Hou de bijen bij je!

on donderdag 28 augustus 2014


Bloemen op je tuin zijn vrolijk en gezellig, maar ook onmisbaar. Probeer het hele seizoen door wat te laten bloeien, anders raak je de bijen kwijt, terwijl je die nog nodig hebt om bijvoorbeeld je bonen te bestuiven.

Wat ik de laatste weken heb gedaan, is alle koolplanten die ik vergeten ben, bijvoorbeeld dit rijtje paksoy kolen hieronder, gewoon laten staan. Niet weghalen. Er komt daar toch geen nateelt meer. Die paksoy was zelf al een nateelt. En die gaat mooi in de bloei schieten, waar veel bijen op af komen. Alle doorgeschoten koolsoorten zijn heel populair bij de bijen en zweefwespen. Dus laat ze vooral staan!



Je ziet bij deze paksoy al de bloemstengel vormen. Ook leuk trouwens als je vlinders wilt. Dat gefladder geeft zoveel leven en vrolijkheid aan je tuin. Het koolwitje kan bij mij niet veel kwaad meer doen. Al haar rupse-eitjes worden opgegeten door de kikkertjes. Dus ze mag rustig rond de kolen fladderen.

Verder heb ik vandaag weer de hele tuin gewied en geschoffeld. Dat is een enorme klus, maar het moet gebeuren zo ééns per drie of vier weken. Niet alleen omdat het hier per se netjes moet zijn, hoewel dat wel fijn is natuurlijk .....



... maar als je dat onregelmatig doet, dan kun je op een bepaald moment de wilde planten niet meer de baas. Die vormen dan zaad en strooien dat over je hele tuin. En ze maken dikke wortels waar je niet meer vanaf komt.

Regelmatig alles weghalen is de enige methode. Als je niet spuiten wilt tenminste! :)

Het mooie is, dat je dan op één dag ál je gewassen tegenkomt. Je ziet alles. Je ziet ook wat er misgaat, wat er volgend seizoen anders moet, en wat juist heel goed gaat.



Neem de bonen. Die gaan bij mij langzaam, maar gestaag. (Alles op mijn tuin gaat trouwens langzaam maar gestaag ... omdat ik geen scherpe mest enzo gebruik) 

Tijdens het wieden heb ik de boel daar es goed bekeken. De nierbonen, die ik zo graag wilde kweken, kwam heel slecht op in het begin. Veel boontjes waren in de grond verrot, en een paar kwamen er maar op. Nu zou je kunnen zeggen, nou geen nierbonen dus, te koud hier. Maar .... ik zag nu dat de nierbonen die het wél gered hebben, hele mooie stevige planten zijn geworden!

Als die nu voor boontjes zorgen, ga ik daar volgend jaar mee doorkweken. Dan krijg ik misschien exemplaren die zich hier op de tuin hebben aangepast! Ja, daar kom je dan achter door zo'n schoffel en wied rondje!

En natuurlijk .... die kleintjes .....



.... de twaalfling is helemaal opgekomen. Nou ja, op één na, de pluksla. De rest is boven! En in de vierde rij ga ik morgen spinazie en raapsteel zaaien.

Met dat mooie weer de komende dagen komt het wel in orde met dit bed. 

Verder nog iets te zien? Ja, de kas is bijna leeg. Een paar tomaten staan er nog. Binnenkort komt hier de basilicum. En kijk, de kasten, die tegen de muur van de sportschool stonden (wat niet handig was in verband met brandgangen etc) staan nu bij het schuurtje. Nog een keukenblok erbij en ik kan hier wonen!




Maar nee, thuis is het toch gezelliger. En daar zijn ook leuke dingen te doen. Want het leven bestaat niet uit alleen maar tuin!

0 reacties: