Weer weg.

on zaterdag 16 juni 2018




Zaterdag.

Al heel vroeg vanochtend tuften er allemaal oude trekkers over de weg. Allemaal van die Old Timers, met ook heel wat old timer bestuurders. Waar gaat dat heen? Geen idee. Er zal wel een show in de buurt zijn.

Ik kan er niet heen, want heb afgesproken met mijn zorg-maatje Suzanne, in Bussum. Elke drie maanden zoek ik haar op en doen we iets leuks. Suzanne mag altijd kiezen. Meestal wil ze eerst een (klein) rondje door het dorp lopen, en dan iets lekkers eten met koffie erbij.

Prachtig plan!








We halen meteen wat kadootjes, voor deze en gene, onder anderen een verjaardagskalender met de prachtige tekeningen van Carl Larsson. Het zijn van die tekeningen waar je blij van wordt.

Hij tekende zijn eigen huis en zijn eigen gezin. Een tevreden mens was hij, volgens mij.





Ook even wat foto's van een tas gemaakt, bij de Wereldwinkel. Die zijn voor mijn eigen archief. Het is een stevige canvas tas, die zo te zien heel makkelijk na te maken is.

Aan de tas maak je zes stevige lussen, waar je een gekleurd touw door haalt. Dat is als hengsel bedoeld, maar ook om de tas mee dicht te trekken. Simpeler kan niet!

Idee om van 't winter eens te proberen. En ook voor het Tassenteam!






Terug uit Bussum wilde ik vanmiddag langs een biologische melkveehouderij, in Rouveen, die open dag had vandaag. 

Maar ik verdwaalde in die achterweggetjes. Als je hier het dorp uit rijdt, kom je op allemaal kleine weggetjes, en zijweggetjes, en moet je soms zelfs ....







...... over een zandweg!

Maar geen probleem. Je kan prima rijden op die zandwegen. En toen waren we er!










We kwamen door de stal naar binnen. Dus eerst kennis gemaakt met de koeien. Ik sprak een man uit de buurt en die alles wist van deze koeien. Het zijn MRIJ koeien. (Maas-Rijn-IJssel koeien)

En dat zijn hele geweldige koeien! Ze zijn oerhollands, sterk, niet al te groot, kunnen als melkkoe en als vleeskoe gebruikt worden, ze leven lang (hoera!) en zijn vriendelijk van karakter. Waarom niet heel Nederland vol staat met deze koeien? Dat is omdat de melkproduktie niet zo extreem hoog is als bij sommige andere rassen.

Maar de melk die ze geven heeft dan wel weer een hoger eiwitgehalte. En is dus voedzamer!

Het was ontzettend leuk op de boerderij. Er was veel informatie over gezonde voeding voor je (biologisch) vee. Het gaat dan niet alleen maar om zoveel mogelijk melkproductie uit je vee te krijgen, maar vooral om je vee zo gezond en tevreden mogelijk te krijgen. Prachtig!!







Ik ben (stiekum) ook wel geïnteresseerd in koeien, en in wat een gezonde koe moet eten. Dus daar ook even foto's van gemaakt.

Want die voeding ... kan je dat zelf produceren? In je moestuin en in je graanveldjes? Het lijkt er wel op. Voor een groot deel tenminste.






Het enige in dit rijtje wat we nu niet kweken is soja. Dus dat gaat volgend jaar ook in het teeltplan!

En wat de kippen moeten hebben, en alle andere dieren, daar was ook informatie over. Haha misschien niet voor jullie allemaal even boeiend .....





....... dus we lopen de schuren weer in. Waar vele bezoekers rondlopen, veel jonge gezinnen, en veel kinderen. Want daar zijn ook nog puppies en kittens te bewonderen!

Het barst van het jonge leven hier!












Geweldig! Wat een mooi bedrijf! En wat een lef van de boer en de boerin dat ze zomaar, tien jaar geleden, het aangedurfd hebben om een gangbare melkveehouderij om te zetten naar een biologisch bedrijf. Prachtig gezond vee hebben ze nu. En een goed onderhouden plaats. Een mooie moestuin. Schitterende velden rondom vol met kruiden en bloeiende akkerranden.

