Buienradar heeft het ook wel eens mis.

on vrijdag 14 augustus 2020





Vanmorgen kwam Brit door de open deur van de slaapkamer binnen wandelen en plofte neer op de grond. Pffffff ...... 't is nu alweer héél warm hoor, klaagde ze. Het was toen nog géén zeven uur. 


'Welnee,' zei ik, 'het tropenweer is afgelopen.' Want dat had ik gezien op Buienradar. Dat het vandaag een stuk koeler zou worden. En dat geloof je dan. Maar Buienradar heeft het ook wel eens mis. Eerlijk gezegd hebben ze het momenteel de hele tijd mis en ik word er soms pissig van ......


Neem gisteren ....  de éne na de andere dikke rooie bui, met zware neerslag, zou over Punthorst komen. Maar op het moment dat zo'n bui bij ons aankwam .... en alle droogwaar netjes onder dak stond en we ademloos zaten te wachten op ál dat frisse water voor ál onze dorstige planten .... 





..... op dat moment kwam er gewoon niks. Geen druppel!! Nada!!


Ik werd er boos van, alleen weet ik niet goed op wie. 


Affijn, vanmorgen vroeg kregen we toch vijf millimeter en dat is méér dan op sommige andere plaatsen. En alles helpt. Oók die vijf mm. Al verdampt er elke dag óók wel ongeveer 5 mm.


De eerste activiteit vanmorgen, ná het rondje dieren, was een afspraak bij Mirjam. Zij heeft mij opgevolgd als voorzitter van de natuurvereniging, maar eigenlijk doen we het nu samen. Vandaag hadden we een afspraak met een journalist. Hij wilde graag van ons horen hoe we tegen de toekomst van de vereniging aankijken. Wat er gaat veranderen, enzo.


Dat was leuk. Om daar eens goed over na te denken en de dingen op een rijtje te zetten. 






Mirjam woont trouwens op een schitterende plek, midden in een bos in IJhorst, waar ze een voedselbos  aan het maken zijn. Geweldig leuk om te zien hoe ze midden in zo'n bos ook voedselbedden hebben gemaakt en vele vruchtbomen, noten en bessen geplant. Maar ook andere dingen zijn er te zien. Zoals een wilgendome.


Ik weet niet hoe je het schrijft. Het is een soort tipi, maar dan echt héél groot, gemaakt van wilgentakken. Dat gaat dan groeien en wordt een dichte beschermende hut. Middenin is een vuurplaats. En dát vond de fotograaf nou net een mooi plekje om foto's van ons te maken.


Ik zal het artikel tzt wel laten zien.


Dan de kippen. Helaas ... is het kuikentje Knuik tóch dood. Heel raar, want na een dagje redderen was ze weer zo kwiek als wat, en rende weer met mama kip in het rond. Toen gingen ze in het binnenhok slapen, en de volgende ochtend lag het kuiken dood in het hok.


Ik heb haar goed onderzocht, en vond bloedluis tussen de veertjes. Dus ... dát was het. Zó jammer dat ik dat niet eerder wist want dan had ik haar nog een dag thuis gehouden, en had ik eerst die hokken schoongemaakt. Maar helaas, ik wist het niet. We hebben nog meer kuikens die nu risico lopen, dus is het hele hok en alle broed- en kuikenhokjes grondig geboend. 


Geen luis meer te vinden. Voorlopig.








Och ja en dan komt er weer zo'n bordje tuin-cuisine voorbij. Want het leven bestaat niet alleen maar uit kuikenverdriet en bloedluizen natuurlijk! 😊😊


Het werd toch weer goed warm vandaag, en die vijf mm regen is echt niet genoeg voor de arme dorstige appelboompjes, achter op het weiland. Ze leven nog wel, dankzij de dagelijkse emmer slootwater, maar het is wel op het randje.









Verder geen grote klussen vandaag. Want al zei Buienradar van niet, ik vond het gewoon weer een tropendag! Dus heb heel rustig aan wat geoogst, en ook wat bossen uitgebloeide kruiden dit keer. Die kruiden oogst ik voor het zaad.


Om dat zaad eruit te krijgen kun je de bossen in een plastic of papieren zak stoppen, met de kop eerst, en het kruid rijpt dan verder af en laat zijn zaden netjes in de zak vallen. Hierboven zie je zo een bos koriander en raapstelen en teunisbloem. Allemaal zeer waardevolle zaden.


  




Van tomaten, paprika, basilicum, pepers, knoflook, moesmix, appelazijn, en wat zout, wil ik binnenkort tomatensaus maken. 


