Van bekkeninstabiliteit ... naar klauwgezondheid.

on donderdag 21 februari 2019





Het menselijk lichaam is een van de meest geweldige en complexe en ingenieuze systemen die er bestaan. Het zit perfect in elkaar. Alles klopt!

Dat wil zeggen ..... soms gaan er ook dingen mis. Klachten. Pijn. In de sportlessen kom je veel van die klachten tegen.

Zoals bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit ..... je hoort het steeds vaker. En helaas .... ook bij steeds jongere mensen. Deze week en volgende week is dat het thema in mijn Pilates lessen. Hoe hou je je bekken gezond? Hoe voorkom je problemen? Welke oefeningen zijn ervoor?

Gezond bewegen, en vooral ook véél bewegen, en gezond eten, ach, iedereen weet het wel, wat  belangrijk is.

Maar.





Maar. Hoe zit dat met de dieren??

Van mensen en hun gezondheid weet ik het een en ander af. Maar van dieren? Niet zo veel. Dus wat ik nu doe, is de dieren eigenlijk zo'n beetje als 'mensen' behandelen. Groenten, graan, vezels, water. Veel bewegen, veel buitenlucht, veel aandacht.

Maar er is zoveel wat je niet weet. Want hoe zit dat nou eigenlijk met die klauwen?







Toen gisteren de stal blank stond .... en ik daar niet meteen iets aan kon doen .... had ik er wel zorgen over. Want ..... hoe snel krijgt een koe klauwproblemen?

Het was echt een dikke derrie in die stal!

Ik heb vandaag de klauwen eens goed bekeken. Wat een mooie dingen zijn dat trouwens. Het zijn eigenlijk twee enorm grote nagels, met een spleet ertussen. En daar tussenin kan denk ik heel wat rommel blijven zitten. En dat kan gaan ontsteken.

Kijk Bonnie nou, die staat gewoon met haar hoeven enkeldiep in de drek!





Dus vanochtend was de eerste aktie om die stal helemaal uit te scheppen. Het was een laag half verteerd stro en hooi en uitwerpselen, van wel dertig centimeter dik.

Hoe vaak maakt een boer in de winter de stal tot op de bodem schoon? Hoe vaak moet dat? Ik gooi er elke keer een laag schoon stro op, en dat is dat.

Allemaal van die vragen .....

..... nou ja, het is nu weer droog en schoon in de stal, en de klauwen zien er nog steeds goed uit dacht ik. Maar volgende week laten we de veearts komen. Voor een onderzoek. Gaat alles goed of niet?

Dan weten we ook meteen of Bella nu wel of niet zwanger is. Ik dacht vandaag het kalf te zien bewegen, maar het was gewoon haar ademhaling.






Vanmiddag kwam een meneer langs. Het was Jan, uit Nieuwleusen.

Hij is projectleider van een op te richten Natuurboerderij hier in Nieuwleusen. Echt een heel mooi initiatief, waar kinderen veel kunnen zien en leren over de natuur. Een soort kinderboerderij, met veel dieren, maar dan nog veel uitgebreider.

Woensdag is er een informatie-avond over. Of ik wilde komen? Omdat we natuurlijk veel raakvlakken hebben, vanuit de vereniging. Túúrlijk wil ik komen! (je leest het wel weer!)

En zo kwam ik vandaag helemaal niet aan mijn lijstje toe, maar deed allemaal andere dingen. Het hout van gister opruimen, stal schrobben, naar leuke verhalen luisteren over natuurboerderijen ...





..... prima. Dat lijstje komt morgen wel weer.

En wat de klauwgezondheid betreft ..... misschien helpt dit?




Een laagje lak erop, tegen het vocht!😄😄


3 reacties:

Willem zei

Nou, één effect hebben de 'gemeniede' nagels wel; het lijkt net of de koe enkele millimeters boven de grond zweeft. Wat ik me wel afvraag is, of de gekozen kleur nagellak wel matcht met de kleur van de vacht. Koeien kunnen ijdeltuiten zijn!
Wat ik me nog uit mijn jeugd herinner is dat evenhoevigen ongelooflijk veel kunnen hebben als het op hun voetwerk aankomt. Mijn vader had een nogal drassig stuk weiland waar de koeien soms wel 30 cm diep in wegzakten. Maar nooit hoefproblemen gehad. Jouw koeien lopen afwisselend op een stenen ondergrond en op een aarde. Dan slijten de hoeven van nature al en het ziet er niet naar uit dat ze al bekapt moeten worden. Dat was het enige wat wij wel eens moesten omdat de koeien vrijwel nooit op een stenige ondergrond liepen. Dan ontwikkelden ze 'lange nagels'. Wat ik me herinner is dat het bekappen door de boeren zelf gedaan werd. Bij een paard lag dat kennelijk wat moeilijker, want dat deed de hoefsmid als het paard nieuwe hoefijzers nodig had.

Dufraing Marc zei

Ik herinner me ook nog iets over een 'potstal' waar de ganse winter iedere keer gewoon stro (of een andere bodembedekking voor de armere boeren) opgegooid werd en dan in het voorjaar leeggemaakt. Zonder bodembedekking was het zelfs een gat in de grond omdat anders de dieren te hoog zouden staan op het einde van de winter; Dus ze kunnen wel wat hebben denk ik.

Clarien zei

Haha goed idee Willem. Ik ga op zoek naar een potje bruinrode nagellak! Of nou ja, wel 5 potjes denk ik ...

Marc dat is waar. Maar bij mij is de bodem van tegels, niet van aarde, dus het water loopt niet zo makkelijk weg. Maar je hebt gelijk ze kunnen vast wel wat meer hebben dan je denkt.