Ideeën ideeën ideeën.

on dinsdag 29 januari 2019



Bella had een goed idee.

Ze stond bij het uiterste puntje van de moestuin, tot waar ze kan komen, en keek verlekkerd naar het andere stuk, waar ze niet kan komen, en waar alweer wat gras groeit.

'Mag ik daarin?' vroeg ze.
'Tuurlijk.' zei ik. Want het was toch mooi weer, en zo'n klusje aan de omheining is net iets voor een zonnige dag in januari.

  



Bella stond er met de neus bovenop. Letterlijk.

'Schiet het al op?' vroeg ze.

Nee dus, het schoot niet op, want het stroomdraad was bijna op. Ik moest echt alle eindjes aan elkaar knopen.






Het is namelijk zo, dat er midden in de moestuin een paar veldjes alweer zijn ingezaaid, en daar mag Bella natuurlijk niet grazen. Dus de omheining moest daar helemaal omheen worden gelegd, als een soort van by-pass.

Daarom duurde het even. Maar nu is het klaar, en daar komt ze aanlopen. Helemaal blij over het pad, naar het groene veld.

Ze was zó blij dat ze het veld op rende, en hopla daar ging het, een salto mortale, een dubbele flikflak, een handstand rad-slag achteruit, een driedubbele salto en toen nog een achterwaartse spiraalvormige zweefduik.





Nou ja. Zoiets. In elk geval maakte ze een sprongetje, met wel vier poten van de grond!

Ik was ook blij, want toen eind van de ochtend de dooi inviel, toen deed het watersysteem van de koeien het weer. Dat scheelt heel wat heen en weer lopen met al dat water.





Een paar uur later lag Bella, met een volgevroten pens, en haar kalfje aan haar zijde, heerlijk in de zon te herkauwen. He-le-maal tevreden.

Of ze nu écht drachtig is? Iemand vroeg dat gisteren, en eerlijk, ik weet het niet. Ze heeft wel een dikke buik maar ja die had ze aldoor al wel. Het is afwachten dus, tot de veearts misschien een keertje moet komen kijken.

Zelf ging ik vanmiddag met Brit naar het weiland van Wim. Om daar de bulten mest uit te werken over het weiland heen. Zodat we daar hopelijk komende zomer wat hooi vanaf kunnen halen.





En er was nóg iets om blij over te zijn .... want gisteravond hebben we met een groepje vrijwilligers van de natuurvereniging een avondje zitten brainstormen, over hoe we die zaterdagse inloop tot een succes kunnen maken. Want het is nogal wat ......

...... hoe krijg je mensen uit hun huis op zaterdagochtend en de natuur in?? Kinderen ook mee??

'Heeft er iemand ideeën?'

Nou en of!!!



 



Het regende ideeën!!

Iedereen die aanwezig was nam een stapeltje papiertjes en hopla daar ging het hoor. Héél veel leuke ideeën voor wat we allemaal kunnen doen. Zoals de pers uitnodigen! Tuurlijk! En een stiltewandeling, en een Tamme-Kastanjes-poffen-wandeling, en de boswachters een keer mee vragen.

Een marktje organiseren, uitnodigingen ophangen op de campings in de buurt, in de zomer, knutsel en klus-dagen. Een mieren wandeling, langs al die mierennesten, met een mieren-kenner. Echt leuk bedacht, het is mijn favoriete dier! 

Wel dertig ideeën waren er!







Ik laat ze nog even op tafel liggen. Heel inspirerend!

3 reacties:

Lies zei

Een vreugdesprongetje voor vers groen, Clarien, hoe zou je zelf zijn !?
Supertoffe bende, die vrijwilligers !
Lie(f)s.

Willem zei

Zitten er nog mierennesten in het bos? Zuinig op zijn, want het mag dan lastig en pijnlijk zijn als een mier je bijt, maar om er enige tijd bij te kijken is fascinerend mooi. De gemiddelde boswachter kan daar een prachtig en vooral leerzaam verhaal bij vertellen en wil dat vermoedelijk ook graag doen. Nou heb ik gehoord dat bovengrondse mierennesten beschermd zijn. Ik zag tenminste vanmiddag nog langs de A12, in de buurt van Maarsbergen dat het mierennest dat er al jaren te zien is, helemaal afgerasterd was en ook met gaas bedekt. Vooral dat laatste vind ik jammer, maar kennelijk was het nodig.

Of een koe drachtig is kun je, naar ik enige tijd geleden een keer hoorde van een veeboer, zien aan de manier hoe de koe dik is. Een koe schijnt 'eenzijdig' te dragen, dus als de koe asymmetrisch dik is, is de kans groot dat ze drachtig is. Ander is de koe 'gewoon' vet. Ik weet niet meer welke kant dikker moest zijn en had dat ook nog nooit eerder gehoord, maar neem het van die veeboer zondermeer aan. Als het niet waar is, dan lieg ik in commissie. Maar misschien kan een bevriende veeboer uit de omgeving hierover meer duidelijkheid geven.

Anoniem zei

Haha, leuke foto's van Bella. En mooi dat iedereen zo meedenkt!