En ons bezoek vanmiddag, een jong gezin uit omgeving Den Haag, die hier in de buurt vakantie vierden en wel een bij ons wilden rond kijken naar aanleiding van het blog, die hadden een serie prachtige potten meegenomen. Precies geschikt voor die saus!


Vader Jeroen had al eerder wat van die potten gebracht, maar die zijn allang allemaal in gebruik. Dus, erg bedankt weer hoor!


  


 


En ook voor jullie hulp bij het voeren en laven van de koeien! 😊💪



8 reacties:

Emie zei

Zo leuk dat ik de moeder van dit gezin,Magda, ken en haar nu op jouw blog tegenkom.

Anoniem zei

Bloedluizen zijn zeer vervelend voor de kippen. Ze komen in de nacht uit kieren te voorschijn en zuigen de kippen leeg. Je zou ander materiaal voor de kippenstal kunnen overwegen, zonder kieren en gemakkellijk schoon te maken. Misschien heeft Willem een oplossing, hij lijkt mij altijd veel kennis te hebben van alles wst met landbouw en veeteelt te maken heeft.

Marie zei

Wij deden altijd een dikke laag witkalk strijken op de binnenkant van het hok. De kieren strijk je er goed mee dicht en door de witte kleur zie je de bloedluis eerder.

Lies zei

Clarien, 't is hier ook van dat... 1,5mm. in de pluviometer op exact 14 dagen...
Je kuikentje, spijtig.
Mooie, lekkere oogst laat je zien!
En wijze les, om kruiden te oogsten/drogen, voor zaad...
Tof bezoek!
Lie(f)s.

Anoniem zei

Als 👩‍🌾 boerin zou je nu toch zo langzamerhand ook je eigen ‘weerbericht’ moeten kunnen maken. Een heleboel buitenmensen (vroeger) konden dat. 🙄 Sommige beter dan anderen, maar toch....... 🤔 Buienradar of de app van het knmi is gewoon knudde.
Hier was ook geen regen gevallen. Gistermiddag een beetje. Dat koelde ietsjes af.
Leuk dat het gezin langs mocht komen. Leerzaam voor de kinderen ook.

Jannie zei

Wij hebben 44 mm gehad
Maar daar hoef je ook niet te verlangen
Het kwam gewoon binnen met zo,n bui
En hagelstenen
Janny

Mariëtte zei

buienradar is inderdaad niet echt betrouwbaar.
Ik gebruik de app weer&radar. Misschien ook iets voor jou?

Willem zei

@anoniem op 23:48 uur, ik put vooral uit herinneringen uit mijn eigen kindertijd en jeugd op de boerderij van mijn ouders. Trouwens, mijn hele familie bestond uit boeren, en ook in mijn woonomgeving was het allemaal boerderij wat de klok sloeg. het boerenbedrijf waar ik op opgegroeid ben was nog kleinschalig en gemengd bedrijf. Mijn ouders hadden een best grote boerderij; 13 ha en later hebben ze er nog 12 ha bijgekocht. Omdat Clarien op ongeveer dezelfde manier boert zoals ook mijn ouders deden herken ik veel en schiet me vaak wel weer te binnen hoe dat bij mij thuis gebeurde. Ik ben geen boer geworden en evenmin een van mijn 7 broers en zussen hebben zich aan het boerenleven gewaagd. Voor mij gold als belangrijkste reden dat je dan altijd te maken zou hebben met vee. Het was destijds, -tweede helft jaren '40 en de jaren '50-, ondenkbaar dat je een boerderij kon hebben zonder koeien. Ik heb absoluut niks met vee of dieren.
Maar om terug te komen op de bloedluis; mijn ouders hadden wel twee kippenhokken met zo'n 300 legkippen, -aan die schaalvergroting deden ze dus al mee voordat het een politiek item werd-. Een hok was van steen en 1 hok was opgetrokken uit planken. De hokken werden een keer per jaar schoongemaakt en voorzien van een nieuwe bodemlaag (turfstrooisel). Na de schoonmaak werd het houten hok in de carbolineum gezet en het stenen hok werd gekalkt. Goed voor het ongedierte werd er gezegd, dus ook bloedluis. Nou geloof ik dat carbolineum niet meer gebruikt mag worden en daar kan ik me iets bij voorstellen. Het houten hok stonk dusdanig dat zelfs de kippen er een dag niet in wilden en in de ren overnachtten. Het gekalkte hok werd door de kippen meteen weer ingenomen.