Bladzijde drie?

on maandag 3 augustus 2020








Elke paar weken verandert de kleur van het keukenboeketje. Omdat er elke paar weken weer heel andere kruiden bloeien langs ons wandelpad. Met weer andere kleuren.

Kruiden staan echt óveral om je heen. En bijna al die wilde kruiden hebben een min of meer geneeskrachtige werking. Bij de meeste kruiden is die werking heel mild. Daar kun je gewoon thee van drinken. Zo'n kruid zal beslist géén ernstige ziektes genezen, maar ondersteunt wel jouw eigen herstelvermogen. Het kan helpen om te voorkomen dat je die ziektes krijgt.

Sommige andere kruiden hebben hele sterke en zelfs giftige stoffen. Vandaar dat je wel zeker van je zaak moet zijn als je met kruiden gaat werken. Lees er boeken over en kijk op internet. Er gaat een wereld voor je open.

En écht waar .... het groeit overal om je heen!! Ik kijk hier nu gewoon even uit het raam in de bijkeuken, en daar zie ik zo al een hele bende staan. Violen, aalbessen, hop, braam ... allemaal van die waardevolle kruiden. Oh .... en kijk .....

 



De gewone lijsterbes!!

Hij is op het moment prachtig, die bes, fel oranje. Maar wel erg zuur. Als je wacht tot september of oktober is hij wat zoeter en dan kun je er (met suiker of honing) jam of gelei of siroop van koken. Die eerlijk gezegd niet echt heeeeeeeeeel lekker is, maar die je kan gebruiken als middeltje tegen ongeregeldheden in je darmen. Een paar theelepeltjes per dag.

Ook hebben de bessen een heilzame werking op de bovenste luchtwegen. Dus, zo'n siroop is écht iets voor de herfst!


Een tijdje geleden begon ik een kruidenboekje. Elke week een kruid bestuderen, en in dat schriftje bijhouden. Het is nu al bijna een half jaar geleden, en ik ben nog niet verder dan bladzijde twee.

Haha, want in het voorjaar en in de zomer is er helemaal geen tijd voor zo'n boekje.







Neem nou vandaag. Een gewone dag. Helemaal gevuld met het ene na het andere klusje.

Huis, was en bedden, tomaten inspuiten met anti-schimmel-oregano-elixer (moeten we nog even een leuke naam voor verzinnen!), aardappelloof maaien (want daar komt ook al de eerste schimmel opzetten), koeien laven en voeden en met de hond wandelen.

En toen bij de koeien leek het erop dat er een daverende bui zou komen, hier. Oh ... SUPERfijn!! Het is hier alweer zo droog! Ik heb eerst de regentonnen leeggeschept in emmers, en de tonnen schoongemaakt. Zodat al dat schone frisse regenwater de tonnen weer kon vullen.

Toen kwam Paul thuis. En wilde ergens een hapje gaan eten. Oók leuk! En terwijl we in Dalfsen uit eten waren góót het daar van de regen. Ik werd helemaal blij!!  💧💧💧


Maarrr ....




....... in Punthorst was maar een halve milimeter gevallen. Sjips.😔 Alle tonnen zijn nog gapend leeg.


En de kruiden blijven mij tussendoor bezighouden. Op de achtergrond heb ik de studie weer opgepakt. Deze keer ben ik me aan het verdiepen in de Guldenroede. (o had ik al eerder geschreven geloof ik?)

Het gaat niet snel. Soms 's avonds een uurtje. Maar het gaat gestaag.






Je ziet op de achtergrond een pot guldenroede-thee. Die is gezet met drie toppen van de guldenroede, twee toppen munt, en een klein vleugje maple syrup. Het is een heerlijke thee.

Wat betreft de werking van kruiden, je kunt daar veel over vinden. Ik raad je wel aan om verschillende boeken te lezen, en ook meerdere websites, en dan kijk je waar ze met elkaar overeen komen.

Zo heb je zekerheid over de werking, en ook over de hoeveelheden die je moet gebruiken.







Nou, het ziet ernaar uit, dat na bladzijde één en twéé ....





... er nu eindelijk na een half jaar een bladzijde drie zit aan te komen!

En ondertussen klinkt hier voor mijn raam de hele avond al een prachtig concert. Ik ben namelijk naar de zolder verbannen, omdat ik zoveel troep om me heen heb, dat de eetttafel helemaal vol lag. Het is een prima plekje hier!






Compleet met merelconcert!



3 reacties:

Lies zei

Wij kregen ook een halve mm., Clarien. De emmers stonden/staan ook gevuld, om plaats te hebben voor de regen...
Je boeket is weer super, je boekje heel mooi.
Lie(f)s.

Anoniem zei

anti-schimmel-oregano-elixer : ASO elixer voor de tomaten? Tegen die asociale schimmel?? ^-^ Succes!

Anoniem zei

Wat een goed idee die oreganothee! Ik vroeg me af of coloradokevers ook wel eens op tomatenplanten zitten?