Oh ... ik hoop dat vele jonge boeren uit de streek hun voorbeeld gaan volgen!!

Ik heb ze gesproken en we hebben afgesproken dat we contact houden. Dus je hoort er wel meer van! Het bedrijf heet ... maatschap Hoeve-Coster en ligt aan de Molenhoeksweg 1 in Rouveen. Ga er vooral eens kijken. Je kan er ook vleespakketten bestellen.

En dan. Weet thuis. Kijk. De oldtimers gaan ook weer naar huis! 😊






Wij gaan een paar dagen weg. Voor ons huis en 'veestapel' wordt goed gezorgd!

Als we daar wifi hebben meld ik hier wel wat. Zo niet, dan tot over een dag of wat! 🍦🌞



7 reacties:

Anoniem zei

Veel plezier jullie.
Fijn dat er voor alles gezorgd wordt.
Geniet er van.

Cornelia

Willem zei

Veel genoegen tijdens je uitje. Geen mooier iets dan in een situatie te verkeren die samen te vatten is als "Alles mag en niets moet"
Je beschrijving van de koeien deed mij denken aan de verjaardagen van mijn ouders. Om de situatie te beschrijven; alle familieleden waren op een of andere wijze wel betrokken bij het boerenleven en het vee, waar mijn vader weinig mee op had, was erg belangrijk. De discussie liepen vaak hoog op over met welk sperma de koe geïnsemineerd moest worden. Als je van stier A nam dan was de kans op een vaarskalf wel 85%, zat je hoog in de melkgift, maar weer iets lager in het vet, maar hoog in het eiwit. Nam je echter stier B, dan had je 75% kans op een vaarskalf, zat je wat lager in de melk, maar weer hoog in het vet en iets lager in het eiwit. Dergelijke discussies konden zeer hoog oplopen, want iedere boer vond zijn keus het allerbeste en verdedigde die keus dan ook tot het bittere eind. Vooral van de boeren die in een crisis geraakten als ze een dag geen koe gezien hadden; kortgezegd de Friese tak van de familie.
Kun je je voorstellen dat mijn vader niet van verjaardagen hield, hoewel hij een op-en-top familieman was.

WAT ik al lezend zat te bedenken is dat deze biologische boer waarschijnlijk geluk gehad heeft dat hij het zonder, of met weinig steun van de bank, kon beginnen met biologisch boeren. Vaak is het zo dat de banken bijna bepalen hoe je je bedrijf moet runnen, om de zekerheid te hebben dat ze hun geld, met rente, terugkrijgen. Zeker 10 jaar terug was die gedachte nog erg leidend in de bankenwereld.

Ellen zei

Veel plezier, geniet ervan!

Daphne zei

Wat een mooie dag!

Geniet van jullie paar dagen weg, heerlijk hoor en het weer gaat ook meewerken heb ik gehoord.

Margriet zei

Haha...ik voel hem aankomen: volgend jaar een kalfje !!!

Crafts 'n' Skills zei

Ik vind het echt aldoor genieten als ik bij je langs kom. Wat een heerlijke plaatjes van het boeren buitenleven laat je ons toch steeds weer zien! Juist nu ik (tijdelijk?) zonder auto ben en dergelijke uitstapjes haast een wereldreis worden is het des te fijner hier bij jou de sfeer mee te mogen maken. Dank je wel voor het steeds weer delen!

Ik wens je graag een paar fijne dagen toe. Geniet!

Anoniem zei

Wat is Nederland toch mooi he :) ,Maar ik had een vraagje . Ik wilde je mailen Zag alleen geen emailadres) ivm je tassen ... Ik heb jaren een eigen atelier gehad en gestopt maar ik heb nog veel garen , bandjes , stof over heb je interesse ? dan kan ik het eventueel bij je zoon afgeven. Ik woon in hendrik ido ambacht dus dat is vlak bij.
xxx philomene