Tuinweken.

on vrijdag 29 maart 2019







De appelwijn van vorige week. Hoe het gaat?

Ik heb het vandaag geroerd, met een schone lepel. Nu moet het weer vier weken verder gisten, en af en toe moet je roeren. Vooralsnog lijkt het helemaal niet op wijn. Het lijkt op appelprut met daaronder een dikke gistende massa.

We wachten geduldig af.






En verder .....

..... zijn de tuinweken begonnen. De komende weken, nou, zeg maar maanden, woon ik weer in de tuin. Van maart tot juni ben je onder de pannen.

Dan een paar weekjes wat rustiger op de tuin, en dat komt net mooi uit want dan begint het hooien, op de weilanden. En daarna, begint het oogsten. En het maaien en dorsen en opslaan.

Nee, voorlopig geen lange verhalen hier. Gewoon, korte snapshots! 😊





Vandaag en gisteren zijn er twaalf rijen uien gepoot. Per rij, ruim honderd uitjes.

Ik zet die altijd in het wortelvak, tussen de rijen bietjes en wortelen. Dat is een goeie combinatie. De uitjes houden door hun geur de wortelvlieg en de bietenvlieg weg. En andersom, worden de uien door het dikke loof van de bieten en wortelen, en door hun geur, beschermd tegen de uienvlieg.

Toen kwam Guiseppe vragen of ik kon helpen op de plantmachine. Ze misten één persoon.





Met z'n drieën zet je plantje voor plantje in de grond.

Een hele pallet vol spitskool hebben we geplant. En broccoli en Chinese kool en nog meer. En ondertussen een beetje kletsen. Best gezellig.

Ook hadden we nog een jarige. Onze jongste telg werd 21 vandaag.  Reden voor taart, een etentje in Zwolle, en morgen de hele familie op bezoek!

  





Wel fijn met grote kinderen, dat ik er zelf niks aan hoef te doen.

Alleen maar de pinpas afgeven. 😉😊




2 reacties:

Willem zei

Je zelfvoorzienendheid gaat dus zover dat je ook je eigen drank brouwt, begrijp ik. Wat ik me afvraag is wat je met het restproduct doet als de appelwijn gebotteld is. Bierbrouwerijen leveren de bostel aan veeboeren, die het gebruiken als eiwitrijke toevoeging aan het voer en ik heb ook gelezen dat bakkers het soms toevoegen aan brooddeeg. Het schijnt lekker brood op te leveren. Hoe heet het restproduct eigenlijk van cider?
Hoe is het gegaan met de druiven. Hebben die de winter goed overleefd? Met de wintersnoei van mijn eigen druif heb ik, -ik kan het gewoon niet laten-, een tiental stekken genomen en die lijken allemaal aangeslagen te zijn. Als je belangstelling hebt; deze zomer heb ik er wel een aantal over, want ikzelf heb ze niet nodig. Ik beleef meer plezier aan het stekken en opkweken ervan tot een volwassen plant. Als ze eenmaal zover zijn, dan kunnen ze weg wat mij aangaat. Dus als je nog een (mini)wijngaard beginnen wilt...

Clarien zei

Ja hoor Willem ik heb zeker belangstelling. Voor onszelf, voor langs de paardenbak, maar ook om weer door te geven aan anderen. Goed opgekweekte stekken zijn echt leuke kado's!

Jou stekken hebben de winter allemaal overleefd, bij ons, en bij vele anderen. Vooral de potplanten daar heb ik veel weer van doorgegeven.

Dus .... kom gerust weer es een bakkie doen! :)