Flits.

on zaterdag 16 maart 2019




Als je blogt, ben je óók fotograaf. Telefoon in de jaszak, en als er iets te zien is ... flits ....

Wegwaaiende klompen.

En het gekrioel in de vensterbanken. Die mini wurmkes van plantjes .... armpjes wijd uitgespreid. Hallo hallo zie je ons groeien?? We zijn al een stuk groter dan gisteren!

flits flits





Achter het dakraam raast de storm, en zie ik géén koeien, wat dus betekent dat ze binnen liggen, warm in het stro. In de verte een kale tuin, waar het allemaal nog moet gebeuren.

De hele zomer aan het werk op dat stukkie land. Al ons eten er weer afhalen. Misschien ook dat van het vee.

Wacht maar, als de storm is uitgeraasd, dan!! 😊

flits





De zaden liggen klaar op de overloop. Wat je hier ziet, in die doosjes, dat is de basis voor die honderden en honderden kilo's groenten.

En bloemen, héél veel kleurige bloemen.

flits

De kas. Die hebben we nog maar net, maar is nu al onmisbaar. Daar is het licht en kunnen zaden ontkiemen en aardappels spruiten.

Kijk, het begint al!    flits flits






En de dieren.

Ooit las ik een leuk blog van iemand, maar iedere keer als ze een reeks kippenfoto's plaatste scrolde ik daar zo snel mogelijk doorheen .... zóóó niet boeiend ..... waarom maakt iemand in vredesnaam steeds foto's van zijn kippen? Dacht ik.

Haha.

flits  (flits flits flits flits flits flits flits flits flits)

😊😊






Een rabarberblad wat geboren wordt. Het lijkt net alsof het uit een ei komt. Prachtig.

flits


En de larix. Ken je die?

Het is de enige naaldboom die 's winters kaal wordt. En hier zie je de nieuwe naaldjes komen. Ze groeien in bosjes bij elkaar, het zijn net sterretjes.

(Jammer dat mijn hand er ook op moest, maar anders kreeg ik het niet scherp.)

flits flits







Maar ..... bij het foto's maken van een hoop pompoenen, ging er iets mis.

Ik zat met één knie in het gras, om het er goed op te krijgen. Nou, even stilliggen jongens!

flits flits





...... zo mooi die pompoenen, in hun laatste uur ....... haha .... alleen .....








Je moet niet je knie midden in een koeievlaai zetten natuurlijk. Anders wordt je uitgelachen door een stelletje oude pompoenen! 😂😂



Ik wens je een flitsend weekend!




9 reacties:

Lies zei

Héérlijk 'flits'logje, Clarien.
Hahaaa…, he laatste foto -> you make my day !
Lie(f)s.

moestuinheks zei

heerlijk die foto's.... herkenbaar ..bij mij staan de verspeende plantjes ook voor t raam te wachten..fijn weekend!! en na dinsdag wordt het voorjaar wordt er gezegd...

Daphne zei

😂😂
Dan krijgen we maandag vast een "flits" van de wasmachine die volop draait.
Fijn weekend!

Christel | Het rijke wijf zei

Hahaha, gelukkig is het een geurloos blog.

Anoniem zei

Ik word heel blij van je kippenfoto's (en het blog + Willems reacties in het algemeen). Leuk, herkenbaar en leerzaam!

Anoniem zei

hi Clarien, ook ik word erg blij van je kippenfoto's en je blog! Veel succes met je moestuin! Nog reuze bedankt voor je tip om je glazen ovendeur te reinigen met as van de open haard en nat keukenpapier. Het is prachtig schoon geworden. Heel blij mee. groeten, Linda

Willem zei

Jij ging dan met een knie in een koeienvlaai, maar dat kun je nog altijd beter hebben dan midden in een nest van allerlei kruipend gedierte gaan liggen om de optimale foto te maken. Dat laatste is mij een paar jaar geleden overkomen toen ik met zoonlief door Scandinavië trok. Tijden een rustpauze zag ik een alleraardigst klein bloemetje tussen het gras staan. Om een duidelijke foto te kunnen maken moest ik maximaal inzoomen, eigenlijk was het eerder een macrofoto die ik maakte. Omdat je op zulke momenten het toestel superstabiel houden moet, zat er voor mij weinig anders op dan op mijn buik in het gras te gaan liggen. bloemetje vol in beeld en afdrukken. Dat alles had me zo in beslag genomen dat ik pas bij het bekijken van de foto merkte dat het enigszins kriebelde onder mijn shirtje en nadere inspectie leerde dat het bodemleven op die plek erg rijk geweest moet zijn; mieren, torretjes en ander kruipend gespuis. Dit alles is een jaar of vijf geleden en mijn frustratie is dat ik de naam van het bloemetje nog steeds niet weet. Heb inmiddels botanica al helemaal doorgekeken en ook zoektermen op internet bieden tot nu toe nog geen soelaas, maar ik blijf optimist en ben ervan overtuigd dat ik het wel kom te weten.
In een oud blog van je las ik over het stekken van houtachtigen, in dit geval Linden en over de hulp die je kreeg van een plantsoenendiensmedewerker. Nu ben ikzelf ook een liefhebber van kweken en stekken doe ik dan ook met enige regelmaat. Ik heb nog een aanvulling op het snijden van stekken; gebruik altijd schoon en scherp gereedschap is de allerbelangrijkste. Maar een stek moet echt met de onderkant in de aarde staan en als je stengelstekken neemt dan is het niet altijd goed zichtbaar wat de onder- of bovenkant is. Om die reden snijd ik de onderkant altijd schuin aan en de bovenkant recht. Voordeel hiervan is dat je de onder- en bovenkant nooit verwisselt en dat het verdampingsoppervlak boven minimaal wordt, terwijl aan de onderkant extra callusvorming ontstaat wat weer positief werkt voor de wortelvorming. Over het gebruik van groeihormoon zijn de meningen nogal verdeeld; bij 'oude' houtstekken gebruik ik het wel, maar bij eenjarige houtige stekken is het vaak overbodig.

Anoniem zei

O, jakkes Willem. Het idee al. 😱 Brr....
Mooie foto’s Clarien.

Lies zei

'k Mis je (log), Clarien…
Lie(f)s.