Het www geeft lef.

on donderdag 7 december 2017






Warmonderhof 2013. De deeltijdopleiding voor biologische landbouw.

Een paar klasgenoten vroegen ... Hoe ben jij aan dat stuk grond gekomen voor je moestuin? En hoe leg je die tuin aan? Hoe begin je? Hoe kom je aan compost? Heb je al een teeltplan?

Pffft wat een vragen. 'Ik schrijf het wel op,' zei ik, 'in een blog. Dan kan je meekijken'






Et voila, het blog was geboren. Je kunt er ook hier wat over lezen.

Vanmiddag moest ik daar aan denken. Hoe ons leven is veranderd door deze plek op het www. Want vanmiddag werden hier weer spontaan spullen gebracht. Door een paar lieve vrouwen die ik zonder dit blog nooit ontmoet zou hebben.









De invloed van internet is zo groot, je hebt geen idee hoe groot eigenlijk.

Neem ons huis. Dat hadden we anders nooit gevonden. Ooit, toen ik een keer iets over Meppel schreef, reageerde een moeder, dat haar zoon de stad Meppel ook zo leuk vond. Iets in haar reactie bracht mij aan het zoeken op het www, en zo stuitte ik op De Zonnehorst.

Daar toen gaan kijken, en wat denk je? Náást De Zonnehorst .... stond een prachtig boerderijtje te koop.

BINGO!





Daar wonen we nu.

Behalve klasgenoten gingen steeds meer mensen meelezen, en veranderde de inhoud. En werd het een twee-richtingen blog. Want er kwam zoveel terug. Bloglezers werden vrienden, mensen brachten spullen, gaven tips en steun, en heel veel informatie.

Er is natuurlijk veel meer te vinden dan alleen maar blogs. Het www is een oneindig grote bron van kennis. Als je iets niet weet of voor het eerst doet, zoek je het even op.

Een sok stoppen bijvoorbeeld. Nog nooit gedaan. Tik het in op youtube ... et voila.






Netjes hoeft niet, als ze maar dicht zijn en niet heel erg bobbelig.

Je stapt veel makkelijker op nieuwe situaties af met www aan je zijde. Zelfvoorzienend leven? Alles is daar te vinden. Gezond en lekker en duurzaam eten? Het staat bomvol met foodblogs met prachtige recepten. Zelf iets in elkaar timmeren? Zoek het op. Je vindt het!

Alles en alles wat je wil weten en leren kan je opzoeken.


Afbeeldingsresultaat voor homestead

Goats On The Homestead




Afbeeldingsresultaat voor homestead



Het geeft vertrouwen, en het geeft ook een portie lef, om nieuwe dingen uit te proberen. Niet alleen zo'n sok hoor, dat was maar een onnozel voorbeeld. Maar alles. Je hele roer omgooien. Je durft gewoon meer met de kennis van de hele wereld onder handbereik.

Herkenbaar? Zet jezelf soms ook nieuwe stappen ..... door het www?


7 reacties:

Dufraing Marc zei

Je vindt er inderdaad alles op. Via een online cursus op youtube heb ik de beginselen van stuccen bekeken en dit ben ik nu in praktijk aan t brengen in ons (nieuwe)gastenverblijf in Frankrijk. Het is niet perfect en de evolutie gedurende de tijd (ben nu 2 weken bezig) is ook zichtbaar. Maar het geeft wel voldoening.

philivd zei

Voor het www.was er alleen het werk,vrachtwagenchauffeur,de geiten,konijnen,kippen,groetentuin,kaasmaken,slachten en 4 kinderen.Nu is het alleen nog www.voor de blogs en de recepten voor fermenteren en klaarmaken van gerechten.Misschien volgend jaar een groententuin,naast het varken en de kippen.

pieke zei

dit herken ik zó! ik ben een hele andere moeder geworden vanaf het moment dat ik blogs las van moeders die er in slaagden altijd het zonnetje te zien op dagen dat het eigenlijk allemaal een beetje te hectisch was. ik heb inmiddels het idee dat mijn hele persoonlijkheid veranderd is door de lessen die ik daar leerde. waar mensen het vaak hebben over het internet als een grote kijk-mij-eens-goed-nieuws-show haal ik daar iets heel anders uit, namelijk vier de dingen die goed gaan, die fijn zijn. en van daaruit ben ik verder gaan zoeken en volg ik nu mensen met levens die ik inspirerend vind en waar ik dingen van kan leren. Jou dus onder andere. Al zit ik het grootste gedeelte van mijn werkdagen achter een computer, ik geniet erg van jouw blog en leer van je levenshouding en daadkracht.

Clarien zei

Fijn om te horen Pieke. Dat is iets wat ik ook hoop, dat mijn blog niet een show-etalage is die anderen ontmoedigt, maar juist mensen vrolijk maakt en inspireert om dingen op te pakken.

Je probeert altijd wel dingen er een beetje leuk uit te laten zien op de foto's, maar dat is vooral bedoeld om kleur en vrolijkheid te delen, niet als kijk-mij-nou-het-leuk-hebben. :D

Marc en Philippe jullie zijn weer typisch van die voorbeelden waar ik weer wat van kan leren. Stuccen? Laat es zien! Kaasmaken en slachten? Dito!! :D

Willem zei

De afgelopen maanden heb ik met grote regelmaat dit blog gevolgd en ben me in de loop van de tijd meer-en-meer af gaan vragen wat je gaat doen als je niks meer hebt om te regelen en iets of iemand op enigerlei wijze te helpen of te zorgen. Of ligt het niet in jouw natuur om daarover na te denken en zie je op de een of andere wijze altijd wel weer iets waar je je mee bezig houden kunt.
Kortom, ik heb bewondering voor de manier waarop je in het leven staat en er gestalte aan geeft.

Adelheid zei

Ja, het www heeft mij ook veel gebracht. Nadat ik eerst als een kip zonder kop alles las wat me enigszins boeide, heb ik nu een paar blogs over van mensen die gewoon eerlijke dingen schrijven, in een vlotte, soms grappige stijl, dingen die mij inspireren. Inderdaad ook de levenshouding is heel belangrijk. Jouw blog hoort in dat rijtje thuis. Door jouw blog word ik geïnspireerd om ook allerlei dingen uit te proberen, niet ontmoedigd te raken als het niet direct lukt, en ik zit het vaak met een brede grijns te lezen. De foto's vullen het prachtig aan (ik moet nog lachen om dat worstje van kort geleden).
Ik zie ook wel een andere kant: doordat ik toch nog best veel lees op het www, zit ik ook veel te zitten! Tijd die ik ook actief zou kunnen doorbrengen. Ik probeer daar paal en perk aan te stellen, maar dat vind ik erg lastig. Hoe ga jij daarmee om? Of heb je daar geen last van?

Clarien zei

Heel herkenbaar. Omdat er zoveel te vinden is blijf je ook lang hangen. Ik heb dat vooral s avonds. Daar heb ik me maar bij neergelegd. Twee tot drie uur zit ik er dan wel achter. Tv kijk ik niet. Als de pc dicht gaat zet ik hem ook meteen uit.

Overdag geen internet alleen bij een acute vraag of als ik buienradar moet weten, en dan meteen daarna weer uit. Ik internet niet via mijn mobiel, dat scheelt ook. Nou ja ... appjes checken, maar die krijg ik niet zo veel. ;-)

Maar het blijft een valkuil!