Indische dames en tante Lien.

on zaterdag 26 september 2020






Het is nog steeds oogsten en opruimen geblazen. Alle hoeken en gaten in huis en in de schuren komen vol. Zelf tot op zolder ligt van alles. Food everywhere!!

Tot zelfs achter de naaimachien. Daar liggen zonnebloemen te drogen. 






Wat je hierboven ziet lijkt een bos onkruid maar dat is het niet. Het zijn zo'n dertig stuks jonge appelboompjes, opgekweekt uit de appelpitten van Wim. Ze zijn een beetje overwoekerd, maar mooi sterk opgegroeid. 

Wat moet je met dertig boompjes? Nou, planten natuurlijk! Langs beide zijden van het weiland en ook achterin de wildernis en ook langs de paardenbak, overal willen we boompjes planten. Allemaal groen en mooie bloesems en fruit voor de toekomst!

En wijze Chinese spreuk zegt dat de allerbeste tijd om bomen te planten is ...... 20 jaar geleden! En de op-één-na beste tijd is ...... NU

Haha, dus, nou, daar gaan we hoor met de boompjes!






Een heel rijtje bomen ging vandaag in de wildernis. Omdat dat de wildernis is, doe ik er niks meer aan. De boompjes moeten zichzelf zien te redden. Zo blijven de sterkste exemplaren over. Ja dat kan je je veroorloven met dertig boompjes, dat je er een paar kwijtraakt.

Ga óók pitten verzamelen! Heb je er volgend jaar ook dertig! Of vijftig! 

Behalve planten was ik ook nog aan het zaaien. Het leek gewoon wel voorjaar! Het waren die uienzaden. Het is de eerste keer dat ik zelf uien zaai. Tot nu toe kocht ik gewoon plantuitjes bij Carel en Angela Bouma, bovenste beste kwekers, uit de polder. Maar nu, weer een stapje verder in 'zelfvoorzienen', dus óók vanuit zaad zelf uien opkweken. Ik hoop dat ik nu in de herfst nog kleine plantuitjes krijg, die we dan volgend voorjaar kunnen uitplanten. 








Dat laagje stro ging erover voor de katten. Die denken elke keer bij een nieuw mooi vlak zaaibed, dat dat een speciaal voor hun aangelegde wc is! 😸😸💩 Maar in stro graven ze niet. Dacht ik.

Alle pompoenen zijn inmiddels uit de Alpen gehaald, en de koeien mochten er nu weer op. Dat lieten ze zich geen 2x zeggen en ze doken meteen die bulten op. Die trouwens erg geslonken zijn. Hooguit de Ardennen zijn het nog. En toen trok Bella er lange slierten pompoenplanten af en daar bengelden nog allemaal pompoenen aan!

Paul dook de bult op om zijn pompoenen te redden!! Haha wat een mop!








En ik was om het hoekje bezig met het opruimen van wat zonnebloemen. De bloemen met zaden gaan mee, die drogen we, en de lange stengels met dikke kluiten gingen op het karton. En de palen ook. En zodoende konden de pompoenen die daar lagen mee naar huis.

Want pompoenen op dat karton was niet zo'n goed idee. Ze lagen in plasjes water. 








En zo ben je steeds aan het heen en weer slepen. Sommige dingen doe ik wel drie keer opnieuw. Eerste keer fout, dan nog eens fout, en dan de derde keer eindelijk goed. Kost een tijd hoor!

Maar ik heb als zelfvoorziener hier een full-time job dus kan overal de tijd voor nemen. Zoals voor het netjes opruimen van die eerste lading pompoenen. Die hier overigens over een paar weken met de eerste vorst alweer weg moeten.








En telkens .. telkens .... kom ik de golf tegen. Dat zijn de negen kuikens. Ze heten zo, omdat ze als een soort donzen golf over het hele terrein stromen. Overal kom je ze tegen. Op de Alpen, op de mesthoop, in de stal, je struikelt er bijna over en ik heb ze steeds bijna onder de kruiwagen. Gelukkig kunnen ze heel snel lopen.  

Nu zijn ze even aan het uitrusten. Tot ik de rust verstoor met foto's maken.
   







Daar gaat de golf weer. Op weg naar nieuwe avonturen.

En daar zie ik mijn twee Indische dames ook weer. Hoog boven het bosje Oostindische Kers prijken ze met z'n tweeën. Ze zijn prachtig mooi in hun Indische gewaden.

 







Ik snap nu pas waarom die bloemen zo heten!! 

Zelf óók even een Indisch accentje uitproberen, en bij gebrek aan spiegel is er gelukkig de selfieknop op de mobiel! 





Sprékend een Indische dame toch!! Haha. Méér Tante Lien eigenlijk. Die was ook zo grijs. (wie kent haar nog?)

Fijn weekend!🙋⛆🌂


9 reacties:

Emie zei

Adoeh, tante Lien! Sprekend.

Anoniem zei

Onder moedersrok/veren, leuk gezicht.
Dat zijn behoorlijk wat pompoenen. Ook een mooi gezicht, de pompoenengallerij.
Fijn weekend.

Barbara zei

Staat je prachtig!

Véronique zei

Ik heb een vraagje, ivm appelpitten zaaien las ik ergens dat je dan nooit echt weet welke appels je krijgt...omdat je niet weet hoe ze bevrucht zijn.Is dat zo??

Clarien zei

Klopt Veronique. Zelf appels opkweken betekent een onbekend ras. Meestal wat wilder en vaak sterker dan de geente soorten. Ik plant ze ook niet zozeer voor een grote appeloigst maar voor meer biodiversiteit en ook voor de insecten.

Als je een bepaald ras wil moet je de boompjes enten. Dus een tak van het bedoelde ras op de wilde onderstam laten vastgroeien.

Lies zei

Fijn dat Bella helpt met het oogtsen, Clarien!
Een prachtig stilleven, je voorraad!
Een bloem van een vrouw...!
Lie(f)s.

pieke zei

wat prachtig, die pompoenen en zonnebloemen tegen die donkere planken

Anoniem zei

Mooi en handig die pompoenen op die planken. Misschien kun je er een kleed over doen als het een klein beetje vriest, dan kun je ze nog laten liggen.
Groeten Mijntje

Anoniem zei

Prachtige oogst weer en een mooi plaatje van pompoen en zonnebloem! Fijne aanplant van toekomstige appeltjes. Mooie bloem!