De allereerste pompoen.

on woensdag 11 september 2019




Eigenlijk klopt dat niet .... want de allereerste pompoenen, die heb ik allang weggegeven. Er zijn allang pompoenen rijp. Ze zijn vroeg, dit jaar, en wat aan de kleine kant, door de droogte.

Maar dit was de allereerste pompoen ... die wij zelf aten, dit seizoen.

Paul zat er al op te azen. Hij is gek op pompoensoep. Helaas was hij gewoon aan het werk vandaag, en zat ik met de lunch alleen aan de soep. Ik heb het simpeler dan simpel gehouden. Alleen dat wat je hierboven ziet, ging in de soep. Pompoen, ui, knoflook, basilicum, en een schepje verse bouillonpasta.





Zo'n aller-allereerste pompoen, een paar minuten geleden vers uit de tuin gehaald, als je die opensnijdt, dan moet je echt even ruiken. Die geur ... is onvergelijkbaar. Zo lekker zoet en fris en pompoen-ig.

En zo'n soepje he, dat is puur goud.

En allemaal tuin, behalve het zout.

(hee! een gedicht! ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š)







De rest van de pompoen daar kreeg Paul wel wat van mee. Want die ging vanavond in de vulling van de courgettes. Even kort gebakken, met wat gehakt, een halve ui, knoflook, een paar tomaten, blokjes gekookte aardappel, het binnenste van de courgettes, vers maggiblad en verse peterselie, en natuurlijk weer die bouillonpasta. En kerrie. En peper.

Eigenlijk is gevulde courgette gewoon .... restjes opmaken. Haha net als quiches en gevulde ommeletten en al die andere rommelpotjes.

Kaas erover raspen, bakken in de oven.





Die allereerste pompoen aten we vandaag dus met huid en haar op.

Nou, een klein stukje huid bleef er over.




Of wacht, dat klopt niet ....

... ook nog wat ingewanden.




Op woensdag verzet ik altijd het draad van Bella. Dan krijgt ze er weer zo'n zes- tot achthonderd vierkante meter weiland bij. Dat is zat voor een week.

Ze is dan altijd heel blij en staat bij het draad te wachten tot het knoopje los is ....

.. en dan rent ze het nieuwe stuk op.





... en daarna gingen Brit en ik weer harken. Want er was weer gemaaid langs het pad.

De meneer van Gemeente Dalfsen, die vorige week kwam maaien, zette toen bij Bella's weiland de motor uit en ging haar weilandpomp rechtop zetten. Die lag plat. Wat aardig! Ik erheen.

'Dankuwel hoor. Ze gooit hem helaas steeds weer om.'
'Maar hoe krijgt ze dan water?'
'Oh maar ze heeft ook een waterton.'

Goed van zo'n man, dat hij even checkt of het dier wel goed verzorgd wordt.

'Mag ik dat gras opharken?' vroeg ik ook nog voor de zekerheid. Ik doe het altijd wel, maar heb er nooit om gevraagd.

'Mevrouwtje, alles wat u opharkt, scheelt ons maaiwerk. Dan groeit het minder snel weer aan. Dus graag.'

Nou, en dat deden Brit en ik dus, vanmorgen. Gras harken. Compost jutten.




Tot het ging regenen. Een klein buitje?

Dacht het niet.

De hele middag regen. Goed. Dan blijven we binnen bij de katten. Die wilden ook niet naar buiten vandaag. Die schrokken zich wild van de regendruppels. Dus, met z'n allen bank hangen.







Net wakker. Dan krijg je nog wel eens een scherpe foto.

Vanmiddag, in een oud boek, kwam ik deze foto tegen. Wist je waar de naam Wall Street vandaan komt? Van Hollanders!




Die bouwden rond 1650 in New York (dat toen nog gewoon Nieuw Amsterdam heette en door Hollanders was gesticht) een muur langs de oostzijde van hun nieuwe stad, tegen indringers. (Muur = wall)

En die muur, dat is nu dus ... Wall Street! Dus waar vroeger de Hollandse soldaten op wacht stonden, daar schommelen nu onze aandelen! haha

Nou, weet je dat ook weer!๐Ÿ˜Š


5 reacties:

cin zei

Haha, Wall street ... die muur zou maar de helft van de verklaring zijn. Oorspronkelijk zou de de straat "Waal straat" geheten hebben, omdat er een groep Belgische Walen woonde. Toen die muur er kwam was het een kleine stap naar de naam Wall street, of het echt zo zit weet ik natuurlijk niet zeker, ik heb het ook maar ergens gelezen ;-)

Clarien zei

Haha wat leuk, een Belgische versie en een Hollandse! :))

Misschien zijn er wel meer versies van het verhaal!

Willem zei

In New York is de invloed van de tijd dat het een Nederlandse kolonie was, nooit ver weg. Wijken als Harlem en Brooklyn zijn wel de meest bekende voorbeelden ervan, maar je hebt ook 'VanBuuren, '-een straat voor zover mijn kennis reikt-, genoemd naar een van oorsprong Nederlandse emigrant, die president van de VS is geworden. En de Waalstraat kan ook heel goed bestaan hebben, zonder dat het met een bevolkingsgroep te maken had. En was in de tijd dat de huidige VS gekoloniseerd was, het niet zo dat je nog sprak van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden?
Sinds een kleine 50 jaar woon ik aan de rand van het rivierengebied en heb voor al heel veel verschillende namen gehoord voor de ronde meertjes die ontstaan bij een dijkdoorbraak; Walen, kolken, wielen en braken. In mijn werkzame tijd kwam ik er achter dat er in Oosterhout (Betuwe) een carnavalsvereniging bestaat die "De Wielewalen" heet. De naamgeving heeft niks te maken met het kleurige vogeltje, maar met een dijkdoorbraak en ze vonden het wel geinig om de vereniging een naam te geven die voor meer uitleg vatbaar is.

Naomi zei

Klopt dat van Wallstreet. De andere straat / gebied die dezelfde naam kreeg staat bekend om heel wat anders. De Wallen :)

Anoniem zei

Prachtige foto's weer.
Leuk dat Bella zo klaar staat, het lijkt me in het echt al helemaal een aandoenlijk gezicht.
Hier wordt ook op de pompoen geaast,.. maar hij lijkt nog niet helemaal rijp te zijn.. (zachte stengel ipv kurkachtig, nog geen holle klank)
Bedankt voor het recept!
HGr Hilde