klussen.

Maar zo gestructureerd ben ik nog niet. Daarbij, het is altijd supergezellig, het kletsen en koffiedrinken na afloop. Wie denkt er dan aan namen opschrijven?





Wat ik wel opschreef was de naam van de boom van dat takje hierboven. Het takje is erg mooi, maar de naam van de boom is n贸g mooier. Het is ..... De Levensboom! En daar liepen wij dus gewoon onderdoor!

馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦馃尦




En misschien wilde je nog weten hoe het met het groentebrood van gisteren is afgelopen?

Eerst leek het erop dat het fout zou gaan. Er zat namelijk veel te veel vocht in. Ik was vergeten het vocht van de groente mee te tellen in het recept. Dus het leek eerder pannenkoekbeslag, dan brooddeeg.

Maar met een extra kop bloem en kop roggemeel erdoor kwam dat weer goed. 


 


Ik had twee theedoeken in twee vergieten gelegd. Bestuiven met bloem en dan het tot bollen gevormde deeg erin. Voor de tweede rijs.

Omdat ik dit keer ook een deel bloem heb gebruikt, ging het rijzen erg snel. Met bloem in het deeg, rijst het brooddeeg als een tierelier. Het ging mij zelfs iets t茅 snel, omdat het vanavond pas werd gebakken. Daarom het ik de vergieten in de koelkast gezet.

Zo kun je het rijzen wat afremmen, als je dat wil.

Brood bakken doe ik meestal pas  's avonds, als de oven toch aangaat voor het avondeten. En ook omdat er overdag meestal geen tijd voor is. Brood bakken, daar moet je echt even bij blijven.





Vanmiddag heb ik het laatste deel van het weiland van Wim en Jacky bemest. Daarbij kreeg ik veel hulp van de storm.

Je moet die mest namelijk over het weiland uit gooien, en dat is vrij zwaar. Ook blijven er vaak grote kluiten intact, wat je dan weer uit elkaar moet harken of schoppen.

Maar ..... wat dacht je??? Het waaide vandaag z贸 hard, dat de kluiten spontaan vanaf de schep alle kanten opvlogen. En in de lucht werd het z贸 uit elkaar geblazen!!

Pure wind-energie!! 馃挩馃挩馃挩








Meer dan de helft van de bulten opgespaarde mest zijn nu over het weiland verspreid. De rest wou ik in april doen.  En dan hopen dat we van dit weiland goed wat hooi kunnen oogsten, komend jaar.

Wat vliegt zo'n dag om. Het is alweer avond, het brood is gebakken, en geproefd. Hoe het smaakt? Wij vonden het erg lekker, maar ja wij vinden meestal alles lekker, dus dat telt niet. Het smaakt naar uienbrood. En het is heerlijk smeuiig. En noot-achtig.

En het is ook mooi brood. En gezond, met al die groenten. Ik denk dat het een blijvertje is!







Ja en tot slot had ik vanavond n贸g een bezoekertje. Zo'n manneke, dat je soms spontaan op je aanrecht vindt. Misschien zie je hem niet tussen alle rommel?

Wacht, even opruimen!







Het is een gezellig mannetje.  Onder het afruimen en de laatste keukenklussen kletsen we wat, en doet hij wat kunstjes op de rand. Pas maar op Wortelman! Je speelt met je leven!

Oh en kijk, hij wil nog wat zeggen!





Tot maandag!

馃槉馃槉

7 reacties:

Lies zei

Super om met twaalf man (ook!) onder die levensboom te wandelen.
Leuke foto met je handschoenen, na/tijdens het werk.
Dat brood ziet er heel lekker/voedzaam uit !
En je mannetje steelt de show, Clarien !
Lie(f)s.

Anoniem zei

Wat een gezellige blog weer !
En dat wortelmannetje... het lijkt Wiplala wel ...!
Hier moet ik echt vreselijk om lachen !

Goed weekend,
Groetjes,
Clazien.

Griemmank zei

Hem zal wel geen lang leven zijn beschoren, dat wortelmannetje, maar hij is wel ontzettend leuk. Is het een idee om plakbare naambadges op de jacks/jassen te laten doen alvorens de wandeling start? Ik vind het altijd erg fijn als dat gebeurt bij een activiteit. Je kunt iemand meteen bij de naam noemen. Het maakt het allemaal minder anoniem. Maar misschien vind jij dat helemaal niet kunnen? Ik roep maar wat, he?

Anoniem zei

Wat een gezellig blog is dit toch, ik geniet er altijd enorm van (en leer te gelijkertijd veel) Bijzonder geinig dat wortelmannetje, hoe kom je erop!

Gr. Veronique.

Willem zei

Die levensboom, is dat een tot boom uitgegroeid exemplaar van de haagplant die we kennen als Thuja occidentalis? Ofwel een haagconifeer? De geur ervan vond ik altijd erg aangenaam. Als ik op www zoek naar levensboom dan vind ik allemaal verwijzingen naar spirituele en/of religieuze zaken, maar die boom is toch echt en het is geen Taxus, die ook veel aangeplant is in parken en bossen.

Clarien zei

Ja hoor Willem het is een conifeer. Thuja, inderdaad. Maar de Nederlandse naam is ... 'Levensboom'.

En soms moet je in het kleine en in het dagelijkse ... het Grote en het Mystieke zien. Want hoe je het ook went of keert, de natuur blijft iets ongelofelijks groots en mystieks en krachtigs.

Gelukkig!

Willem zei

De naam levensboom kende ik niet, maar als boerenzoon die geboren is in WO II, ken ik wel de wezeboom. Het is weliswaar een reeds gekapte boom, maar heeft niks met ouderloze kinderen te maken, al doet de naam dat wel vermoeden. De wezeboom werd gebruikt om een wagenvracht hooi of graan vast te zetten zodat het zonder problemen vervoerd kon worden. Met paard en wagen uiteraard.