Huiswerk.

on donderdag 31 januari 2019




Na de dierenronde vanochtend en de huis-netjes-maken-ronde en de roggepap ... lag er wat huiswerk te wachten.

Ten eerste wilde ik een schema maken voor de Pilateslessen voor het komende jaar. Per maand een onderwerp. In februari zijn dat de gewrichten. Zoals bijvoorbeeld de SI gewrichten. Dat is waar je heiligbeen, onderaan de wervelkolom, vastzit aan het bekken.

Daar hebben veel mensen, vooral vrouwen, problemen mee.

Ook de plek waar het bovenbeen in de heupkom zit, is voor velen een pijnplek. Wat erg jammer is, want dan gaat het lopen moeizaam, en gaat je conditie ook nog es achteruit.





Nou is Pilates zeker géén tovermiddel. Erge pijnklachten los je er echt niet een twee drie mee op. Maar als je nog geen erge klachten hebt, kun je met de oefeningen wel voorkomen dat het erger wordt.

Op tijd beginnen dus.

Wat ik het mooie vind aan Pilates is dat het niet zozeer gaat om zware oefeningen en om hard zweten en spierpijn krijgen enzo ... maar veel meer om lenigheid en beweeglijkheid. Om je spieren te verlengen en te versterken. En om alle gewrichten pijnvrij te houden.

Tot je 100 bent. 😊




Nou, genoeg reclame over Pilates.

En er was nog meer huiswerk. Want ... februari staat voor de deur. We moeten aan het voorzaaien! Maar wat ook alweer?

Even in het teeltplan kijken!





Haha dat teeltplan wat je hier ziet laat wel weer zien dat ik van de digibeten-generatie ben. Helemaal met de hand gemaakt, een paar jaar geleden, in plaats van een snelle Excel.

Het voordeel van helemaal met de hand uitwerken is, dat het ook meteen in je kop zit. Zonder te kijken wist ik al dat de sla moet gezaaid. Maar ik dacht de kool ook? En dat was niet zo. Dat kan nog wachten.




Als beide schema's af zijn, gaan we buiten dus de eerste sla van dit seizoen voorzaaien.

En wat leuk is, is dat beide koeien inmiddels het pad naar de moestuin hadden gevonden. Terwijl ik een emmertje mollenaarde schep, om de sla in te zaaien, komen de dames aan stappen.

'Wat gebeurt daar?'






Koeien zijn erg nieuwsgierig.

Of het kan ook zijn natuurlijk dat ze denken dat ik met hun eten bezig ben. (Ze denken altijd aan eten). En dat is ook wel een beetje zo. Want sla hebben we elk jaar veel te veel, en dan schiet het soms door. En dan ... kan het naar de koeien.

Schone mollenaarde (uit een vers opgeworpen mollenhoop) in en zaaibak, wat plat maken, zaadjes erop, och je weet het inmiddels wel. De aarde is nogal vochtig dus het hoeft niet gesproeid.

Ik neem vijf soorten sla, en dit jaar geen gepriegel met naambordjes. Het maakt me niet zoveel uit. Sla is sla.





Na het zaaien strooi je er wat losse droge aarde over, of wat zand, en dan weer iets aandrukken. Een kap erop, of een glasplaat, en een paar dagen warm en licht weg zetten. Zodra de sla opkomt, moet het koel en licht staan.

Kijk daar zijn zij ook weer. Nee Bella, er is nu nog geen sla.




En vervolgens heb ik nog wat lopen rommelen. Zo'n paar ijspegels aan een goot proberen om mooi op de foto te krijgen, dan ben je zó een kwartier verder. Maar die Ene Geweldige Foto die kreeg ik toch niet te pakken.

Ik druk wel steeds per ongeluk op de selfie knop, hebben jullie dat ook?









.... en wel jammer dat Bella en Bonnie hier nu net niet achter staan! Dat was mooi geweest!





Ook de tuinbonen en de erwten kunnen alvast in de week. Die worden binnenkort ook weer gezaaid.

Eerlijk gezegd weet ik nog niet zeker of er dit jaar erwten en tuinbonen in de moestuin komen. We hebben nog heel veel over van de vorige jaren. Vers, in de vriezer, en gedroogd.

Maar je kunt ze ook als kiemgroenten eten, als het jonge plantjes zijn. Dus zaaien doen we ze wel. Ook meteen een bakje zonnebloemzaden in de voorweek. Voor de Sunflower-Power!

Et voila, op de tafel staan weer de eerste projecten voor het tuinjaar van 2019!





3 reacties:

Anoniem zei

Superfijn die pilates les van vandaag! Schrijf er maar veel over, want dat is precies waar het bij mij pijn doet. De kop van heup en kruis van de rug. Dat laatste vanwege holle rug denk ik..

Lies zei

Zelfs je 'foto'verhaal is prachtig, Clarien. 't Kan bijna zonder woorden, hoewel dat lezen zeer gezellig is.
Lie(f)s.

Willem zei

Je mag dan zelf vinden dat je teeltplan een typisch product is van de digibetengeneratie, -prachtig woord eigenlijk, zou het gelden bij scrabble?-, maar het is wel lekker overzichtelijk. Je ziet tenminste in een oogopslag waar de knelpunten zitten of komen. In mijn werkzame periode heb ik vele jaren in een onderzoekslab gewerkt waar we veel testen moesten doen en daar hadden we ook een vergelijkbaar overzicht van. Het belangrijkste verschil was dat wij er eentje hadden op A0 formaat; op een A4'tje paste het niet. Het papieren overzicht bleef ook een belangrijke rol spelen nadat het gehele lab geautomatiseerd was en de testresultaten rechtstreeks weggeschreven werden naar de computer en ook de gehele 'testadministratie' op de computer stond. Je kon sneller op het papieren overzicht iets nakijken dan het in de computer op te zoeken.

Koeien zijn gewoon nieuwsgierig en het zijn niet voor niks kuddedieren. Bij een inspecties in een weiland heb ik het wel eens meegemaakt dat er een hele kudde jongvee, om me heen stond. Op het moment dat ik begon waren ze vaak nog 'mijlenver' weg en in minder dan 10 minuten stonden ze om je heen. Als je niet opgegroeid bent met het gedrag van (jong)vee kan zoiets nogal intimiderend overkomen. Op zulke momenten was ik alleen maar blij dat het geen paarden waren. Hoewel ik daarmee ook opgegroeid ben, boezemen ze me nog altijd angst in. Ik weet dat het aan mezelf ligt, maar ik kan een paard niet 'lezen' en huldig derhalve maar het standpunt dat tussen mij en een paard of een grote afstand, of een zeer deugdelijke omheining moet zijn. En als ze veulens hebben dan blijf ik zeer zeker uit de buurt.
Wat je foto's aangaat; ik vind ze meestal wel geslaagd en gebruik bij tijd en wijle ook wel eentje van. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik met mij telefoon wel eens foto's maakte toen ik nog werkte, maar (nog steeds) de voorkeur geef aan een 'gewoon' digitaal toestel. Ik heb me nooit echt in verdiept in de fotofunctie van mijn slimme telefoontje. In andere functies ook amper. Alleen de Whatsapp gebruik ik ervan en ook alleen maar omdat de meeste van mijn broers en zussen daar gebruik van maken. Eigenlijk is mijn mobieltje nog steeds niet meer dan een mobiele telefooncel.