Er gaat niets boven ..

on vrijdag 13 september 2019




Naar Groningen ging de reis weer, vandaag. Want daar zit de dichtst bijzijnde Decathlon, en ik had wat sportspullen nodig.

Het wordt je erg makkelijk gemaakt, inkopen bij die grote winkelketens. Ze zitten allemaal vlak bij elkaar, vlak aan de ringweg, gratis parkeren, en heel veel keuze.

Er waren zelfs twéé van die mega-sportzaken.






Ook binnen is het een fluitje van een cent. Voor elke sport is er een aparte stelling. Je zoekt jou sport op en ziet in één oogopslag wat ze hebben. Overal zijn kleedhokjes, en er is geen in de weg lopend personeel dat je van alles probeert aan te smeren.

Heerlijk anoniem shoppen. Ik was in een mum klaar.

Toen ook nog gekeken bij de pilates-attributen. Het is erg leuk om in een les kleine gewichtjes of ballen of stokken te gebruiken. Dat doorbreekt het patroon, en met zo'n simpel dingetje kun je weer heel andere oefeningen doen.





Bij de kassa ging het ook in een razend tempo. Je gooit je spullen op een hoop in een bak, en pling ... daar verschijnt het totaalbedrag op het scherm. Pinpas ervoor, klaar. Drie seconden.

Maar ik had een verkeerde broek meegenomen. Nou, ook zó opgelost. Naar de service balie, de medewerkster nam de broek terug, ik hield mijn pinpas weer ergens voor en húp het bedrag was teruggestort.

Erg makkelijk, zo shoppen. Je bent in een wip klaar en kan dan lekker door de stad wandelen en alles bekijken. Ik had nog ruim een uur over, dus ben richting het restaurantje gelopen waar Liek werkt.





Dit keer maar eens door de Pelsterstraat. Een soort achterstraat van de drukke Herenstraat is dat. Ik kom daar nooit want er is eigenlijk niks. Maar toch ook weer wel. Als je goed kijkt is alles boeiend.

De Pelsterstraat heeft ook heel veel van die kleine stegen. Van die dwars-stegen die de grote straten verbinden. Groningen stikt ervan.







En het eindigt op de Vismarkt.

Markten, altijd leuk. En lekker. Er was een kraam met wel veertig soorten aardappels.






Wat opvalt is Groningen zijn die fietsen overal. Dat is natuurlijk in elke stad in Nederland, maar Groningen spant de kroon.






Koffie en een broodje, in het restaurant '25' in de Oude Kijk in't Jatstraat, waar Liek werkt. En meteen even de paperassen uit de tas opgeruimd.

En verder weer, kijken, naar straten, gebouwen, mensen. Want dat doe je in een stad.











Zo leuk bedacht, die twee kussentjes.

En een winkel voor borduren was er ook. Als ik er de tijd en het geduld voor had, zou ik die linksboven gaan borduren. Met die boerderijdieren en boerderij. Al zie je hem niet zo goed op de foto hieronder.







En kijk nou!

Een straat .... zonder fietsen! Het is bijna eng! En helemaal netjes en opgeruimd. Wat dat is?




Het zijn de Groningse wallen. Gewoon, de Nieuwstraat. Waar de dames van plezier werken. En die fietsen zeker niet zoveel.

Ook daar mag ik graag even kijken, naar de gewone huiselijke dingen. Zoals een mevrouw die haar bezoeker nakijkt, die het cafeetje ernaast ingaat. Daar staat wel een fiets. Maar die is natuurlijk van de bezoeker.






Op het Zuiderdiep heb je hele mooie panden. Je moet daar vooral eens van een afstandje naar kijken, hoe mooi die soms gerestaureerd zijn. Sommige van die details zijn echt de moeite waard.

Zoals hierboven, dat zaakje rechts, met dat groen en rood, daar zijn prachtige tegels in verwerkt.





Jaja. Een stad. Altijd heel veel te zien.

Jammer dat ik maar een uurtje had, maar Paul moest vanmiddag weer weg. En dan moet ik weer thuis zijn, want ja, de dieren. We kunnen nooit lang van huis, allebei tegelijk.

Anders had ik zéker even een praatje met haar gemaakt.







De zon is allang weer gedaald over de Beentjesgaven. En alweer een dag voorbij ..


3 reacties:

Willem zei

In de media zou dit een sfeerreportage genoemd worden, want je hebt de sfeer goed weergegeven van 'Stad'.
Gek genoeg, ik ben redelijk dicht bij Groningen geboren en opgegroeid, maar het kwam niet bij me op om naar Groningen te reizen. De enige keren dat ik er kwam was soms met mijn moeder, als er kleren gekocht moesten worden. Voor mijn moeder een favoriet uitsapje, maar ik had al op vrij jonge leeftijd in de gaten dat ik geen stadsmens was en ben het ook nooit geworden.

Die vele fietsen zal er ook mee te maken hebben dat Groningen een studentenstad is en volgens mijn broer, die er een jaar of vijf studerend (?) heeft doorgebracht, een gezellige studentenstad. Ik neem het op zijn gezag aan.

Vind het nog altijd een merkwaardige naam; de Oude Kijk in 't Jatstraat. In zijn studietijd heeft mijn broer er een tijd een kamer gehad en hij vertelde me dat de naam te maken had met scheepvaart of een schipper. Het ligt me bij dat 't Jat het water was, en vanaf een schip kon je in de straat kijken. Iets dergelijks herinner ik me ervan, maar die herinnering is stokoud; nog van begin zestiger jaren, en ik ben inmiddels op een leeftijd dat enig slijtage aan het benul zich begint af te vertonen.

Anoniem zei

Ja, er is vanalles te zien in zo'n stad.. zelf ben ik na een uurtje ook wel 'voldaan'.. en dan snel weer terug naar het groen.
De art nouveau/ Jugendstil gevelversieringen zijn echt prachtig hé! Fijn wanneer dit gerestaureerd en verzorgd wordt.
HGr Hilde

tientonnerelf zei

Thuis is het ook een plaatje ! Oh ...... die foto van die kippen 😍