Een heldere blik.

on vrijdag 18 januari 2019

 


Verschrikkelijk he.

Zo kun je dus weken rondlopen. Met een bril vól krassen. Het zicht wordt steeds waziger, maar omdat dat heel geleidelijk gaat merk je het niet zo.

Hoe het komt? Volgens Paul komt het omdat ik mijn bril soms buiten schoonmaak. 'Met zand' zegt hij. Tja .... er heeft vast wel eens een keer per ongeluk een zandkorrel in de poetsdoek gezeten.

En de opticien zei .... als éénmaal die toplaag is beschadigd, met maar één klein krasje, dan is die toplaag zo helemaal foetsie. Zo gaat dat, met topcoatings van brillen.

Haha. Slim bedacht van de brillenjongens! 😊👓 Maar minder leuk voor mij want ik moest dus een nieuwe bril. Terwijl die oude zo lekker zat. En we zo aan elkaar gewend waren. Eérst al die portemonnee ... en nu weer de bril.

Whats next??





Maar, eerlijk is eerlijk.

Een helder zicht, dat is veel waard! Wat is de wereld ineens vol details!!








De bril is natuurlijk ook een fractie sterker, en dan zie je alles ineens weer.

Zoals Brit, die (helemaal boven) héél ver weg de zoveelste poging doet om een woelmuis te verschalken. Het lukt haar nooit maar ze geeft ook nooit op. En ik zag haar nu. Duidelijk.

En de mooie vergezichten, en dichterbij, het bulderend geweld van de stuw in de Beentjesgraven, die de hele IJssel moet afsluizen, lijkt het wel.

En nóg dichterbij, op de grond, het mooie sterrenmos, waarin de rode puntmutsjes alweer tevoorschijn komen.





Een helder zicht is veel waard.

Je kan dat regelen door een goeie bril. Maar soms ook gewoon, door tijd te nemen. Door te kijken. Omhoog, omlaag.

Offe ... door eindelijk toch maar eens al die ramen te lappen. Want met die nieuwe bril waren de ramen ineens nóg viezer dan ik al dacht. Manman wat waren ze vies.

Het huis werd enorm licht ineens na het poetsen.






De planten in de vensterbank juichten, van al dat licht ineens!

De kleine zonnebloemen gingen zowaar een spurt inzetten. Wel sneu trouwens voor ze, zo hard groeien, zo hun best doen, en als dank zijn ze vanavond opgegeten. Als groen blaadje op de pizza's!

 





Een heldere blik, door een nieuwe bril of door een schoon raam, of gewoon, omdat je ineens iets ziet, in plaats van dat je gewoon alleen maar kijkt.

Je blik scherp stellen, dat komt er soms in de haast niet van. En dan gaat veel aan je voorbij. Echt jammer.





De zon in het water zien schijnen, bijvoorbeeld. Dat is altijd mooi.

Of omhoog kijken naar de gele hazelaar-katjes tegen de blauwe lucht. Ze wiegelen zachtjes heen en weer in de wind. Ik krijg ze haast niet scherp op de foto.

'Willen jullie eventjes stil zijn?' Ja hoor dat willen de katjes wel.






Met mijn nieuwe bril zag ik vandaag ineens hoeveel er nog bloeit, in januari. Terwijl het hier vannacht min vier was!

Overal zijn gewoon nog bloemen! Wel klein soms, onopvallend, maar toch.




En zelfs de prak van Bonnie en Bella, de hoop gehakte groente, die ze tweemaal daags krijgen, zag er ineens heel mooi uit. Allemaal kleur en fleur.

Eerst zie je het niet, het komt pas na een tijdje. Het is een kwestie van focus.

En, nou ja, óók van een bril zonder krassen natuurlijk. 😊








Tweemaal daags, een kratje verse groenten, een kwart emmer brok, en een halve baal hooi. De dames hebben het goed.

En na elke maaltijd is het uitbuiken, lekker liggen, en herkauwen.

Oók alweer een mooi gezicht, Die vredige koeien. Zo moeder zo dochter, liggen ze daar. Waar zij naar kijken? Och, naar de buurkoeien. Naar een trekker. Naar een mug.

Waar ze ook naar kijken, ze zien het ook. Want dieren, die hebben van nature een heldere blik.




Goed.

De nieuwe bril. Zien?

Ahum, dit was dus de oude.






En dit is de nieuwe. Haha. Wel even schrikken wennen he?

(Het heeft wel iets van een uil, vind ik.)


9 reacties:

Petra1945 zei

Nou of dat wennen is... Wat zei Paul ervan?

Happy Earl Grey zei

Het staat je goed, een wijze uit toch zeker hahaha

Clarien zei

Hermanna geloof het of niet maar het eerste wat hij zei was Oehoe. Echt!

Maar het was een grapje, hij vindt hem leuk. :))

Lies zei

Een paar weken geleden was 't hier ook van dat ! En plots 'zie' je beter !
Een nieuwe Clarien ! Staat je beeldig !
De ramen zijn hier nog niet gelapt...
Lie(f)s.

Willem zei

Deze brildrager met meer dan 60 jaar ervaring is er consequent in dat hij in zijn linker broekzak altijd een zakdoek heeft die uitsluitend dient om de bril schoon te poetsen en zodoende een helder zicht te waarborgen.
En wat de brillenmeneer over het beschadigen van de topcoating zegt, komt me niet geloofwaardig over. Bij mijn huidige bril kreeg ik na enkele maanden al een forse beschadiging aan het linker glas; leermoment was dat je nooit in gedachten verzonken op een locatie moet lopen waar veel uitsteeksels aanwezig zijn. De opticien wilde het euvel wel verhelpen a raison van ca €250, wat neerkwam op een nieuw glas. Omdat de beschadiging buiten mijn blikveld zit heb ik besloten om het maar te laten. Dat alles is nu ruim 2 jaar geleden en de topcoating op de rest van het glas is nog steeds in puike conditie. Daarom wacht ik wel tot de noodzaak voor een nieuwe bril zich aandient.

Wieneke zei

Ik vind hem je prima staan. Bij de drogist hebben ze speciale vochtige brillendoekjes :-)

Wieneke zei

Oh alsjeblieft Clarien, wil je die rottige foto's die je bij een reactie moet aanklikken weg-regelen? Het duurde wel vier keer voordat ik door kon gaan. Heel hinderlijk!

Clarien zei

Wieneke dat zou ik heel graag willen maar heb echt geen flauw idee hoe dat moet! Heb jij een idee?

Als ikzelf reageer hoef ik niks te doen alleen maar even kruisje zetten dat ik geen robot ben.

Haha Willem ja ik denk dat ik toch meer 'met zand' heb schoongemaakt dan ik dacht. En zo'n beschadiging aan jouw bril, daar kan je ook aan wennen he? Als je een nieuw glas zou krijgen zou je het waarschijnlijk missen.

Lies, dus ook een nieuwe Lies? Bevalt hij goed?

Lucie zei

Leuke bril! Ik kreeg de tip om m'n bril schoon te maken met handenwassop en af te drogen met een hydrofielluier, schijnt het beste te zijn voor je bril. groet, Lucie.