Een doorsnee donderdag.

on donderdag 10 september 2020






Oh hallo, wat leuk dat je even langs komt, hier bij de slootkant van de Beentjesgraven. Hier komt haast nooit iemand. Wacht, ik zal meteen even wat laten zien ....


.... niet dat het nou weer zó boeiend is, maar voor het geval je misschien nog verse kruiden wilde plukken, en denkt, och, het is al september, en alles is al uitgebloeid. Nou, niet dus. Ga maar eens kijken op een plek waar net gemaaid is, door de gemeente bijvoorbeeld. Onder zo'n dikke plak maaisel groeien alweer allemaal jonge verse kruiden!


Zoals deze smeerwortel.








Een doorsnee donderdag. Dat betekent vooral ..... dieren en planten. Wat tomaatjes redden van de buitenplanten, die aan het wegkwijnen zijn. En paprika drogen. Van één kilo paprika bleef nog geen honderd gram over, maar wel heel sterk van smaak. Ik wilde het op olie en knoflook zetten, voor op winterse pizza's.


En ook, het verschonen van het kippenhok, waar ik dit keer lavendel voor gebruikt heb. Lavendel is een geur waar veel ongedierte voor op de loop gaat, dus ik wilde dat eens proberen of het ook helpt tegen de kippenvlooien.


Toen ik de gedroogde lavendel plukte trof ik weer een ander diertje, dat schijnbaar niet op de loop gaat voor lavendelgeur. Het was een kruisspin, die bezig was een wesp soldaat te maken. 







Daar zit je dan ook weer een kwartiertje naar te kijken. Hoe zo'n spin die wesp snel inpakt in een mooi zijden pakje. Omdat ze natuurlijk bang is dat ik méé wil eten! 


Dan naar de kippen, met lavendel en al. In alle legbakjes gaat nu éérst wat gedroogde lavendel, en dan een laag vers hooi. Ik hoop dat als de kippen erop gaan zitten dat de lavendel dan wat kneust en geur afgeeft, waardoor alle vlooien vluchten.


🐜🐜🐜🐜🐜💨💨💨💨💨







⏰⏰⏰⏰⏰


Thuis, kon ik op de vloer de tijd aflezen. Dat kan als de zon schijnt. Misschien had ik het al eerder geschreven, maar dit huis heeft een 'ingebouwde zonnewijzer'. Ooit, ruim honderd jaar geleden, toen het originele boerderijtje werd gebouwd, heeft de bouwer besloten dat de woonkamer precies op het zuiden gericht moest zijn.


Echt precies! En zo valt om 12.00 's middags de zon loodrecht de kamer binnen. Nou ja, in de zomer om 13.00. Belangrijk? Neu. Maar wel handig dat je op de vloer de tijd kan schatten. Want een horloge draag ik niet meer en mijn mobiel ligt meestal .... ergens. 






Vandaag weer allerlei wortelgewassen geoogst, en ook meteen maar de bloemen van de uitgebloeide uien. Die vielen allemaal om. De hele blubs staat nu nog buiten. Morgen is opruimdag.






Nou, niet de héle blubs. Van alle gewassen heb ik een paar mee naar huis genomen. Zodat we op een worteldag óók wortelgewassen eten. Gewoon, wel zo makkelijk.


Van alles wat, en dan roosteren met flink wat Moesmix en een scheut olie. 






Eigenlijk is dat alvast een voorsprong op winterse maaltijden, deze schaal. Daarom had ik er een op-en-top zomerse salsa bij gemaakt. Oh ... en dat zijn van die lekkere hapjes .... zo'n salsa ..... daar krijg je in de winter heimwee naar!


Echte verse salsa van zongerijpte tomaten, ui, véél knoflook, basilicum, verse koriander, wat Oostindische-kers voor het 'pepertje', een schep Moesmix, en véél olie natuurlijk. En een scheut appelazijn.





 

Zomer en winter, samen op één bord! 



6 reacties:

Anoniem zei

Ik heb eens gelezen dat paprika rn knoflook in olie bewaren, gevaarlijk kan zijn. Mijn moeder deed altijd varens in het kippenhok leggen en erbij planten. Zelf vries ik een teveel aan paprika altijd in, wel gesneden, dan kan het bij gebruik zo de pan in.

MC zei

Bedankt voor alweer een prachtige post !

Lavendel bij de kippetjes, dat doe ik ook. En ook boerenwormkruid. En dit jaar kweek ik zelf wat hennep om te verhakselen, zou ook ongedierte op een afstand houden ! Hopelijk worden ze er niet high van, haha.

Lies zei

Ook jouw doorsnee-dagen hebben 'een specialleke', Clarien!
Lie(f)s.

Anoniem zei

🤔 Gaan de eieren niet naar lavendel ruiken?

Anoniem van 7:19 uur: dat komt door de knoflook. Ik ben even kwijt watde reden daarvoor was, maar ik weet nog wel dat dat met de knoflook te maken heeft.

Helena zei

Verse knoflook kan in olie op kamertemperatuur voor botulisme zorgen. Heel zeldzaam en je ruikt als het slecht is, als het goed is 😱. In de potjes in de winkel is de knoflook gekookt (Gepasteuriseerd?)die in de potten olie zit die kun je dus wel veilig warmer wegzetten.

jackie zei

Bedankt voor alweer een prachtige post !