Eerste leg en tweede leg.

on donderdag 18 oktober 2018




De muizen zijn weer begonnen. Aan hun eerste leg. Pal boven ons hoofd, achter het beschot op zolder, zijn ze 's nachts met veel kabaal bruiloft aan het vieren.

Sorry muizen dat ik jullie feest verstoor, maar die eerste leg en ook jullie tweede leg, daar zitten we niet op te wachten. De vallen worden weer gezet. Deze muizenvallen bevallen heel goed. Je kunt hem makkelijk op scherp zetten, net als een wasknijper, en de muis is in één keer dood. Geen gemartel.

Onze eigen muizenkiller kan daar niet komen, achter dat beschot. Jammer, want zij weet er wel raad mee. 's Nachts op jacht, overdag een tukkie.





Tweede leg. Dat viel mij vandaag op .... dat veel planten dit seizoen een tweede leg hebben.

Het lijkt wel, alsof ze na de Grote Droogte een inhaalslag hebben gemaakt. De pompoenen kregen na de droogte, eind augustus, allemaal weer nieuwe ranken en zelfs nieuwe vruchten. Een dubbele pompoenoogst als gevolg.

Maar ook hier, de zomerkolen zoals bloemkool en broccoli, ze weten van geen ophouden. Er komen steeds nieuwe scheuten en zelfs nog complete bloemkolen. Aan planten, die tijdens de droogte helemaal stilstonden.






Mooi he, zo'n bloemkool. Het is ook écht een bloem, de bloem van de koolplant. Of eigenlijk allemaal kleine bloempjes.

Maar ik vind het meer lijken op wolken.





Ook de bloemen die er dood en dor uitzagen in augustus, bleken nog gewoon te leven. En ook die blijven maar nieuwe bloemen aanmaken.

Tweede leg, derde leg, vierde ....

..... en elke keer als ik wat wil opruimen wordt ik dus tegengehouden. Zoals de buitentomaten. je zou toch zeggen in oktober kan dat wel es weg. Normaal hangen ze nu allang dood neer vanwege de phytophtera.

Nou, niks hoor. De dames en heren brengen nog steeds nageslacht voort. En met die zon rijpt het ook nog es allemaal. Tomaten, paprika en pepers, ze denken dat het juli is.






De bonen wilde ik weghalen.

Die palen en de dorre ranken, het ziet er niet meer uit. Even de laatste twee handjes bonen eruit halen, dacht ik, maar het was iets meer. En aan het weghalen van de palen kwam ik daardoor vandaag niet meer toe.

Geen affo's, wel volle bakko's. 😊






Maar hier zie je wél een affo. De tarwe zit erin!

Het restje zaad gaat in de klomp. Van Sijmen geleerd! Alleen waren de klompen niet schoon van binnen en met al dat zand erdoor kun je het niet meer eten. Dus het zaad was voor de kippen.





En raad es ...... daar bij die kippen ...... daar was óók een leg. Maar dan een eerste.

Petekind Pina is zomaar ineens moeder geworden! Ik had het pas maandag verwacht maar ze zat dus al langer te broeden. Het zijn er drie. En wie weet komt er nog wat bij.

Voorlopig noem ik ze maar Kwik, Kwek en Kwak. 😊







Hebben jullie dat ook dit jaar? Van die tweede legsels?



8 reacties:

Willem zei

Wat mij tijdens een fietstochtje door de polder elke keer weer verbaast is het grote herstelvermogen van het gras. Allemaal saai raaigras weliswaar, maar waar ik nog geen 2 maanden geleden alleen maar dorre weilanden zag, waar, als er vee in graasde, het bijgevoerd werd omdat ze onvoldoende gras ter beschikking hadden. In die percelen zag ik de afgelopen week de boeren volop aan het maaien om in te kuilen. Het regeneratievermogen van gras is uitzonderlijk. Ook van de weinig kruidenrijke raaigraslanden.

Marie-Louise zei

Ja hier gaat het net zo. In die hete zomer stond alles een beetje te vegeteren en u pluk ik nog volop snijbonen. Ook het wilde bloemen mengsel en de dahlia's zijn aan een inhaalslag begonnen. Helaas doet ook het onkruid mee aan de tweede leg. De moestuin ziet er een beetje ontploft uit.

Adelheid zei

Ja hoor, hier ook. De dahlia's bloeien weer volop, de fuchsia; de afrikanen waarvan ik het zaad eens van jou had gekregen (!) en die heel erg groot en breed en hoog zijn geworden, bloeien nog zeer uitbundig, tot groot plezier van de hommels en bijen. Appel- en perenbloesem verscheen aan de takken. Sommige groenten zijn ook weer aan de leg: bonen, courgettes, rucola die spontaan opkwam, net als de oost-indische kers trouwens. De bieten maken een doorstart, krijgen weer nieuw groen blad vanuit het midden. Ik ben benieuwd hoe zwaar ze uiteindelijk zullen wegen. Pas had ik er eentje geoogst die 550 gram woog. Best leuk voor een bietje!
Lief weer, die kuikentjes van jou!

Anoniem zei

Hier ook tweede leg bonen en veel onkruid wat ik de hele zomer bijna niet heb gehad. Maar het is ook nog superdroog in de grond. De pastinaken en selderij lagen helemaal plat van de droogte want wie denkt er nu aan om in oktober water te gieten? Ook hier muizenfamilies binnen. Wat een leuke muizevallen. Waar koop je die? groet, Liesbeth

Anoniem zei

Nee, want geen tuin. Wel een balkon. Ik heb wel aardbeienplantjes en ja, daar zijn weer bloementjes ingekomen. De aardbeienstekjes doen het gelukkig ook goed. Ik had eind augustus nog wel snijbiet in twee potten gezaaid en die doen het redelijk. Ik hoop dat ze klaar zijn voordat het echt koud wordt.

Ton zei

Hoi Clarien,
Hier in zuid Spanje is die tweede leg normaal. Nadat de ergste hitte weg is komen de planten weer tot leven. Veel planten houden hier zelfs zomerslaap. Ze maken nieuwe bloemen en uitlopers. Ook voor de groententuinis dat je in september het best nog knollen, uien en bomenkan zaaien.
Iets waar ik nog steeds niet aangewend ben is dat de tuin hier in de zomer niet op zijn mooist is maar dat dat juist in de ander drie seizoenen is. Wel met het voorjaar als hoogtepunt.
Met groetenTon

tientonnerelf zei

De pronkbonen hebben het na die hitte toch zo goed gedaan. Ik eet ze nog.
Is de geur van de kat, als je die boven kaat, al niet voldoende om de muizen te laten verdwijnen.
En ik vraag me af, of de boeren, die al aan de wintervoorraad begonnen waren, alles weer gecompenseerd hebben gekregen met deze mooie nazomer.

Lies zei

Jouw werk wordt beloond, Clarien, de natuur schenkt jou een heerlijke herfstmand.
Snoezig, die kuikentjes.
Vorige week had ik nog een handvol bonen van die (ocharme) 3 staken, 'k heb nog enkele aardbeien geplukt, en een paar augurken.
Lie(f)s.