Blauwe bessen uit Wildervank

on maandag 4 augustus 2014


Het dorp waar ik ben geboren en getogen is Wildervank. Een dorp in de veenkolonien. Niet echt het mooiste stukje van Nederland ... maar voor mij wel heel vertrouwd, die lange kanalen, eindeloos, ki-lo-me-ters lang lopen ze door.

Vroeger fietsten wij naar school, van Wildervank naar Stadskanaal. Dertien kilometer, en maar één bocht. Dat was wat, als je tegenwind had. En dat hadden we natuurlijk altijd. En s middags was hij dan natúúrlijk gedraaid. Weer tegen.


Schuin tegenover ons ouderlijk huis, aan de andere kant van het Oosterdiep, staat de boerderij van Bruininga.


De familie Bruininga kwam daar in de jaren 70 wonen. Ze hebben daarachter een gigantische biologische moestuin aangelegd, en eten en leven daar al zo´n 40 jaar van. Ja de grond is hier best!

Ook hebben ze een grote blauwe bessen tuin daarachter. En daarvan krijg ik elk jaar van mijn moeder voor mijn verjaardag 5 kilo kado. Vijf kilo biologische blauwe bessen. Die gaan dan bij mij in  de vriezer, en daar eten we een jaar lang bessentaarten van.



Het bord is niet goed te zien, bessen en bloemen verkopen ze.

Behalve mijn eigen tien dozen, gingen we vandaag wat extra halen, voor de rest van de familie. Maar op het rekje buiten waren ze al uitverkocht.

Even aanbellen?




Ja hoor, mijn bessen stonden al klaar. En er waren nog veel meer!



Wij kunnen weer een jaar vooruit met de bessen!

En misschien dat volgend jaar de struiken op Moeskers Moestuin in produktie gaan?

2 reacties:

Henriette zei

Wat heerlijk blauwe bessen , je kan er ook heerlijk sap van maken en likeur. Moeten blauwe bessen geen speciale grond hebben ? Dat dacht ik nl.

Anoniem zei

Wat leuk om te zien dat jouw wortels in de veenkolonien liggen. Het is hier goede grond, aardappelen, suikerbieten rondom. Dat was/wordt een lekkere verjaardag? Groeten uit stadskanaal,
Jantien