Pittige bonen en pompoenchutney.

on donderdag 10 december 2015




Een winters maaltje, alles van het seizoen. Met bonen dus. En het dan ook nog leuk en mooi maken? Nou dat kan best. Want veel van die winterse groentes hebben mooie kleuren.

Maar eerst vanochtend ..... ging ik langs Betty. Want ons 'tasjeswonder' heeft weer zo'n dertig tassen gefabriceerd deze week. Hele grappige en mooie zaten er tussen. Ik kan ze niet allemaal laten zien, alleen even deze twee ....






Erg leuk .... van oude overhemden, dan heb je er meteen een zakje op! Of met zo'n ritsvak aan de buitenkant. Lijkt ingewikkeld, maar ze heeft ze heel simpel gemaakt, gewoon de rits er bovenop gezet.

Betty was ook aan het haken geslagen, boodschappen netjes. De beschrijving kwam hier vandaan.








Maar natuurlijk ook hier weer allemaal eigen variaties bedacht, zoals een touwtje door de bovenrand om hem dicht te trekken. Ja dat is slim, dan rollen je sinaasappels niet alle kanten op. En ook sommige tassen wat dichter geweven, zodat er kleinere spullen in kunnen.

Zo leuk, wij leren al die dingen nu weer van Betty. Ik ben zelf ook begonnen aan zo'n netje maar het ziet er nu vooral nog uit als een soort ... banaan. En het gaat ook langzaam, want je moet steeds tellen. Je kunt er niet bij kletsen. Dus het zal nog wel even duren met mijn netje.

Maar ..... de instructie voor de stoffen tassen heb ik wel af! Eindelijk! Een stripverhaaltje voor hoe je zo'n tas kunt maken, dat wil zeggen de aller aller simpelste versie. Wil je daar een kopie van .... email me dan even!





Steeds tussendoor even achter de naaimachine. Stapels en stapels hebben we er. Morgen nog een ochtend met het hele team aan de gang en dan moet het maar genoeg zijn voor de Bussumers!

Zaterdag gaan we de straat op, de tassen omruilen tegen plastic. Het stond ook al in de krant, dus de spanning stijgt hier bij het tassen team!

Maar goed. Het avondeten. Wat maken we hier van?






De combinatie van bonen en pompoen is prima. Boon is vullend, een vleesvervanger, lekker zacht en je kunt er alle kanten mee op. Zout, pittig, chocola erbij, en veel meer. En pompoen is iets frisser en maakt de maaltijd minder zwaar. De smaken combineren heel goed.

De bonen zet je een nacht in de week, en kook ze in een uur of twee gaar. Ik moet zeggen dat deze grote bonen (pronkbonen) bij mij sneller gaar waren, na anderhalf uur al. Ik had zout toegevoegd, en na het koken nog wat chili poeder, voor de pit! En dat was het. Hele simpele pittige boontjes vandaag!

De pompoenchutney, iets meer werk ...





Bij chutney's gaat het vooral om de kruiden. Je fruit wat ui en knoflook in olie, en voegt de kruiden toe. Ik nam dit keer een theelepel kerrie, een theelepel kaneel en een theelepel korianderzaadjes. Daar ging een stukje geraspte gember bij en dat fruit je allemaal even mee in de olie.

Dan een kleine pompoen in stukjes, een zure appel, aan de kruiden toevoegenen, en dan nog twee eetlepels suiker en twee eetlepels appelazijn erbij. Nu het deksel erop en laten stoven, een goed kwartier.

Het stukje rode kool werd een salade. Snij de kool fijn, kook hem 20 minuten in een bodempje water, afgieten en laten afkoelen. Dan een appel in stukjes erbij, een schepje zure room, wat kruidenzout en peper.





Een lekker winters potje. En chutney die over is, bewaren, en morgen koud eten, als bijgerecht. Hoe langer bewaard hoe lekkerder! Maar weer niet té lang natuurlijk. :D

Peulen peulen ... wat een mooie veelzijdige zaden zijn het toch! Volgende week wil ik graag originele amerikaanse Baked Beans maken, uit de oven, met bacon, uien en met melasse. Iemand ervaring met koken met melasse? Is het nou zout of zoet?


1 reacties:

Anoniem zei

Ik ken melasse als zoet, maar wel zuur, want ik gebruik granaatappelmelasse om salades lekker te maken :). Heerlijk!