Op kamers, en naar de schapen

on zondag 31 augustus 2014

Het laatste stuk taart is weggewerkt. We kunnen naar huis.



Maarrrrr .... éérst over Groningen, want er gaat vandaag weer een kind op kamers! Eline heeft eerst een jaar in het buitenland gewerkt, en gaat morgen beginnen aan een studie in Groningen.

Dus eerst maar es naar Ikea! Het krioelt daar van de eerstejaars studenten met hun ouders.




Bij Ikea is alles leuk! Je hebt ook ineens vanalles nodig! Deze flessen vind ik geweldig, voor de appelcider, of om gemberbier in te maken! Er verdwijnen er zomaar een paar in onze kar ...

Heel veel hebben we niet nodig, want Eline komt het eerste half jaar in een kamer die helemaal gemeubileerd is. De bewoonster gaat een half jaartje naar het buitenland. Daarna schuift ze dan wel weer door naar een andere kamer.





Wat een vreselijk leuke stad is Groningen toch! Ik zou zo wel weer willen studeren.








Omdat Anke hier om de hoek bij Eline sinds kort een nieuw studentenbaantje heeft, gaan we bij haar even koffie drinken.  


Grappig idee, ik wilde vroeger vooral weg uit Groningen, en naar het westen. En nou studeren twee van onze meiden hier weer in het noorden! En we hoeven ons geen zorgen te maken over de dames, want Groningen is een prima stad om een paar jaar lol te maken te studeren!

Thuis is Bussum, wandel ik nog even naar de schapen. Dat is tenminste de bedoeling. We lopen er ´s avonds wel vaker langs, om ze even over de kop te kroelen, of wat appels te brengen. Want aan die schapen heeft mijn tuin heel wat te danken! Maar helaas ....


.... de kudde is alweer doorgereisd! Ja want het zijn drukbezette schapen. Van Drenthe tot Bussum tot Rhenen aan toe grazen ze complete heides af. Het is de bedoeling dat die schapen ervoor zorgen, dat de grassen de heide niet overwoekeren.


Want hoe mooi die heide ook is ... heel zelfredzaam is ze niet. Als de mens niet zou helpen (met kuddes schapen in dit geval) zou die hei in no time verdwenen zijn. Ze houdt zichzelf niet in stand. Dus als je écht natuurbeheer wilt, zou je de hei eigenlijk moeten laten schieten .... 

Maar wij willen mooie paarse heidevelden, dus schapen, hup, wegvreten dat gras! Ja en van dat gras, dat nu als een dikke mestlaag van wel 10 centimeter in die schapekraal ligt, daarvan ga ik komende dagen weer beetjes naar mijn tuin brengen met het fietsje! 

Zolang de schapen in de kraal logeren, schep ik daar geen mest. Die schapenpoten zijn zo ielig, ik ben altijd bang dat ze dan struikelen als ik daar in heb zitten scheppen.


Van de schapenkraal, over de hei, nog even naar de tuin. Ach, en daar is een kikkertje driest het fietspad overgestoken zonder uitkijken. dom dom



Arm beest. Zo plat als een dubbeltje! In het bos zie ik nog een paar eekhoorntjes. Op de foto zijn ze net weg helaas. Maar vond het toch een mooi plaatje, zo'n stil avondmomentje in het bos.




Nou alles is prima op de tuin. Heb zin om morgen weer aan de slag te gaan! In verband met de komende zonnige dagen kan er nog mooi gezaaid worden, mest gehaald, flink geoogst. 

En komende week ook maar es gemberbier maken! In die Ikea flessen. Want dat is ook zo'n grappig najaarsdrankje!

2 reacties:

Spaarmoeder! zei

Ik ben benieuwd naar het recept van je gemberbier! De tuin ligt er mooi bij!

kom we gaan slingers ophangen zei

wat gráppig! Ik zie bekende foto's, van de Oude Kijk in 't Jat, de Noorderhaven, de Broerstraat... ik woonde ooit aan het Loopende Diep ;-)